Zoals nog meerdere industrietakken binnen onze eendimensionale economie, slaagt ook de drankenindustrie er in om een nood te creëren die er voorheen niet was: mineraalwater in flessen. Vorig jaar kochten wij met zijn allen zo maar eventjes 170 miljard liter (170.000.000.000) van het drinkwater in de meest vervuilende verpakking. Voor de productie en verdeling van die 170 miljard petflessen had men bovendien 100 miljoen vaten olie nodig en verbruikt men bovendien nog eens 510 miljard water. Met andere woorden: een gigantische energie- en waterverspilling. (De transportvervuiling laten wij hier even buiten)
Terwijl in onze keuken voor amper 0.3 eurocent/liter (0,0035 euro) even gezond en zuiver mineraalrijk water uit de kraan stroomt, betaalt men tot duizend maal meer voor (dikwijls gemanipuleerd) bronwater van producenten die vorig jaar, alleen al in Noord-Amerika, voor 118 miljoen euro reclame maakten om ons van de kraan weg te houden.
Terwijl amper 1% van de totale waterreserve in de wereld als drinkwater kan worden gebruikt, verspillen wij dat (nog steeds spotgoedkope) drinkwater lustig aan douchen, toilet, tuinbesproeiing e.d., en betalen wij ons blauw aan het gewoon evenwaardige mineraalwater in kankerverwekkende, energieopslorpende vervuilende verpakking.
Om de decadentie helemaal ten top te voeren, verschijnen er, voorlopig alleen nog maar in exclusieve restaurants, de 'watersommeliers' welke je o.a. het Noorse 'Voss' aanprijzen voor de spotprijs van 50 Euro. Madonna drinkt het, dus waarom zou ook jij het niet waard zijn?
Wie flessenwater drinkt en ondertussen zit te lullen over Kyoto, carbon voetafdrukken en ecologisch zakendoen, maakt zich dus belachelijk!
|