Wie niet dient, dient tot niets!
Annenmaurice1964, een blog dat tot denken aanzet!
Foto
Inhoud blog
  • Lieve katjes zoeken een liefhebbend hart!
  • De kalief en zijn valk
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Brief aan de diakens tijdens het jaar van de priesters!
  • De tijd van de diakens
  • Ik ben niet op de rommelmarkt gekocht
  • Rivierwater te koop
  • De wereld veranderen door mijzelf te veranderen
  • Religieuze haat
  • De vergeetachtigheid van de liefde
  • Sta op en kom ervoor uit wie je bent!
  • Hoe maak je van je kind een crimineel?!
  • Kauw je eigen fruit!
  • Liturgische gewaden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Enkele interessante links betreffende diaconie & genealogie e.a.
  • SeniorenNet.be
  • Diaconie op kerknet
  • Christelijk opinieblad Tertio
  • Thomas
  • Pastonet
  • Bezinningscentrum Oude Abdij Drongen
  • Databank links genealogie
  • Vind uit waar je naamgenoten zich bevinden
  • Genealogie in België
  • Officiële site van het Vaticaan
    Zoeken met Google


    Wie niet dient, dient tot niets
    Een diaken senior over diaconie en o.a. stambomen
    01-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen die niet aanvaard worden, krabben aanvaarding uit de muur. Symptomen
    "Mensen die niet aanvaard worden, krabben aanvaarding uit de muur.
    Enkel symptomen:
    - opscheppen: op 'n subtiele of grove manier verschaffen ze zichzelf de waardering die ze zo broodnodig hebben.
    - starheid: mensen die zich te weing aanvaard weten voelen zich onzeker op het levenspad en hebben dus zeker niet de moed om nog een stap buiten het paadje te wagen.
    - minderwaardigheidscomplex: dit is eigenijk precies waar wij het hier over hebben.
    - zelfbevrediging of ander oppervlakkig genot: diep in hun hart ontbreekt er zoveel dat zij proberen om aan de oppervlakte van het leven af te romen, wat zij daar op 'n gemakkelijke manier kunnen krijgen.
    - het verlangen om zichzelf waar te maken, de afschuwelijke macht om zichzelf op te leggen, de ovedreven behoefte aan aandacht, de neiging om zich bedreigd te voelen, om te overdrijven, kwaad te spreken, anderen te verdenken: ook dit zijn symptomen van een gebrek aan aanvaarding.
    De evenwichtig uitgegroeide mens hoeft het niet in deze dingen te zoeken."

    01-05-2005 om 11:33 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat aanvaard worden niet betekent
    "Iemand aanvaarden betekent niet dat ik zijn gebreken ontken,dat ik ze toedek of probeer weg te praten.

    Aanvaarding betekent ook niet dat ik alles wat die persoon doet prachtig vind.

    Het tegendeel is waar. Als ik de gebreken van iemand ontken, dan aanvaard ik hem zeker niet; ik heb de diepte van die persoon nog niet bereikt. Alleen wanneer ik iemand aanvaard, kan ik werkelijk zijn gebreken onder ogen zien.

    Op een negatieve manier uitgedrukt: aanvaarding betekent da ik nooit iemand het gevoel geef, dat hij niet meetelt.

    Niets meer van iemand verwachten is zoveel als iemand doden en hem onvruchtbaar maken.
    Hij kan niets meer.

    Men zegt dat kinderen met engelse ziekte kalk uit de muur krabben.
    Mensen die niet aanvaard worden, krabben aanvaarding uit de muur."

    Wij zullen het later over de symptomen hebben!

    Bron: Piet van Breemen s.j., Als brood dat wordt gebroken. Een 20tal meditaties, Lannoo, Tielt 1979, 7 - 9

    01-05-2005 om 11:24 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvaard worden zoals je bent
    "Aanvaard worden betekent, dat de mensen met wie ik leef, me een gevoel van eigenwaarde geven, me laten merken dat ik de moeite waard ben.  Ze zijn gelukkig dat ik ben wie ik ben.
    Aanvaard worden betekent dat ik mezelf mag zijn.
    Aanvaard worden betekent, dat ik ruimte krijg om te groeien maar niet geforceerd word: ik hoef niet te zijn wie ik niet ben.
    Het betekent ook dat ik niet word opgesloten in mijn verleden of mijn heden; integendeel ik krijg ruimte om te ontplooien en om de fouten van het verleden te boven te komen.
    In 'n zekere zin kunnen we zeggen dat aanvaard worden betekent
    een ont - hulling.
    Ieder van ons wordt geboren met mogelijkheden. Maar die mogelijkheden kunnen pas tot werkelijkheid worden in het warme klimaat van het aanvaard worden door anderen.
    Aanvaard worden bevrijdt alles dat in mij is.
    Slechts wanneer ik bemind word in die diepe zin van volledig aanvaard-zijn, kan ik mezelf worden.
    De liefde, de aavaarding van anderen, maakt mij tot de unieke persoon die ik zou kunnen en moeten worden. Als iemand gewaardeerd wordt om wat hij doet, is hij niet uniek; iemand anders kan hetzelfde werk doen, misschien zelfs nog beter dan hij. Maar als iemand bemind wordt om wat hij is, dan wordt hij uniek, dan wordt hij een onvervangbare persoonlijkheid.
    Zo is het waar dat ik de aanvaarding van de ander nodig heb om mezelf te kunnen zijn.
    Als ik niet aanvaard word, ben ik niemand; ik kan met niet ontplooien.
     'n Mens die aanvaard wordt, is een gelukkig mens want hij staat op en hij kan groeien."

    01-05-2005 om 11:12 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    30-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde: aanvaard worden zoals men is
    "Een van de diepste vragen van het mensenhart is de vraag naar waardering. Iedere mens wil gewaardeerd worden. Dit betekent niet dat iedereen van anderen wil horen, hoe goed hij wel is. Ongetwijfeld is dat verlangen er ook, maar dat is niet het diepste. We zouden kunnen zeggen, dat iedere mens verlangt bemind te worden. Maar dat is ook dubbelzinnig. Er zijn zoveel soorten liefde als er soorten bloemen zijn. Voor sommige mensen is liefde iets hartstochtelijk; voor anderen is het iets romantisch; voor weer anderen is liefde louter seksueels. Er is echter ook een dieper liefde, de liefde van de aanvaarding. Iedere mens hunkert er naar aanvaard te worden, aanvaard zoals hij is. Niets in een mensenleven is van zulke langdurige en noodlottige uitwerking als de ervaring niet volledig aanvaard te zijn.
    Als ik niet volledig aanvaard word, dan wordt er iets in mij gebroken. Een baby die niet welkom is, wordt geknakt in de wortel van zijn bestaan.
    Een leerling die zich niet aanvaard voelt door leraar, kan niet leren.
    Een man diezich niet aanvaard voelt door zijn collega's is zijn baan, krijgt maagzweren en is thuis ongenietbaar.

    Het leven zonder aanvaard te zijn is een leven waarin een van de diepste menselijke behoeften niet vervuld wordt."

    30-04-2005 om 20:55 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    29-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom zijn zoveel mensen ver-een-zaamd?

    Bij wat ik gisteren schreef, hoort een vervolg:
     "Omdat dit 'hebben' vooral en normaal bereikt wordt door een presteren, staat ook dit laatste zo bijzonder in aanzien, dat wij zijn gaan spreken van een prestatiemaatschappij. De mens is wat hij presteert. Door ons werken moeten wij het zover mogelijk zien te schoppen. Zo hoog mogelijk zien op te klimmen op de maatschappelijke ladder. Eenmaal opgenomen in het productieproces moet je trouwens verder, willens nillens. Je kunt voldoende hebben voor je eigen gezin en voor allen waarvoor je je verantwoordelijk weet, je moét méér gaan produceren, méér presteren. Zo niet geraak je achterop. Dan word je er meedogenloos uitgewipt. Je moét dus verder. Je weet dat je er als mens aan ten gronde gaat,dat je gezin niet kunt geven wat het nodig heeft en waarop het recht heeft, maar wat kan je?

    Deze beide, 'hebben' en 'presteren', staan in dienst van wat ons de belangrijkste passie van de mens lijkt te zijn: zijn onverzadigbaar streven naar macht. Wie de macht heeft, heeft het voor het zeggen.

    De betekenis van het mens-zijn ligt binnen deze driehoek van hebben, presteren en kunnen en dan pas kan je laten gelden.

    In de grond worden daardoor alle menselijke verhoudingen herleid tot het éne standaardmodel van de louter-commerciële relatie. Wat heb jij mij te bieden, wat kan ik met je aan vangen, waarvoor kan ik je gebruiken, hoe kan ik van jou profiteren - en daarvoor in ruil betaal ik je zoveel, krijg jij van mij dit gedaan.

    Als je als je mens alleen maar telt als je bezit, en als je daarvoor moet presteren, om dan pas iets te zeggen te hebben, dan ervaren veel mensen zich onrechtvaardigd behandelt. Elke mens die 'ge-bruikt' wordt, wordt 'mis-bruikt'. Wanneer men de mens enkel vraagt naar wat hij heeft, doet en kan, en nooit naar wie hij 'is', dan doet men die mens de zinloosheid van zijn bestaan ervaren. Zijn waarde ligt dan klaarblijkelijk niet in hemzelf, maar in zijn eigenschappen. Iedereen weet hoe onbestendig die zijn, hoe vlug men die kwijt speelt.

    Deze mensbenadering maakt de mens eenzaam.
    Omdat zijn bestaan zelf nooit aangesproken wordt, komt ook het meest fundamentel van zijn mens-zijn nooit aan bod: zijn mogelijkheid tot belangloze liefde. Deze mogelijkheid wordt hoogstens misbruikt.

    Deze niet om hemzelf beminde mens, wiens mogelijkheden tot liefhebben geatrofieerd zijn omdat er gewoon geen vraag naar is, deze eenzamen mens, is meteen een bijzonder angstig mens.
    Wanneer zijn waarde afhangt van wat hij 'bezit', dan weet hij dat hem dit vroeg of laat kan ontvreemd worden.
    Wanneer hij enkel meetelt om wat hij 'presteert' dan vreest hij alles wat dit prestatievermogen kan aantasten, zoals ziek en oud worden.
    Komt hij enkel aan bod omwillen van zijn 'macht', dan ziet hij in iedereen een concurrent. De mede-mens wordt dan een tegen-mens! Inderdaad: een angstig mens is agressief. In ieder mense ziet hij een bedreiging. Iemand die hem kan ruïneren. Die hem kan voorbij schieten. Die zijn macht kan breken. En de aanval blijkt nog steeds de beste verdediging. Men gunt de anderen geen kans, gewoon om hen geen gelegenheid te geven ons te ontnemen wat wij bezitten."

    Vrij naar A.R. Van de Walle, op.cit.

    29-04-2005 om 11:46 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    28-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over een grote filosoof. Hij was namelijk twee meter groot.

    Veertig jaar geleden huurden wij in dit dorp, gelegen in het stiltegebied van Oost-Vlaanderen, een huis. Wij zouden er zeker niet lang blijven wonen, hoogstens tot wij een beter, gezonder huis zouden vinden.
    Op zekere dag, bij het opstaan, zagen wij vanuit de keuken dat er plakkaat stond op de grond naast ons huurhuis: "Bouwgrond te koop" lazen wij. Wij kochten de grond en bouwden er een huis op. Als je eenmaal met de voeten in de grond zit, ga je niet meer zo makkelijk weg. Daarom wonen wij hier al meer dan veertig jaar.
    Dit is slechts inleiding bij mijn verhaal over de grote filosoof.

    Volgens de overlevering zou in dit dorp vroeger een grote filosoof gewoond hebben. Waarom was hij een filosoof? Omwille van zijn wijze uitspraken. Zijn lijfspreuk was: "Wij leven niet om te werken, maar wij werken om te leven". En ook: "Het zou spijtig zijn als ik later zou moeten terugkeren". De filosoof wilde zeggen: "Het zou spijtig zijn dat ik vergeten zou hebben om te leven".
     Inderdaad een filosoof. En een grote filosoof, hij was bijna twee meter groot.
    Je kon hem regelmatig vinden in de enige herberg die dit dorp toen en nu nog kende, namelijk 'Den Engel". 'Den Engel' ligt vlak naast de kerk én het kerkhof van dit dorp. "Waar kan je beter je tijd doorbrengen dan in 'Den Engel' ", was een van zijn filosofische uitspraken. Hij speelde graag met de kaarten. Hij dronk graag een pint bier en genoot van praten aan de toog.

    Op het dorp leefde toen ook een kleine, maar grote boer. Klein: de boer was nauwelijks één meter vijfenzestig groot. Groot: hij bezat zeer veel hectaren grond, een grote stal koeien, veel geld op de bank en nog zoveel meer. Wij mogen zeggen: hij boerde groot.
    Die boer werkte van 's morgens tot 's avonds en op de duur van 's avonds tot 's morgens. De grote filosoof zegde van hem: "Dat ventje wroet zo hard in de grond tot hij erin zal zitten". Daarom was hij ook een filosoof.
    Het klopt dat die boer nooit te zien was in 'Den Engel'. Dat was zonde van zijn tijd en van zijn geld. Twee zaken waar een mens altijd tekort van heeft.
    En toch, op zekere dag, het moet toch lukken, staan de grote filosoof en de kleine-grote boer naast elkaar aan de toog én elk met pint bier in de hand. De filosoof kon het plagen niet laten. Hij klopte op de schouder van de boer en: "Hoe komt het boer dat gij nu een pint bier drinkt? Dat is zeker omdat het voor niets is!?". Jullie begrijpen dat de boer zo maar niet zijn tijd en geld in 'Den Engel' kwam verdoen. Er werd grond verkocht en die wilde de boer kopen. En jullie kennen het ritueel: het behoort tot de gebruiken dat de notaris de aanwezige kooplustigen een pint aanbiedt.
    De boer was natuurlijk in zijn gat gebeten. "Gij, gij", zegde hij, "gij hebt nog geen nagel om uw gat te krabben".
    De grote filosoof legde doodkalm zijn hand op de schouder van de kleine-grote boer:"Manneke", zegde hij, "Als wij hiernaast zullen liggen, op het kerkhof, dan zal ik méér grond hebben dan gij!".
    Opnieuw bewees de filosoof dat hij een grote filosoof was.

    Mag ik jullie vragen: Zijn jullie ook grote filosofen?

    28-04-2005 om 20:30 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mens is véél méér dan zijn bezit
    "Ons oordeel over mensen en ons gedrag tegenover mensen, worden in zeer hoge mate bepaald door wat de mens bezit, en door wat hij heeft.

    Je kunt de indruk krijgen dat het enige waar het in deze wereld echt op aankomt, het bezitten van heel veel geld is.

    Geld heeft geen kleur en geen geur.
    Geld schijnt het hart der realiteit te zijn.

    Wie de betekenis en het belang daarvan ook maar enigszins schijnt te relativeren, wordt geen ogenblik langer ernstig genomen of voor vol aanzien. Het is een wereldvreemde fantast, hopeloos naief of idioot.

    Economisch-sterken zijn voor iedereen belangrijke lui.
    Iedereen moet met hen rekening houden.

    Reeds aan zeer jonge mensen worden zij als ideaal, als streef-model voorgesteld.

    Dit "hebben" en "bezitten" waardoor mensen willen dat met hen rekening wordt gehouden, is lang niet beperkt tot het financieel domein.
    Men "heeft" ook andere "objecten" waardoor men zich weet te doen gelden, als intelligentie, gezondheid, relaties, talenten, tot en met een aan alle voorschriften van de heersende mode beantwoordende: "onweerstaanbare fysische schoonheid"

     A.R.Van de Walle o.p. op.cit. p.74

    De volgende keer vertel over een grote filosoof. Hij was namelijk bijna twee meter groot.

    28-04-2005 om 17:46 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij moeten onze hemel niet verdienen. Wij krijgen hem

    "In zijn bejegening van zondaars, armen, kinderen en zieken, openbaarde Jezus de eigenheid van Gods verhouding tegenover alle mensen.
    Het gaat hier om mensen die niets anders hebben dan hun mens-zijn en die precies omwille daarvan, bemind worden door God.

    Door zijn aandacht, hulp en liefdevolle zorg te doen uitgaan naar mensenaan de zelfkant van godsdienst en maatschappij, openbaart Jezus Gods verhouding tot de mens als puur-gratuite liefde (d.w.z. zo maar, gratis en voor niets, onverdiend!).

    Zijn en doen

    Om te begrijpen wat wij daar precies mee bedoelen, dienen wij ons even te realiseren hoe wij zelf ons doorgaans tot mensen verhouden.
    Hoe mensen ons verschijnen, hoe wij mensen benaderen.
    Het is evident dat wij mensen opdelen.
    Er zijn diverse classificaties.
    Arm en rijk,
    ziek en gezond,
    jong en oud,
    zondig en fatsoenlijk,
    zwart en blank,
    conservatief en progressief,
    intellectuelen en handarbeiders,
    en noem maar op (Een goede oefening voor onszelf: hoe delen wij de mensen rondom op!?)

    Gewoonlijk realiseren wij ons niet dat wij daardoor in feite mensen beoordelen en bejegenen, volgens normen die in zekere zin
    buiten hun eigenlijk mens-zijn liggen.
    Normen die dan neerkomen op wat mensen 'hebben', op wat zij 'doen', op wat zij 'kunnen'."

    Als commentaar op mijn verhaal over de moeder die verschil maakte tussen haar bloedeigen kinderen. Wij moeten er nog verder over praten!

    Citaat uit A.R. Van de Walle, o.p. (een echte predikHEER), Verlost tot vrijheid, Cahiers voor levensverdieping, 1975nr. 19, p. 73 - 74. Dit boekje is nog altijd zeer lezenswaardig.

    Waarom moeten wij onze hemel niet verdienen? Omdat wij hem 'krijgen', zo maar, puur gratuit.

    28-04-2005 om 11:13 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeke, ons Veerle zie je toch liever!

    Ooit hoorde ik de volgende biecht. Ik mag daarover vertellen want zij gebeurde in het openbaar. De dame begon met te zeggen: "Ik zou eens willen mijn biecht spreken!". Het was reeds stil in de zaal, maar nu werd de stilte zo intens, dat je een man hoorde fluisteren: "Wie gaat er nu nog te biechten en die gaat dat hier doen in het openbaar!?"
    "Jullie weten dat wij thuis twee kinderen hebben", vervolgde de dame,"Veerle en Luk. Jullie weten waarschijnlijk ook wel dat onze Veerle super begaafd is. Altijd opnieuw, haast zonder moeite, haalt zij op school de allergrootste onderscheiding. Maar onze Luk stond bij de verdeling van de gaven op de laatste rij. Veerle heeft bijna alles gekregen en Luk de overschot.
    Vorige week was ik grieperig. Na de middag lag ik op de zetel verder te herstellen. Onze Luk was ook thuis, hij was 'schoolziek', als je begrijpt wat ik bedoel?
    Plots vroeg hij mij: "Moeke, is dat niet te fris als je daar zo op de zetel ligt?"  Hij naar boven en ... hij legde een deken over mij. Vijf minuten nadien: "Moeke, dat is zeker niet confortabel met je hoofd op de rand van zetel. Ik ga je een kussen halen." Mij hart werd er warm van. Toen hij vroeg: "Moeke, ik ga je wat drinken halen!", wilde ik hem laten horen dat ik dat alles geweldig waardeerde en ik zegde: "Wel Luk, jongen, wat ben ik blij dat ik heb". Ik gaf Luk een pluim en patat, ik kreeg een klop op mijn hoofd. Luk reageerde spontaan: "Ja Moeke, maar onze Veerle zie je toch liever!". Ik protesteerde en ik meende het als ik zegde: "Maar Luk, dat kan je niet menen. Noch je vader, noch ik willen geen verschil maken tussen jou en Veerle". "Jawel", antwoordde onze Luk. Ik bleef maar vragen hoe hij zo iets durfde te beweren. Zijn uitleg: "Wel als het rapportentijd is sta je altijd te zwaaien met het rapport van onze Veerle. Aan iedereen wil je verkondigen hoe knap zij wel is en dat zij het nog heel ver zou brengen. En tegen mij zegde je: "Luk, als die nieuwsgierige nonkel vraagt, hoe was het op school, moet je daar niet op reageren. Hij heeft daar geen zaken mee. Moeke, je bent beschaamd over mij!"

    Dat was de biecht van deze vrouw. Tot voor haar bekering maakte zij ongewild verschil tussen haar bloedeigen kinderen. En wat kunnen zij er aan doen dat de ene begaafd is en de andere niet? 'Aangestoken' door een maatschappij waarin je pas telt als je presteert, je waar maakt,...Wij zouden ook kunnen zeggen dat deze moeder haar Luk niet kon vergeven dat hij niet zo begaafd was als zijn zus.
    Daarover moeten wij nog eens verder praten!

    27-04-2005 om 20:48 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het oudste koppel van de temmermannen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Johannes, Maria-Clara en Elisabeth zijn fier en gelukkig met hun ouders.

    27-04-2005 om 12:58 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    » Reageer (0)
    26-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilte is luisteren naar het geluid van je keuze

    Deze uitspraak van Pater Joris Vertongen heb ik onthouden. Ik had hem uitgenodigd de bezinningsdagen van de zesde jaars te begeleiden. Hij vertelde hoe hij een uitnodiging had gekregen om in de BRT een uitvoering van een muziekprogramma van Van Beethoven bij te wonen. Door allerlei omstandigheden kwam hij een paar minuten te laat. De zaalwachter liet hem toch binnen in de concertzaal. Het viel hem op hoe gecencentreerd stil de mensen zaten te luisteren naar de uitvoering van de vijfde symphonie van Van Beethoven. Stil waren zij inderdaad en intens, maar heel de zaal werd gevuld met de heerlijke muziek van Van Beethoven. Stilte, zegde hij toen, is luisteren naar het geluid van je keuze.
    Valt je euro?

    Van Felix Timmermans: " Een vink pikte gaatjes in de stilte". Subliem!

    Bij ons thuis werd er tijdens de winter veel met de kaarten gespeeld. De leuvense stoof stond rood te  gloeien. Mijn moeder aan de ene kant van de stoof was aan het breien. Ik zat aan de andere kant van de stoof een boek van Karl May te lezen. Aan tafel zaten mijn vader, mijn oudste broer en twee geburen te kaarten. Het ging er erg lawaaierig aan toe. Ik heb lang gedacht dat kaarten iets voor ruziemakers was. Onze jongste zus, onze Godelieve, had moeder naar boven gedragen en zij had daarbij gevoeld dat zij het nogal warm had. Zij was met haar gedachten bij haar jongste dochter boven. Opeens vroeg zij de luidruchtige kaarters het even stil te maken: "Ik denk dat ik ons jongste hoor wenen!". De vier mannen uit één mond: "Wij horen niets!". Moeder: "Wees eens stil". Toen zij de kaarten neerlegden en hun hoofden omhoog hieven, om beter te kunnen luisteren, zegden ze: "Inderdaad, zij weent, je zal eens moeten gaan kijken!"
    Waarom had moeder midden al dat lawaai van de kaarters ons Lieve horen wenen? Omdat zij met haar gedachten boven was, bij haar dochter, van wie zij vermoedde dat zij koorts had.
    Waarom hoorden de mannen niets? Omdat zij met hun gedachten bij het kaartspel waren en midden al het lawaai dat ze maakten, hoorden zij niet het schrijen dat van boven kwam.
    Is het niet zo, dat als wij onze kaarten, onze bezigheden, eens even laten liggen en onze gedachten richten, dat wij dan ook gaan zeggen: "Ik geloof dat ik Hem hoor!!!".

    26-04-2005 om 21:40 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    25-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Odette De Pooter als vrijwilliger bij de Zusters Missionarissen van Naastenliefde in Spitak - Armenië
    Vanavond mag ik Mevr. Odette De Pooter inleiden te Nederboelare in de parochiale zaal De Reep. Odette zal er een diavoorstelling geven over het werk van de Zusters Missionarissen van Naastenliefde (Moeder Teresa) in Spitak, Armenië. Zij vertrekt deze zomer voor de vierde keer als vrijwilliger naar Spitak. Een andere Oost-Vlaamse zuster Mieke uit Herzele, leeft daar in een gemeenschap van de Zusters Missionarissen van Naastenliefde in het Armeense stadje Spitak. De stad werd eind jaren '80 van de vorige eeuw door een aardbeving zo goed als compleet verwoest. Ook daar ontfermen de zusters zich over weeskinderen, waaronder met een blijvende handicap. Andere kinderen uit de buurt volgen overdag les bij hen. Dankzij internationale steun uit Zwitserland en België kunnen de weeskinderen uit Spitak  sinds kort in de hoofdstad Jerivan terecht voor fysiotherapie, orthopedische heelkunde en gespecialiseerde kinderchirurgie.

    Mevrouw Odette De Pooter die elke donderdag als vrijwilligster werkt in de palliatieve afdeling van de kliniek te Ronse, kwam langs zuster Mieke met de weeskinderen van Spitak in kontakt. De nood van deze, veelal gehandicapte weeskinderen, heeft haar naar het hart gegrepen. Zij wil niet alleen fondsen verzamelen om die kinderen de nodige zorgen te later verstrekken, maar wil zelf de handen uit de mouwen steken en een maand lang zich helemaal inzetten voor deze kinderen.

    De diareeks toont het werk van de zusters en het werk van Odette daar ter plaatse.

    Bedenking: Zowel de zusters als Odette zijn in feite diaconessen, alhoewel niet gewijd, zeer toegewijd. Zij geven de kerk als dienst aan de wereld handen en voeten.
    Stel dat deze mensen of een deel ervan zou mogen gewijd worden, wat zou er dan veranderen? Wat zou de zin van die wijding

    25-04-2005 om 16:51 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passen God en de kerk niet in onze tijd?

    "Dat is wel wat al te simplistische gezegd, vind ik.
     Schuif het de tijd maar in zijn schoenen, dan zijn wij ervan af.
    Waarom erkennen wij niet dat er geen tijd bestaat,
    maar dat wij de tijd zelf zijn? 
    Het gezicht van iedere tijdsfase wordt niet door de tijd zelf bepaald, maar door de mensen en wat zij er van maken.

    Het menselijk denken kleurt de tijd, en soms is die tijd zelf krachtig en sterk.
    Dan zijn er in die tijd ook krachtige en sterke mensen.
    Als de algemene opinie is dat dit een tijd is van twijfel en zwakte, dan mag je de mens die leeft in deze tijd daar ook van verdenken."

    Toon Hermans, Levensboek, tweede druk 2001, Fontein, Baarn, p. 69.

    Toegepast op ons kerk-zijn: het gezicht van onze kerk wordt niet door de tijd zelf bepaald, maar door de christenen en wat zij ervan maken.

    25-04-2005 om 11:51 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is het kostbaarste en duurste goed?
    Uit een knipsel, waarschijnlijk uit De Standaard,  citeer ii Ludo Van Den Eynden. Als titel staat er een 'GLOSSA' boven de titel: "Eeuwigheid"

    EEUWIGHEID

    "Wat is het kostbaarste en duurste goed?
    Je zielenzaligheid, je gezondheid, de veiligheid van have en goed?
    Ongetwijfeld!
    Trek je huisdeur achter je dicht, dan stap je in het rijk van de tijd die alom heerst en veel kost.
    Hier is het horloge zonder meer de baas.
    Daarom zijn reizigers terecht boos omdat treinen niet op tijd sporen en automobilisten omdat zij onderweg hun tijd verliezen.

    Mensen hebben steeds minder tijd.

    De tijd zalig doden door niets te doen, door te mijmeren over de dingen die voorbijgaan, is alleen weggelegd voor mensen die oud van dagen hun levensruimte zien krimpen.
     Hun leefwereld versmalt tot één stad of dorp, één wijk, één stsraat, één huis of flat. Uiteindelijk wordt hun wereld een venster, een stoel of een bed.
    Hun ruimte slinkt maar hun tijd tikt traag weg.

    Voor de actieven is het draven geblazen, want de tijd vergroot zijn mechanische greep.
    Soms loopt het allemaal zo hard van stapel dat je je afvraagt of de tijd zichzelf niet op de hielen trapt. En het is zeker niet alleen in de sport dat er geknabbeld wordt aan minuten en seconden. Veel mensen werken zich uit de naad onder de druk van de klok, zonder gouden schoenen of andere trofeeën als grote erkenning.

    Alleen monniken hebben nog de nuchtere trage tijd, ze beleven nog een zee van tijd, een eeuwigheid.
    De meeste anderen hebben tijd te kort of geen tijd meer."

    "De meeste mensen hollen zo hard het geluk achterna, dat zij het voorbij lopen" (waarschijnlijk van Toon Hermans). Ooit hoorde ik een man na een zware hartziekte zeggen: 'Dank zijn mijn hartinfarct (!!!) heeft het geluk de tijd gehad mij in te halen!"

    Onze schoonzoon beweert dat wij van twee dingen altijd te weinig hebben, namelijk tijd en geld. De wijze waarop wij deze zeldzamen goederen met anderen delen, zegt heel veel over onze waardenschaal, ons Gods- en mensbeeld!

    25-04-2005 om 10:41 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    23-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelovige politicus over Benedictus XVI
    Uit De Standaard van zaterdag en zondag 23 en 24 april 2005, p. 9; Bart Dobbelaere en Steen Samyn interviewen Bert Anciaux.

    Hebt u intussen al de verkiezing van Joseph Ratzinger tot paus verteerd?

    Gisterenen zei ons Damienne nog: "Ach, Bert, trek het u niet zo aan, het komt wel goed."

    Ik hoop het. Ik was vooral getroffen door de ontgoocheling van kardinaal Danneels, voor wie ik veel bewondering heb.

    De pauskeuze heeft me erg aangegrepen, ik ben daar veel mee bezig.
    Ik heb het moeilijk met een instelling waarvoor de kern van haar bestaan is zich af te zetten tegen andere groepen. De instelling als doel op zich. De Kerk als doel op zich. Ik vrees dat deze paus zijn Kerk belangrijker vindt dan het samenwerken met anderen.

    Dat heeft geen invloed op mijn geloof, al zou ik me liever thuis voelen in mijn Kerk. Nu blijft het geloof een individueel verhaal voor mij."

    Als 'onderschrift' bij deze uitspraak citeer ik uit het boek van Paul Dehaes, Kerk als dienst aan de wereld, tweede druk, Reinaert, Zele, 1979, p. 13. Paul Dehaes studeerde in Rome en logeerde in het Belgisch College, samen met de vorige paus Johannes Paulus II.
    De titel van zijn boek spreekt al boekdelen ( en dan al geschreven voor 1979). In het eerste hoofdstuk heeft Paul Dehaes het over 'De Kerk als dienst'. Onder '1. De Kerk als instrument' heeft hij het onder '1.1. Een middel, geen doel' (wat wij gaan citeren!) en onder '1.2. God is groter dan zijn Kerk'. Wij citeren '1.1. Een middel, geen doel'

    " Het vraagt niet veel uitleg om te beseffen dat een instrument een middel is, een middel om mee te werken. Dus: in geen geval een doel. Vanuit deze vanzelfsprekendheid volgt een conclusie die van belang is voor de opvatting van de pastoraal.
    Niet zelden hoorde ik spreken over de pastoraal als de zorg om de mensen naar de Kerk te brengen, opdat zij hun verplichtingen zouden nakomen. De praktijk om de misgangers te tellen, het aantal communies of het aantal huwelijken die in orde zijn, berust op eenzelfde opvatting van de pastoraal. Onbewust wordt in deze opvatting de Kerk (hoe dan ook nader te bepalen vanuit deze onbewustheid) opgevat als een doel. Welnu, Vaticanum II presenteert zichzelf aan de wereld als een instrument.
    Als wij mensen tot de sacramenten brengen (ook tot het oer-sacrament dat de Kerk is) dan brengen wij ze niet tot eendoel, een eindpunt, een terminus, maar tot een werktuig. Dan moet er gewerkt worden.
    wij moeten weer leren denken over de Kerk in operationele termen.
    Wordt er dienst bewezen om de mensen dichter bij elkaar te brengen en zo tot God (aangezien wij hoorden dat het Gods plan niet is de mensen afzonderlijk tot Hem te laten komen!?

    Deze eenvoudige constatatie brengt verdragende gevolgen mee, maar ook een verheldering van grondbegrippen. Zo hoorde ik, op een samenkomst van leken na het lekencongres te Rome met het oog op het oprichten van dialoogstructuren in de Belgische kerkprovincie, als een der eerste vragen stellen: "Wat is pastoraal eigenlijk? Iedereen spreekt er over maar niemand weet precies wat het is." En een der aanwezigen, een inwoner van Anderlecht, wees er op dat in Brussel een straat de naam draagt: "Rue de la pastorale"; Herdersliedstraat". Dus...
    Deze plezierige anekdote toont eens te meer aan, hoezeer wij een kerklijk jargon spreken dat buitenkerkelijken helemaal niet begrijpen en (o ironie) de meeste binnenkerkelijken evenmin.

    De vraag: "Wat is pastoraal?" is de vraag naar de zending van de Kerk. Vroeger was het antwoord eenvoudig: pastoraal is zielzorg en wordt uitgeoefend door de zielzorger, de priester.
    Nu blijft er nog een woord of liever een half woord over van die bepaling:
    Pastoraal is de zorg van de kerk voor de wereld en drager van die bekommernis is heel het Godsvolk.
    Het woord Pastor verwijst naar de Goede Herder die zijn leven heeft gegeven voor allen, die op zoek ging naar het verdwaalde schaap, die vocht met de wolf tot bloedens toe, die gekomen is niet om gediend te worden maar om te dienen, die zich een lendendoek heeft omgebonden en de voeten gewassen en de tafel gediend als een dienaar.
    (Vandaar de symboliek van de diakenstool. Dat is voor later!).
    Pastoraal is de actieve deelname aan de bevrijdende bekommernis, aan de dienende liefde van Christus pro mundi vita, voor het leven van de mensen.
    Velen zijn allergisch geworden voor het woord herderlijke zorg omdat zij niet langer als schapen behandeld willen worden die enkel goed zijn om gezegend en geschoren te worden. Daarom is het wellicht het beste niet meer te spreken van pastoraal, maar eenvoudig van
    dienst.
    Welke dienst kunnen wij als Kerk bewijzen aan de mensen?
    Dat is eenvoudige taal die iedereen kan begrijpen terwijl pastoraal, oer-sacrament en dergelijke thuishoren in theologische handboeken met veel verklarende voetnoten."

    Paul Dehaes ligt aan de basis van mijn roeping tot het diaconaat! Ik stond er eerst zeer argwanend tegenover. Toen ik tijdens studiedagen van KVLV Pauld Dehaes hoorde spreken over "De Kerk als dienst aan de wereld" was alle argwaan weg en wist ik dat deze roeping heel waardevol is voor alle gelovigen: "Wie niet dient, dient tot niets!"

    23-04-2005 om 17:00 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    21-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Enya en Sarah
    Onze tweede dochter Lieve(ke) heeft twee kinderen: Enya en Sarah. Samen met haar echtgenoot Hugo wonen zij in het schilderachtige Everbeek. Rondom hun nieuwe woning strekken zich de heuvels van de Vlaamse Ardennen uit:  tot Vloesberg, Brakel, Lierde en Geraardsbergen. Deze landschappen werden op doek gebracht door Valerius De Saedeleer.
    Hugo en Lieve hebben deze woning aangekocht en naar hun hand gezet. Hugo heeft de ruwbouw onder handen genomen. Opnieuw moet ik zeggen (want het is reeds de twee woning die hij renoveert!) dat Hugo een architect en ingenieur is zonder diploma, maar met enorme bekwaamheid. En met een enorme werkkracht.Hij ontwerpt in zijn hoofd de plannen en voert die dan deskundig uit. Voor een gegradueerde in de verzekeringen is dat niet vanzelfsprekend. Voor Hugo, ingenieur-architect ,de gewoonste zaak van wereld. Maar het is niet gewoon. Je moet het kunnen, je moet het willen, je moet het realiseren. En dat heeft Hugo opnieuw gedaan.
    Lieve mag dan het interieur aankleden en dat heeft zij opnieuw met smaak gedaan. Waar zij het allemaal vandaan haalt, ik weet het niet. Maar het is haar weer gelukt. Schuilt er in Lieve een huisarchitect. Het is een echte thuis geworden: warm, gezellig, gastvrij.

    Een huis en een thuis voor Enya en Sarah en Mauro. Mauro is de poedel van het gezi. Het beestje danst van hier naar ginder als hij ons ziet.Maar over deze drie een andere keer!

    21-04-2005 om 17:23 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opa over kinderen en kleinkinderen:Victor en Alicia op bezoek. Over Enya en Sarah later

    Zaterdag, zondag, maandag, dinsdag, waren Ann (onze jongste dochter) en haar man Kristof, samen met hun twee kinderen in het land.

    Kristof had Italiaanse en Franse dag- en weekbladen gelezen over de overleden Paus Johannes Paulus II. Daarna had hij ook enkele van onze Vlaamse dag- en weekbladen gelezen. Het viel hem op dat wij hier in Vlaanderen zeer kritisch stonden tegenover deze paus, terwijl hij in Italië en zelfs in Frankrijk zeer veel positiefs hoorde over het voorbije pontificaat van Johannes-Paulus II. Zijn en mijn bedenking: als je dat allemaal leest, hoe sterk worden wij niet bevooroordeeld tegenover die man. Wij hebben uiteraard geen persoonlijk kontakt met hem gehad en moeten dus oordelen op basis van zijn handelen als paus, maar dat wordt ons juist bekend door de media. Die media kleuren echter de objectieve gegevens positief of negatief in. Hoe kunnen wij daar onderuit.

    Na drie jaar Italië (Bologna, Pontechio Marconi op de Monte Chiara) wonen onze kinderen en kleinkinderen opnieuw in Frankrijk, bij Lyon, in St.Genis chez Allières.
    Het doet echt deugd Alica en Victor bezig te zien en te horen. Zij spreken en verstaan gelukkig behoorlijk Nederlands. Tot voor enkele maanden was hun moedertaal het Italiaans. Helaas deemstert dat Italiaans langzaam weg of beter, het sluimert. Hun mama, onze jongste dochter, denkt eraan hen nog een week of veertien dagen school te laten lopen in Pontechio Marconi.
    Naar verluidt spreken ze nu al goed Frans. Victor met een Belgisch accent, zeggen zijn ouders, en Alica als een echte française.

    Boeiend was hun spel met Amos. Amos is onze Jacques Russell, zeven maarnden oud. Eén en al leven. Victor vertelde dat hij zich super had geamuseerd.
    Deze morgen zijn ze reeds om half zeven met de trein naar Zaventem vertrokken. Amos loopt al een hele tijd te zoeken naar zijn speelkameraden. En wij missen opnieuw onze kinderen en kleinkinderen.

    Binnenkort gaan wij op bezoek te St.Genis chez Allières.

    20-04-2005 om 20:42 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    19-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom wil een mens honderd jaar worden. Dat is volstrekt nutteloos
    In een ziekenkamer met kankerpatiënten praten twee zieken met elkaar. Een derde zieke moet tegen heug en meug luisteren wat die twee elkaar vertellen. Op een avond beluistert hij hoe Ephrem aan zijn gebuur een dwaas verhaal vertelt.
    "Waarom wil de mens toch honderd jaar worden? Het is volstrekt nutteloos. Ik zal je eens vertellen wat er gebeurd is. Allah deelde het leven uit en hij gaf aan alle wilde dieren vijftig jaar te leven. Hij was van oordeel dat dat  moest volstaan. De mens kwam als laatste aan de beurt en er restte Allah nog maar vijfentwintig jaar.
    En de mens werd kwaad: dat is veel te weinig! Allah antwoordde: "Dat is meer dan voldoende." Maar de mens hield vol. "Zoals je zelf wil, antwoordde Allah, ga zelf de anderen om langer leven vragen, misschien zijn er wel die jaren te veel hebben en ze aan jou willen geven.
    En de mens ging op tocht. De eerste die hij tegenkwam was een paard. "Luister, zegde hij, men heeft mij te weinig leven gegeven, wil je mij een deel van je jouw leven afstaan." - "Dat is goed, hier, neem maar vijfentwintig jaar." De mens vervolgde zijn zoektocht en kwam een hond tegen: "Luister eens hond, sta mij een deel van jouw leven af! - "Hier, neem maar vijfentwintig jaar!". Hij vervolgde nog verder zijn zoektocht en komt zo een aap tegen. Ook van de aap krijgt hij vijfentwintig jaar. Nu keert hij terug naar Allah. Deze zegde hem: "Het zal dan geschieden zoals je hebt gewild: de eerste vijfentwintig jaar zal je leven als een mens; de volgende vijfentwintig jaar zal je werken als een paard; de volgende vijfentwintig jaar zal je keffen als een hond en de laatste vijfentwintig jaar zal je zoals een aap,  voorwerp van spot worden..."

    Uit Soljenitsyne, Le Pavillon des cancereux, Le livre de poche, Julliard, 1968, 45 - 46.

    De derde zieke beoordeelt dit verhaal als 'dwaas'. Zit er evenwel niet veel wijsheid in? Graag je 'wijs' commentaar op dit verhaal.

    19-04-2005 om 11:32 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    » Reageer (0)
    18-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vereenvoudigde stamboom van uw gastheren

    Ann & Maurice


    Stijn & Genade               Hugo & Lieve                 Ann & Kristof


     Johannes, Maria-Clara en Elisabeth      Enya en Sarah       Victor en Alicia
               
    Dit is een vereenvoudigde stamboom van het Temmermangeslacht. Hij gaat terug op de oma en de opa.
    Uw gastheren werden onderlijnd!

    18-04-2005 om 20:30 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herinneringen van Opa

    Jaren geleden, Johannes was nog een ukkie, wandelden wij samen langs de straat. Plots vroeg Johannes: "Opa ben je al oud?". Johannes gaf zelf het antwoord: "Je bent al oud, maar nog goed!" en dadelijke daarop: "en als je dood gaat krijg ik een nieuw opa!". Daar kan je als opa een tijdje over mediteren. Hoe komt een jongentje van goed vijf-zes jaar tot zo'n gedachten. Waarschijnlijk is Johannes dit al lang vergeten, maar zijn opa vertelt het af en toe in familie- en vriendenkring.
    Het gevolg van dat vertellen: Johannes en opa werden uitgenodigd te Deftinge. Daar was een groot tuinfeest en regelmatig kregen wij de reactie: "En is dat nu onze filosoof Johannes?!" Johannes zei toen: "Opa, hoe komt het toch dat al die mensen mij kennen!". Ja, omdat de fiere opa wilde opscheppen met zijn kleinkind filosoof én daarenboven is hij is oudste kleinkind. Daar gaat het trouwens danig fier op en terecht! Het is een 'Genade' kinderen te krijgen. Het is een grote 'Genade' kleinkinderen te krijgen.

    Op zekere dag dag hoorden wij Johannes zeggen dat hij zeker nooit naar de hemel wou gaan. Ik dacht: "Wij zitten met een ketter in de familie!". Na tijd en gesprek bleek dat hij niet wilde doodgaan.
    Zijn oma uit Aalst vertelde regelmatig over grootvader Aalst en over zijn vroegtijdig overlijden. Oma van Aalst zei altijd: "Opa is in de hemel". Maar die 'hemel', zo voelde Johannes aan, stond voor dood gaan en dat wou hij absoluut niet. Groot gelijk had hij. Zo zien wij maar dat wij altijd goed moeten luisteren als iemand spreekt. Pas als je echt luistert, kan je op de duur verstaan wat echt bedoeld werd.

    De oudste zus van Johannes noemt 'Maria-Clara'. Bij een geboorte en doopsel vragen wij altijd waarom het kindje genoemd werd met die naam. Wij weten 'naar wie je liefhebt, wil je heten'. Mama van Maria-Clara antwoordde: "Zeg maar dat deze twee namen de namen van twee geëmancipeerde vrouwen zijn".

    De tweede zus van Johannes noemt Elisabeth. Waarom? Omdat 'Elisabeth' eveneens de naam is van een geëmancipeerde vrouw.

    Ik vraag mij af of de mama van Johannes, Maria-Clara en Elisabeth nog weet dat zij indertijd mij dit antwoord gaf. Ik vond het een subliem motief om je kinderen zo te noemen. Als dat geen 'Genade' is!

    Opa kan ook echt jaloers zijn. Jawel, op zijn/hun (ook van oma!) kleinkinderen. Johannes de filosoof, verslinder van vele interessante boeken, een kerel die reist in boeken en de twee jonkfrouwen, 'begenadigd' met muzikaal talent. Ik/wij hoor/horen ze zo graag spelen op viool en cello. Hier speelt waarschijnlijk papa Stijn als de bron van al dat muzikaal talent.

    18-04-2005 om 15:08 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)

    Foto

    WELKOM OP DEZE BLOG OVER DIACONIE & GENEALOGIE! TEMMERMANNEN EN JAVO HETEN U VAN HARTE WELKOM! WIJ HOPEN DAT U ER IETS AAN HEEFT!!!
    Archief per week
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 20/02-26/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 25/12-31/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 04/04-10/04 2005

    Foto

    Gastenboek
  • Oscar en Oma Rozenrood
  • Hallo
  • fijne avond
  • Groetjes
  • Groetjes uit Koekelare

    Twijfel vooral niet om een berichtje achter te laten in ons gastenboek. Opbouwende kritiek is ook steeds welkom!


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Nieuws VRT NWS
  • Youssef (10) staat elke dag uren in de rij voor voedselhulp in Gaza: "In de chaos valt mijn enige eten soms op de grond"
  • Grote delen van Spanje en Portugal getroffen door stroomstoring: metro van Madrid en Barcelona ontruimd
  • 2 nieuwe tweesterrenrestaurants in Tongerlo en Frisange, geen nieuwe driesterrenzaak: ontdek de Michelingids 2025
  • Voor het eerst sinds 1968 rijdt opnieuw tram door straten van Luik 
  • Slijmzwammen, (nano)diamanten en maïs: deze 3 experimenten gaat astronaut Raphaël Liégeois uitvoeren in ISS
  • Tientallen migranten die vastzaten in detentiecentrum in Jemen gedood bij Amerikaanse bombardementen, zeggen Houthi's
  • IN KAART - Dit zijn de plannen van Colruyt met de overgenomen Match- en Smatch-winkels in jouw buurt
  • "We kwamen zelfs paarden te kort": Tom uit Zandhoven verpulvert wereldrecord hoeven kappen
  • Verdwaalde bever van strand Bredene herstelt goed in Vogelopvangcentrum Oostende
  • Nat weer, ongevallen en grote werven maakten van 2024 hét filerecordjaar op Vlaamse snelwegen


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!