Monarchie - Staatsstructuur - Gewesten en Provincies
< Hoofdpunten-index vind je aan de linkerkant!
< Klik op Buttons Foto's en Logo's om de betreffende site te openen> ∇
^Je bevind zich nu hier ^
^ Wekelijks nieuwe evenementen Informatie! ^
Nationale Feestdag 21 juli
Feest van de Vlaamse Gemeenschap
A
Nationale feestdag 21 Juli Dag waarop Leopold I de eed aflegde
België België is tegelijk een zeer oud land en een jonge onafhankelijke staat. Het was Julius Caesar die zo'n 2.000 jaar geleden voor het eerst sprak over de Belgen, in zijn werk over de oorlog in Gallië. Gedurende eeuwen maakteBelgië deel uit van verschillende staten. Het werd pas onafhankelijk in 1830. De nationale feestdag is vastgesteld op 21 juli door een wet van 27 mei 1890. Het was op 21 juli 1831 dat Leopold I, de eerste Koning der Belgen, de grondwettelijke eed aflegde. Hij zwoer trouw aan de Belgische Grondwet, die door het Nationaal Congres werd uitgewerkt en op 7 februari 1831 werd erkend, alsook aan de Belgische wetten. Bron:www.belgium.be
Maria-Tenhemelopneming Maria-Tenhemelopneming is in de Oosters-orthodoxe Kerken en de Rooms-Katholieke Kerk de feestdag van de opneming "met lichaam en ziel" van Maria in de hemel. Ontstaansgeschiedenis Na het concilie van Efeze (431), waar Maria de titel "Moeder van God" (Theotokos) kreeg toebedeeld, kende de Mariaverering een sterke opgang. De oudste feesten 'Maria Boodschap' en de 'Opdracht in de tempel' waren nog vooral op Christus zelf gericht. Later ontstonden feesten waarbij Maria als "heilige" werd geëerd: 'Maria Geboorte' en 'Maria-Tenhemelopneming'. Dit laatste werd eind zesde eeuw door keizer Mauritius in Byzantium ingevoerd. Rome nam het over in de zevende eeuw onder paus Sergius I. Het geloof in de Tenhemelopneming van Maria dateert aldus uit de oudheid. De Transitus Mariae-geschriften uit de zesde eeuw geven aan dat de dood van Maria als theologische vraagstelling toen reeds actueel was. Aanvankelijk was de naam voor deze feestdag 'Dormitio Mariae' (ontslaping van Maria). Onder invloed van apocriefe teksten en volkslegenden werd vanaf de achtste eeuw de term 'Tenhemelopneming van Maria' gebruikt. Dogma-verklaring Tijdens het eerste Vaticaans concilie (1869-1870) hadden 200 bisschoppen om de dogmatische definitie van de lichamelijke tenhemelopneming van Maria gevraagd. In 1950 kondigde Paus Pius XIIofficieel het dogma fidei van de Tenhemelopneming af en bevestigde het in de Apostolische ConstitutieMunificentissimus Deus. De protestantse gemeenschap reageerde negatief. De reactie van de Oosters-orthodoxe Kerkenwas positief. Zij zagen het als een bevestiging van wat zij al eeuwen met de nodige luister vierden. Zij hebben echter geen specifieke dogmatische formulering hieromtrent Iconografie In de Westerseiconografie wordt Maria-Tenhemelopneming meestal uitgebeeld als Maria die door Christus ten hemel wordt gevoerd. In de Oosters-orthodoxe Kerken wordt bij deze voorstelling vaak simultaan drie taferelen getoond: 1° het inslapen (dormitio) van Maria met de apostelenrond haar sterfbed verzameld, 2° de eigenlijke tenhemelopneming en 3° de kroning van Maria in de hemel. Op oude mozaïeken en iconen is het tweede tafereel vaak de voorstelling van Christus die de ziel van zijn Moeder - uitgebeeld als een kindje - mee ten hemel neemt. Deze manier van uitbeelden is onder meer terug te vinden in de zesde eeuwse "Verlosser-in-Chora kerk" in Istanbul, het vroegere Constantinopel
Actuele viering In de Rooms-Katholieke Kerk is Maria-Tenhemelopneming een hoogfeest en wordt steeds op 15 augustus gevierd. In veel landen, waaronder België, Frankrijk, Italië, Slovenië en Spanjeis het een vrije dag. Het in de volksmond gebruikte "Maria Hemelvaart" is volgens het katholieke geloof niet correct omdat "Maria niet zelf ten hemel opsteeg" maar "door God in de hemel werd opgenomen". In de Oosters-Orthodoxe Kerken wordt het feest nog traditioneel aangeduid met het "Ontslapen van Maria" of het "Ontslapen van de Moeder Gods". Aan de viering gaat ook thans nog een voorbereidende vasten en een "voorfeest" op 14 augustus vooraf. De naviering duurt tot en met 23 augustus. In de Russisch-orthodoxe Kerk wordt het feest gevierd op 28 augustus, dit vanwege het uiteenlopen van de Juliaanse kalender en Gregoriaanse kalender. >Lees meer op www.wipedia.org
Halloween (afgeleid van: Allerheiligenavond) is een feestdagdie vooral in de Verenigde Staten gevierd wordt. Op 31 oktober verkleden kinderen zich in enge kleren en bellen als het donker wordt aan bij huizen in de buurt die versierd zijn met pompoenen en lichtjes, en roepen "trick or treat" (de keuze gevend tussen een truuk uithalen of een versnapering krijgen). De bewoners geven de kinderen dan snoepjes. Jonge volwassen gaan soms naar Halloweenfeestjes.
Oorsprong De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve, de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor vrije dag, het Keltische nieuwjaar of Samhain(= Oud-Eng. sow-en, Ndl. zaaien). Maar Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. Dit was onmiskenbaar een heidens feest en naar goede gewoonte accapareerde de Kerk het en camoufleerde het met een katholieke versie: ze maakte er Allerheiligen(avond) van en groepeerde a.h.w. op die dag de verering voor alle bestaande en toekomstige heiligen die geen eigen kalenderdag hadden. In Groot-Brittanniëwerd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen, en ook het eren van de doden. In de negende eeuw van onze tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met de Halloweenfeest. Op Allerzielen 2 november gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de VS gebracht. In Ierland was de aardappeloogst mislukt, de hongersnood decimeerde razendsnel de bevolking en de Ieren begonnen omstreeks 1840 massaal naar Amerika te vluchten. En zoals dat gaat met migranten: in den vreemde zoekt men contact en steun bij elkaar. Het heimwee naar de roots wordt verzacht in het verder beleven en onderhouden van de eigen feesten en gebruiken. In Amerika duikt dan de bekende Jack-o-lantern-pompoen op, in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween. >Lees meer op www.wikipedia.org
België en Nederland In België en Nederland wordt er relatief weinig aandacht besteed aan het Halloweenfeest/Allerheiligenavond, in de vorm van langs de deuren gaan en snoep ophalen. In België en Nederland is het van oorsprong katholiekeSint-Maartenfeest populairder onder de jeugd (katholiek en protestants tot atheïst) en lijkt op het Amerikaanse Halloween. Op Halloween is kritiek zoals ook op Valentijn omdat het ontdekt zou zijn door de commercie als een geschikte aanleiding om de consument tot wat ruimer vertier aan te zetten in de 'slappe' periode tussen zomervakantie en Sinterklaas. Bron: wikipedia.org
Oorsprong van de pompoen Er zijn veel verhalen over de oorsprong van de verlichte uitgeholde pompoen. Eén van de bekendste is het verhaal over Jack de smid ofwel Jack-o'-Lantern. Op een avond kwam Jack de duivel tegen die hem naar de hel wilde meenemen. Jack wist met een list de duivel in een boom te lokken. Hij zette de duivel hier vast door een kruisteken in de boomstam te krassen. De duivel beloofde Jack dat hij niet in de hel zou komen als Jack hem vrij zou laten. Toen Jack later stierf kwam hij door zijn slechte levenswandel niet in de hemel. Maar de duivel liet hem ook niet in de hel wegens de gedane belofte. Sinds die tijd doolt de ziel van Jack rond op aarde. De duivel gooide hem een gloeiend kooltje achterna. Jack stak het kooltje in een knol die hij aan het eten was en kreeg op die manier een lantaarn. Amerikaanse Halloweenvierders hebben de knol verruild voor een pompoen. Bron: wikipedia.org
Allerheiligen (Sollemnitas Omnium Sanctorum in het Latijn) is een rooms-Katholiekhoogfeest en valt op 1november. Ook de Orthodoxe kerkkent het feest, maar niet op die datum. De feestdag viert de nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren. De volgende dag wordt Allerzielen gevierd. Het is aannemelijk dat men tijdens de kerstening van Europa, het feest van Allerheiligen is gaan vieren rond de periode dat voordien een heidens feest ter nagedachtenis van de doden werd gehouden. In 837 riep Paus Gregorius IV1 november uit als de officiële Rooms-Katholieke gedenkdag. Allerheiligen is een vrije dag in vele landen, waaronder België, Frankrijk en delen van Duitsland. In Nederland werd deze vrije dag afgeschaft in de jaren '60. Bron: Wikipedia
VZW Missing You is een initiatief voor jongeren en jongvolwassenen die een broer, zus, ouder, vriend, verloren hebben door sterfte en hier geregeld over willen praten met lotgenoten. > Missing You (www.missingyou.be) Zie eventueel ook: >Halloween (info op dit blog)
Tags:Allerheiligen, Allerzielen
Wapenstilstand - Nationale Feestdag 11 november + Moederdag Provincie Antwerpen
Geschiedenis Om 11 uur 's morgens werd op 11 november1918in een treinwagon in Rethondesde de Duitse capitulatie ondertekend. De Eerste Wereldoorlog was voorbij, de wapenstilstand een feit. Sinds 1965vraagt 11.11.11 op 11 november jaarlijks in een groots opgezette campagne aandacht voor wereldproblemen. Het idee hierachter is het versterken van de wereldvrede door het verminderen van de uitbuiting van het Zuiden door het Noorden. Bron: Wikipedia Huldeplechtigheid ter ere van de Onbekende Soldaat Aan de Congreskolom in Brussel heeft ieder jaar op 11 november een militaire huldeplechtigheid plaats ter ere van de Onbekende Soldaat en van de doden van de twee wereldoorlogen. De plechtigheid wordt bijgewoond door de Koning. De Voorzitters van de Wetgevende Kamers, de Regering en Hoofden van de Gestelde Lichamen zijn eveneens aanwezig. Bron: www.mil.be > Huldeplechtigheid ter ere van de Onbekende Soldaat (www.google.be) > Wereldoorlogen 1 en 2 (op deze site)
Sinterklaas is de hoofdfiguur van een kinderfeest dat op 5 december en op 6 december in Nederland, België en in enkele (voormalig-)Nederlandse koloniën wordt gevierd. Sinterklaas wordt ook op kleinere schaal in Luxemburg(Kleeschen), Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Polenen Tsjechië (Mikulá) gevierd. Veel tradities in het huidige sinterklaasfeest gaan terug tot Sint-Nicolaas, de Lycischebisschop uit Myra, hoewel er ook oudere elementen zijn. Doorgaans heeft de Sint een lange witte baard. Het is echter niet bewezen dat hij daadwerkelijk ook zo'n lange baard heeft gehad. Oorspronkelijk werd Sint-Nicolaas alleen in het oosten geëerd. In de 13e eeuw werd besloten dat zijn naamdag ook in het westen een van de belangrijkste feestdagen was; in die tijd werd het sinterklaasfeest in Utrecht al gevierd door de schoen van vier arme kinderen te vullen met geldstukken, in andere steden werd ook iets voor de armen gedaan. Na de Nederlandse Opstandprobeerden calvinistische predikanten het sinterklaasfeest af te schaffen, omdat het te veel heidense elementen bevatte. Het feest was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, ook bij het protestantse volksdeel. Verder zijn er parallellen te trekken met deheidense god Wodan, deze rijdt ook op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vliegt. >Lees meer op wikipedia.org
Zwarte Piet
Sinterklaas werkt niet alleen: hij gaat vergezeld van een knecht, Zwarte Piet, die de zak met cadeautjes draagt en door de schoorstenen kan kruipen om de pakjes in de schoenen van de kinderen te stoppen. De herkomst van deze helper is omstreden: hij was oorspronkelijk een demon die de door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten, maar volgens sommigen gaat hij terug op een Moors knechtje en is zijn huidkleur daaraan te danken. In christelijk perspectief is Zwarte Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader der nacht, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool). Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat de Sint op een markt eens een zwart jongetje genaamd Petrus, dat als slaaf verkocht werd, verbasterd heeft tot Piet. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij.
De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht louter daarom zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat zwartepiet een roe heeft (schoorsteen schoonmaak instrument), en Italiaanse schoorsteenvegers kledij. En op daken klimt. In Vlaanderen is de politiek correcte term alleszins Pieterknecht.
Tot de Tweede Wereldoorloghad Sinterklaas slechts één helper. Na de bevrijding door de Canadezenhielpen deze soldaten met het organiseren van het eerste naoorlogse sinterklaasfeest. Niet gehinderd door kennis over de traditie, bedachten zij, dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zouden zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen. Bron: Wikipedia.org
Kerstmis (veelal zo aangeduid door rooms-Katholieken) of kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar. Met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus Christus gevierd. De evangeliën van Lukasen Mattheusbeschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lukas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem. Het kerstfeest wordt in de christelijke wereld gevierd op 25 december, maar in de oosters-orthodoxe kerken (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt de Juliaanse kalender gebruikt, zodat het daar twee weken later valt. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In Nederland en Vlaanderen / België wordt 25 december als 1e Kerstdag en 26 december als 2e Kerstdag beschouwd. Het feest is in West-Europain hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities. Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgiehet Kerstfeest in het Westen veel uitbundiger gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanieeen belangrijkere rol. Het feest is in West-Europa in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities. Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgie het Kerstfeest in het Westen veel uitbundiger gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanie een belangrijkere rol. >Lees verder op www.wikipedia.org
Kerstverhaal Om even stil van te worden. Enkele jaren geleden strafte een vader zijn driejarig dochtertje, omdat zij overbodig gebruik had gemaakt van mooi verguld cadeaupapier. Geld was er niet in overvloed en hij kon niet verdragen dat zij dit duur papier gebruikte om en cadeautje in te pakken en onder de kerstboom te leggen. De volgende morgen bracht het kindje het verguld cadeautje naar haar vader en zei: "Hier, papa, voor jou !" Met stomheid verslagen en aangegrepen door het voorval, bekloeg de vader zich zijn sterke reactie van de dag voordien. Het dochtertje aanvaardde zijn excuses maar al te graag. Hij opende de doos, maar ontdekte dat er in de doos helemaal niets inzat. Hij schreeuwde naar haar! : "Weet je dan niet dat het heel dom is om iemand een lege doos te geven, er moet altijd iets inzitten!" Het meisje kreeg tranen in de ogen en zei: "Maar papa, de doos is niet leeg, ik heb haar gevuld met kusjes, enkel voor jou!". De vader was volledig van de kaart, omarmde zijn dochter en hoopte dat zij hem ooit zijn opwindende reactie zou kunnen vergeven. Enige tijd later wordt het meisje door een ziekte getroffen en sterft. De vader heeft de doos nog steeds bij zich, dichtbij zijn bed. Elke keer dat het verdriet de overhand neemt, neemt hij de doos vast en neemt een verbeelde kus uit de doos en herinnert zich de grote liefde die zijn dochter in het cadeau had gestoken. Tot slot herinnert ons dit verhaal aan het feit dat iedereen als mens zo een vergulde doos zou moeten bezitten, vol met onvoorwaardelijke liefde en kusjes van onze familie en vrienden. Bestaat er eigenlijk weleen beter cadeau? >Kerstgedichten (https://www.google.be/) >Gedichtjes om op Kerstkaart te zetten (www.mariannebusser-ronschroder.info)
Oudejaarsavond of Oudejaarsdag (ook wel: Silvester of Silvesteravond naar de heilige paus Silvester) wordt jaarlijks gevierd op de laatste dag van het jaar, 31 december. Het is een oorspronkelijk christelijke dag om het nieuwe jaar in te luiden volgens de christelijke kalender. Na middernacht, wanneer het nieuwe jaar is begonnen, wordt er vuurwerk afgestoken. De Chinezen geloofden dat ze de geesten hiermee zouden wegjagen. > Oudejaarsavond (wikipedia.org) Tips om niet te veel te drinken tijdens de feesten De richtlijnen over verstandig alcoholgebruik gaan in de meeste gevallen uit van maximaal twee à drie glazen alcoholhoudende drank per dag voor mannen en één à twee glazen per dag voor vrouwen. Hierbij is het belangrijk om twee dagen per week niet te drinken, om gewenning te voorkomen. De grens voor verantwoord alcoholgebruik bij jongeren ligt lager dan bij volwassenen omdat ze nog in de groei zijn, minder wegen en kleiner zijn. Meestal wordt geadviseerd om kinderen onder de 16 jaar geen alcohol te laten drinken. Boven de 16 jaar wordt aangeraden om zeker niet meer te drinken dan een volwassene en zeker niet elke dag. Jongens drinken dus niet meer dan 2 of 3 glazen alcohol. Meisjes stoppen na 1 of 2 glazen alcohol.
- Stel jezelf een limiet: bepaal van tevoren hoeveel glazen en wat voor soort drank je gaat drinken. - Bedenk van tevoren op welk tijdstip je stopt met drinken. - Drink na elk glas alcohol een glas water, frisdrank, vruchtensap of alcoholvrij bier. - Drink als je dorst hebt geen alcohol. - Van alcohol (ook in bier) krijg je juist meer dorst. - Drink je glas niet in een keer leeg, geniet ervan. - Drink uit een glas en niet direct uit een fles. - Uit een fles drink je sneller met grote slokken. - Eet altijd iets voordat je alcohol drinkt. - Zet elkaar niet onder druk om alcohol te drinken. - Waarschuw elkaar als het drinken uit de hand loopt. - Als je in groep bent, is het verstandig dat iemand nuchter blijft. - Hij of zij kan zien wanneer het uit de hand loopt en anderen tot kalmte manen. - Drink nooit als u moet rijden: zelfs één glas alcohol kan uw rijvaardigheid beïnvloeden.
Vanaf een alcoholconcentratie in je adem van 0,22 mg/l (0,5{perthou} in je bloed) ben je strafbaar als je een voertuig bestuurt. Gemiddeld zorgt één glas bier, wijn of sterke drank bij een man van 75 kilo voor een bloedalcoholconcentratie van ongeveer 0,2{perthou}, bij een vrouw van 60 kg is dit 0,3{perthou}. Maar het is zo goed als onmogelijk de alcoholconcentratie te bepalen door gewoon het aantal gedronken glazen op te tellen. Dat is ook afhankelijk van je gewicht, de snelheid waarmee je drinkt, het soort drank, of je al dan niet hebt gegeten,... Koffie, suikerwater, vitaminepillen enzovoort helpen niet om de alcohol sneller uit je bloed te verwijderen. Mensen die alcohol met energiedranken combineren, lopen mogelijk een groter risico op nadelige effecten zoals verkeersongevallen, omdat ze onterecht in de veronderstelling zijn dat ze alles nog onder controle hebben. Bron: Nieuwsblad
Geschiedenis Lang geleden begon het nieuwe jaar bij het begin van de lente, als de natuur weer tot leven kwam, of begin januari, als de dagen beginnen te lengen. Bij de invoering van het christendomwilde de Kerk een eind maken aan deheidense gewoonten rond deze nieuwjaarsviering, en riep 1 januari uit tot bid- en boetedag om de besnijdenisvan Jezus (8 dagen na de geboorte) te vieren. Maar ook daarna vierde men het nieuwe jaar nog rond de oude heidense data, maar ook op Sint Maarten (11 november); de eerste adventsdag; de zonnewende(rond 21 december); of Maria Boodschap (25 maart). De Spaanse landvoogd Requesensbesloot in 1575 dat het nieuwe jaar officieel op 1 januari begon.
De Babyloniërsbrachten rond 2600 v. Chr. een koningsoffer. Ze meenden dat op nieuwjaarsdag de koning het mikpunt van de goden zou zijn, dus vervingen ze de koning tijdelijk door een slaaf of een ter dood veroordeelde, reden hem als koning rond en offerden hem ten slotte. Zo werd het kwaad een jaar afgewend.
De oude Germaanseoud-en-nieuwviering werd in de winter gevierd, duurde 12 dagen en nachten en heette 'joelfeest'. Het joelfeest begon op 25 december, als de dagen gingen lengen, en duurde tot 6 januari, het huidige Driekoningen. Rond de 8e dag, ofwel 1 januari, was het hoogtepunt met grote vuren, dierenoffers en veel eten en drinken. In hedendaagse paganistische religies (o.a. Wicca) wordt Yule gevierd rond 21 december.
Bij de Romeinenbegon het nieuwe jaar op 1 maart, totdat Julius Caesar in 44 v. Chr. de Juliaanse kalender invoerde, vanaf die tijd was Nieuwjaar op 1 januari. De Romeinen offerden sindsdien op die dag aan de god Janus(waarnaar januari is genoemd) om hem mild te stemmen voor het aankomende jaar. Dit begin van het jaar in maart komt nog tot uiting in de namen van onze maanden september ("zevende maand"), oktober ("achtste maand"), november("negende maand") en december ("tiende maand"). Bron: Wikipedia
De feestdagen zijn geen moment om op dieet te gaan, probeer je te beperken tot het op gewicht blijven , afvallen kan dan weer bovenaan je lijstje met goede voornemens staan. Hier enkele tips die je kunnen helpen om niet te veel gewicht bij te winnen tijdens het feesten. - Eet vooraleer je gaat feesten . - Probeer voor je aan de feesttafel gaat iets vullends met weinig calorieën te eten, zoals soep, salade - Geniet met mate van het calorie- en vetrijke voedsel, probeer vooral groenten, fruit, gerookte zalm of andere magere producten te eten. - Overdrijf niet met vetrijke, romige of gefrituurde voedingswaren. - Eet wat je lekker vindt en probeer te stoppen met eten wanneer je geen zin meer hebt. - Kies voor kleine porties - Probeer caloriearm te drinken. - Alcoholische dranken zitten meestal boordevol calorieën. - Drink bijvoorbeeld geen alcoholhoudend aperitief en drink enkel alcohol tijdens de maaltijd. - Denk eraan om voldoende water te drinken - Probeer ook tijdens de eindejaarsperiode af en toe wat te gaan wandelen, lopen of fietsen. Bron: www.gezondheid.be
- Landenkaart - Routeplanners - Kaart - Stad of Gemeentekaart - Plan Stad of Gemeenteplan - Plattegrond van Stad of Gemeente - Stratenplan enz...
Stadswegplan van de 25 grootste Belgische Steden -Klik op het gewenste Stadsplan en ga daarna met de muiscursor over het plan tot rechts onderaan 4 pijltjes ontstaan, klik daarop om de kaart te vergroten
Wijken van Zeebrugge Zeebrugge is verdeeld in drie wijken: de strandwijk, de stationswijk en het centrum. In het centrum van Zeebrugge is de oude vismijn en de jachthaven gevestigd.
Klik op de onderstaande button en ga naar alle steden en gemeenten in Vlaanderen.
Tags:West-Vlaanderen, Kust, Zeebrugge
Moerbeke-Waas
Moerbeke-Waas Wase Gemeente geannexeerd door de stad Gent.
Moerbeke is een plaats en gemeente in de provincieOost-Vlaanderen in België. De gemeente telt meer dan 6200 inwoners, waarvan 131 inwoners met de Nederlandse nationaliteit. Moerbeke is in de omstreken vooral bekend om zijn suikerfabriek, die deel uitmaakt van de groep Iscal Sugar. Op tweede kerstdag 2007 kondigde het bedrijf echter aan dat het de vestiging in Moerbeke-Waas sluit. De officieuze naam "Moerbeke-Waas" wordt soms gebruikt om onderscheid te maken met het andere Moerbeke, deelgemeente van Geraardsbergen. Elke gemeente heeft haar specifieke charmes. Moerbeke zal tot treurnis toe altijd vereenzelvigd worden met suiker. Moerbeke heeft weliswaar geen statussymbolen maar wie er vertoeft wordt wel telkens verrast door de rust die er heerst. Hier, tussen de bossen en de kreken, dwaalt ook de geest van Reinaert De Vos: welkom in Moerbeke-Waas. De charme van de Moervaart en het rustgevend decor van meersen en akkers, beminnelijke bruggetjes en de zo typische Waaslandse canadapopulieren, typeren Moerbeke. Het idyllische landschap, weelderig westen van het zoete Land van Waas en uniek natuurgebied lokken gans het jaar vele wandelaars en fietsers. De bruggetjes over de vaart, de knusse kunstwerken aan de Dam, Terwest en Koudenborm, leggen nog immer een link naar het vaak heroïsch verleden. De kreken en polders, sparren en heide, kenmerken nog steeds het Waas weemoeddorp, het stukje niemandsland in de allerbuitenste periferie van Gent. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van gemeente Moerbeke (www.google.be/maps)
- Bijvoeglijk naamwoord: Moerbeeks - Inwoner: Moerbekenaar Bijnaam, spotnaam of scheldnaam van de Moerbekenaars: Smeerkoeketers.
Deelgemeenten en kernen van Moerbeke Waas Hoewel Moerbeke in tegenstelling tot de meeste andere nu overblijvende gemeenten geen extra territorium heeft bijgekregen bij de fusie van '77, bestaat het toch uit drie aparte woonkernen die voor de duidelijkheid geen deelgemeenten zijn omdat ze nooit zelfstandig geweest zijn. Moerbeke is van de drie het grootst en zo goed als alle diensten zijn dan ook daar gevestigd. Koewachtis een grensdorp dat deel uitmaakt van drie verschillende bestuurlijke eenheden: naast het deel op het grondgebied van Moerbeke bevinden er zich ook nog delen van het dorp in de buurgemeenteStekene en de Nederlandse gemeente Terneuzen. Als laatste is er Kruisstraat, een lintdorp gelegen langs de Oost- en Weststraat, beiden zijstraten van de Kruisstraat naar welke de woonkern vernoemd is. Koewacht als geheel is veel groter dan Kruisstraat maar als de delen van Stekene en Terneuzen buiten beschouwing worden gelaten zijn beide kernen ongeveer gelijkwaardig.
Landschap van Moerbeke Moerbeke-Waas is een karakteristiek landelijke gemeente en wordt begrensd door een gemengd landschap van weide, akkerland en bos. Samen met Wachtebekebiedt het ruimte voor het unieke natuurdomein Heidebos.
Klik op de onderstaande button en ga naar alle steden en gemeenten in Vlaanderen.
Tags:Oost-Vlaanderen, Waasland, Moerbeke-Waas
Waasmunster
Waasmunster
Waasmunster is een plaats en gemeente in de provincieOost-Vlaanderen in België, gelegen aan de Durme. De gemeente telt ruim 10.500 inwoners. De naam Waasmunster zou komen van Waas-monasterium, ofwel een klooster in het Waasland. Dit klooster "Roosenberg", dat behoorde tot de orde der Victorinnen, werd door de Doornikse bisschop Walter de Marvis in de loop van de 13e eeuw opgericht. Tijdens de negentiende eeuw verloor Waasmunster aan belang en de industriële revolutie ging ook aan deze gemeente voorbij, zodat ze haar landelijk karakter behield. Tijdens de tweede helft van de twintigste eeuw en met de aanleg van de autoweg E 17, gingen de mensen met meer vrije tijd rust en ontspanning zoeken en werd Waasmunster een residentiële woongemeente met tal van horecazaken die zich op de ontspanning en rust zoekende toerist gingen toeleggen. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van gemeente Waasmunster (www.google.be/maps)
Kernen van Waasmunster Waasmunster heeft geen deelgemeenten, maar telt naast het centrum wel enkele gehuchten. In het westen ligt het gehucht de Ruiter. In het oosten ligt het gehucht Sombekeop de weg naar Elversele. Net als het centrum hebben zowel de Ruiter als Sombeke een eigen parochie. Een stuk grondgebied ligt ten zuiden van de Durme en hier ligt het gehucht Rodendries, dat op het gehucht Sint-Annavan Hamme aansluit. Ten noordoosten van het dorpscentrum van Waasmunster ligt de Heide, een grote bosrijke residentiële buurt met vooral villa's en restaurants.
Wapenschild en Vlag van gemeente Waasmunster. Het wapenschild van Waasmunster stelt eenzeemeerminvoor die een raap omhoog houdt. Rapen werden in de streek van het Waasland reeds vanaf de 16e eeuw verbouwd, vooraleer ze als voedergewas verspreid geraakten in de rest van Vlaanderen. De vlag is verdeeld in twee verticale vlakken blauw-geel.
Klik op de onderstaande button en ga naar alle steden en gemeenten in Vlaanderen.
Tags:Oost-Vlaanderen, Waasland, Waasmunster
Belsele deelgemeente Sint-Niklaas
Belsele
Logo stad Sint-Niklaas
Belsele is een dorp dat thans een deelgemeente van de Stad Sint-Niklaas is in het Waasland, Provincie Oost-Vlaanderen. Belsele telde in 2010 bijna 10.000 inwoners en heeft een totale oppervlakte van 20,26 km2. Belsele ligt in het kanton Sint-Niklaas. In 1217 werd Belsele een autonome parochie. In 1217 werd Belsele bestuurlijk verenigd met Sinaai in een vierschaar, die ressorteerde onder de Keure van Waas. In 1795 werd Belsele kantonhoofdplaats in het Scheldedepartement, met als onderhorige gemeenten Daknam, Eksaarde, Elversele, Kemzeke, Sinaai, Sint-Pauwels, Tielrode en Waasmunster. Dit statuut verdween na de Belgische onafhankelijkheidin 1830. Tot de eerste helft van de twintigste eeuw behield Belsele zijn typisch karakter van Waas landbouwdorp. De productie bleef tot 1850 hoofdzakelijk afgestemd op vlas en graan. In de twintigste eeuw vond een bescheiden reconversie plaats naar voeding, bouw en textiel. Sinds de Tweede Wereldoorlog evolueerde Belsele tot een groene, residentiële woongemeente, waarvan het gros van de beroepsbevolking naar Sint-Niklaas en in mindere mate naar Antwerpenpendelt. DeBelselebeekstroomt door Belsele. De beek ligt op een cuestarug.
Het gehucht Puivelde vormt een afzonderlijke entiteit In 1414 werd er een kapel opgericht, die toegewijd was aan Sint Job. In 1801 werd de kapel een hulpkerk van Belsele. Pas rond 1900 werd Puivelde een zelfstandige parochie. René De Boom schreef een boek over Puivelde Info: tel. 0473-96.91.67
De oorsprong van de naam "Belsele" Er lag eertijds tussen de huidige gemeente Belsele en Waasmunster een diepe kuil, waarin rovers nestelden, die gans de omtrek onveilig maakten. Omdat geen enkele reiziger hun zou kunnen ontsnappen, hadden ze van de kuil tot de overkant van de weg een zeel gespannen en hieraan een bel vastgehecht. Wanneer iemand over de weg ging, schopte hij tegen het zeel, dat dicht tegen de grond gespannen was en op dat ogenblik rinkelde de bel, waarop de rovers te voorschijn kwamen en hun slachtoffer van kop tot teen uitschudden. 't Volk noemde weldra die onveilige plaats "het Belzeel" of "het Belzele", later dan Belsele. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van gemeente Belsele (www.google.be/maps)
Bijnaam, spotnaam of scheldnaam van de Belselenaar De inwoners van Belsele heten "Klokkenlappers". Daniël Braem verklaart ons waarom in zijn kroniek "Kronologische verhaelen van den beginne des tijts tot heden door Mangods alias Daniël Braem inwoonder van de prochie genamt Thilrode in den lande van Waes. Thilrode, anno MDCCXL", lijvig foliant in het bezit van den Oudheidkundigen Kring van het Land van Waas sedert 1868. In 't jaar 1722 "is tot Belsele, in 't Landt van Waes, eene aerdighe cluchte voorgevallen van een vagabont, gebortich van Stekene, de wethouders wijs maeckende dat hij eenen grooten constenaer was, besonderlyck in het stuck van klocklappen; ende alsoo sy een klock hadden, die by ongeluck geborsten was, soo hebben sy hem deselve besteet te lappen; maer alsoo de vrouw van den greffier het bedrogh gewaer wiert, mits hy onder de klock twee maal 24 uren daer hout onder gestookt hadde, hebben sy geoordeelt, dat hy eenen guyt was; hy heeft hun met de gescheurde laeten sitten, en is al stillekens wech getrokken, met eene goede somme geldt, dat sy hem van te vooren, om gereedschap te koopen, op d'handt gegeven hadden; over welcken cluchtigen act dat sy van hun gebueren worden uytgelachen, ende worden nu voor altyt gedoopt met den naem van Klocklappers."
Radio Belsele Belsele kent een lange geschiedenis van vrije radio's, waaronder radio EXTREEM (van 12 september 1981 t.e.m. 1986, oorspronkelijk op 102.7 MHz) en Vrije Radio Belsele. > Radio Belsele (www.vrijeradiobelsele.be) Toerisme, bezienswaardigheden, evenementen en natuur gemeente Belsele/Sint-Niklaas - Kerk van Belsele. De prachtige parochiekerk, toegewijd aan Sint-Andreas en Sint-Gislenus, is oorspronkelijk een Romaanse constructie. Ze dateert van het einde van de veertiende eeuw tot de zeventiende eeuw. Het kerkmeubilair is rijk aan houtsnijwerk. Zeer merkwaardig zijn de preekstoel (1682 door J.B. De Wree), de lambrisering en de biechtstoelen (1714-1717 door Michiel Verbanck), de beelden aan de biechtstoelen (Cornelis Struyf), het beschotwerk in het hoogkoor (1655-1657 door Gentenaar Boudewijn van Dickele) in de Lodewijk XIV-stijl. Ook de gotische doopvont (1375?) verdient uw aandacht. Verder zijn er enkele interessante schilderijen van H. Van den Heuvel (o.a. "De Kruisafdoening" van 1637). Naar Waasmunster toe kan u mooie landschappen doorwandelen. - Naast de kerk staat er ook een standbeeld om gesneuvelden te herdenken uit de oorlog. > Brouwerij Boelens, een ambachtelijke bierbrouwerij. > De Roomanmolen, een oude molen uit 1862 gebouwd door Pieter Weyn. Bron: wikipedia.org
Doel is een deelgemeentevan de Belgische Gemeente Beveren(Provincie Oost-Vlaanderen) en ligt aan de oever van de Schelde, in de Scheldepolders van het Waasland. In deWase dialecten heet het dorp "Den Doel". Doel raakte sinds de jaren '60 meermaals in heel het land bekend door uitbreidingsplannen voor de haven vanAntwerpen die het dorp zouden laten verdwijnen. Doel was tot 1977 een zelfstandige gemeente met een oppervlakte van 25,61 km² en telde in 1972 ca. 1300 inwoners. De deelgemeente Doel omvat naast de dorpskern de gehuchten Rapenburg, Saftinge en Ouden Doel. Net ten noorden van het dorp staat een kerncentrale, die stroom levert aan afnemers in België, Nederland en Duitsland. Doel ligt in de Scheldepolders, aan de Nederlandse grens, op de linkeroever van de Schelde. Kerncentrales (Doel I - IV). Kleine vissers- en jachthaven. Het "Hooghuis" is een patriciërswoning uit 1615.De windmolen op de Scheldedijk dateert uit 1434 wat tevens de titel oplevert van oudste molen van het land. Het dorp staat nu reeds jaren in de belangstelling met de vraag: blijft Doel of gaat Doel weg? Voor de uitbreiding van de Antwerpse haven werden eerder op de rechter Scheldeoever de dorpen Oosterweel,Oorderen, Wilmarsdonk en Lillo van de kaart geveegd. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van gemeente Doel (www.google.be/maps) Vlaamse dialecten > Dialect Beveren/Doel (dialectblog vlaanderen)
Toerisme, bezienswaardigheden, evenementen en natuur gemeente Doel Doel heeft enkele opmerkelijke bezienswaardigheden, waarvan sommige uniek zijn in België - De dorpskern heeft een karakteristiek stratenpatroon in de vorm van een dambord, wat bijna nergens anders in België voorkomt. Het dambordpatroon gaat terug op de planmatige inpoldering en herinrichting van het dorp in de 17e eeuw na de oorlogsinundaties (zie onder geschiedenis) en is sindsdien ongewijzigd. - In de dorpskom staan verschillende burgerhuizen en boerderijen. Het oudste huis is het beschermde Hooghuis dat in 1614 is voltooid in Vlaamse renaissancestijl. Het gebouw was in de 17e eeuw ofwel zetel van het Polderbestuur, ofwel het buitenhuis van een rijke Antwerpse burger. - De molen op de Scheldedijk is uit het midden van de 17e eeuw en behoort tot de oudste stenen windmolens in Vlaanderen. Sinds 1927 is de molen buiten gebruik. - De parochiekerk is gewijd aan Onze-Lieve-Vrouwhemelvaart. Het is een opvallend gebouw in neoclassicistische stijl dat tussen 1851 en 1854 werd opgericht volgens een ontwerp van Lodewijk Roelandt, stadsarchitect van Gent. Het meubilair omvat oudere kunstwerken, o.a. beelden van de Antwerpse beeldhouwer H. F. Verbruggen (17e eeuw) en E. A. Nijs (18e eeuw). De kerk is tussen 1996 en 1998 grondig gerestaureerd na schade door verzakkingen. De vaste grondlaag in Doel ligt ca. 11 meter diep, terwijl de houten palen waarop de kerk rust slechts 7 meter diep zijn. - Ten noorden van het dorp in het gehucht Ouden Doel bevinden zich aan de Schelde de laatste brakwaterschorren van België. In de schorren bevinden zich het haventje van Prosperpolder en het natuurreservaat Schor Ouden Doel (51 ha). - In Doel is een jachthavengevestigd met een aanlegplaats voor het voetveer naar Lillo, dat in het weekend vaart van maart tot september. - Doel trekt vooral in de zomermaanden veel dagjestoeristen aan. Een hoogtepunt vormt de jaarlijkse Scheldewijding die begin augustus plaatsvindt. Bron: wikipedia.org > Toerisme in gemeente doel (www.doel2020.org) > Bezienswaardigheden dorpskom Doel (www.routeyou.com) > Doel Eco Route (www.routeyou.com) > Natuurpunt Waasland (www.natuurpunt.be) > Natuurpunt Schor Ouden Doel (www.natuurpunt.be) > Natuur Natuurpunt Waasland Noord (www.panneweel.be) Saeftinghedok Het Saeftinghedok is een gepland dokin de Antwerpse haven op de linker Scheldeoever op het grondgebied van Beveren-Waas. Het dok komt via de Beneden-Schelde rechtstreeks (zonder sluizen) in verbinding te staan met de Noordzee waardoor schepen veel sneller de haven kunnen bereiken. Het betekent ook dat het water in het dok onder invloed staat van de getijden. Het dok wordt genoemd naar de nabijgelegen verdronken plaats Saeftinghe. Het geplande dok krijgt een oppervlakte van 1073 hectare en zal 3700 meter lang en 600 meter breed zijn De aanleg van dit dok is zeer omstreden omdat hiervoor het polderdorpDoelmoet verdwijnen. Dit zorgt voor de nodige vertragingen van de realisatie van het Saeftinghedok. Het is zelfs nog niet zeker of dit dok er komt omdat er nog geen vergunning is verworven en er tevens een aanpassing van de gewestplannennodig is. Bron: wikipedia.org Doel informeert > Website gemeente Beveren (www.beveren.be) > Doel een polderdorpje om van te houden (http://home.scarlet.be) > Nieuws uit Doel (www.doel2020.org) > Nieuws uit het Waasland (waaskrant.be) > AVS Oost-Vlaamse televisie (www.avs.be) > Diensten en meer informatie bij gemeente Beveren (blog vlaanderen) Verdwijnt gemeente Doel? Is het nodig dat gemeente Doel verdwijnt? Zo ja waarom? Wat staat gemeente Doel en omliggende polders te wachten? > Erfgoedgemeenschap Doel & Polder (www.egdp.be) > Doel het dorpje dat veranderde in een spookstad (http://annelieshulshof.nl/doel)
Klik op de onderstaande button en ga naar alle steden en gemeenten in Vlaanderen.
Tags:Oost-Vlaanderen, Waasland, Dorp-Doel
Bornem en deelgemeenten
Bornem en deelgemeenten
Bornem is een plaats en Gemeentein het arrondissement Mechelen van de Provincie Antwerpen. De gemeente telt ongeveer 21.000 inwoners. Ze is gelegen aan de rechteroever van de Schelde, tegenover de gemeente Temsewaarmee ze door een brug verbonden is, stroomopwaarts van Antwerpen. Samen met de gemeenten Puursen Sint-Amands vormt Bornem de streek Klein-Brabant. Bornem (oudste schrijfwijze Burnehem - 1100) is snelst tot een gemeenschap van enig formaat uitgegroeid en de parochie die daaruit ontstaat, mag gerekend worden tot een der oudste en grootste moederparochies van Vlaanderen. Bornem bezit een industriepark voor lichtere industriële producten. Geschiedenis van Bornem Het ontstaan van Bornem kan teruggaan tot de 7de eeuw. Een onlangs verschenen studie zegt dat in 642 de Heilige-Reinhildis in Bornem is geboren en meer bepaald in de omgeving van de Kruisberg en het Dilftdomein. Het Dilftdomein met zijn "motte", is wellicht het oudste centrale punt van de gemeente. Van daaruit is de rest uitgewaaierd langs de oude kronkelende wegen. Naar aanleiding van de gemeentelijke herinrichting (1977) werden de Scheldedorpen Hingene, Wintam en Eikevliet (ten oosten), Bransten Mariekerke(ten westen) en Weert(ten noorden) mee opgenomen in de gemeente Bornem. Ook het gehucht Buitenland (tussen Bornem en Hingene) maakt er deel van uit. >Lees meer op www.wikipedia.org >Kaart van gemeente Bornem (www.google.be/maps)
Uitspraak van de gemeentenaam Bornem: Beurm -Bijvoeglijk naamwoord gemeente Bornem: Bornems - Inwoner gemeente Bornem: Bornemnaar - Bijvoeglijk naamwoord deelgemeente Weert: Weerts, Weerter - Inwoner deelgemeente Weert: Weertenaar, Weerter Bijnaam spotnaam of scheldnaam van de Bornemnaars:Boskrabbers; Messenvechters; Ratten. Vliegenstovers Boskrabbers Zandstuivers (dit was te verklaren. doordat een groot gedeelte van Bornems gehucht Branst bestond uit mul zand).
Bijnaam, spotnaam of scheldnaam van de Weertenaar:Slijkneuzen; Rogstekkers; Heksen. De Schelde en de Oude Schelde ,,omarmen'' de kleine Bornemse deelgemeente Weert. Om de wijmen of wilgentwijgen voor de mandenmakerij te kappen, zaten de Weertenaren vaak tot aan hun neus in het slijk te ploeteren. Vandaar de spotnaam 'Slijkneuzen'. Al mag alleen wie gedoopt is bij de Orde van de Slijkneuzen, zich een échte Slijkneus noemen. Vlaamse dialecten > Dialect provincie Antwerpen (dialectblog vlaanderen)
Deelgemeenten en kernen van gemeente Bornem Naar aanleiding van de gemeentelijke herinrichting (1977) werden de Scheldedorpen Hingene, Wintam en Eikevliet(ten oosten), Branst en Mariekerke(ten westen) en Weert(ten noorden) mee opgenomen in de gemeente Bornem. Ook het gehucht Buitenland (tussen Bornem en Hingene) maakt er deel van uit.
Partnersteden van Bornem Bornheim(Duitsland) Gordes(Frankrijk) Nquthu(Zuid-Afrika)
Film en TV opnames te Bornem - In Bornem zijn ook enkele scènes van bekende films en tv-series opgenomen: Voor de film 'Iedereen Beroemd' van Dominique Deruddereis er een kort telefoongesprek gefilmd in een plaatselijk café, Sint-Vadde. - Het kasteel in de 2 films van 'Blinker' is het kasteel van graaf Marnix de Saint-Aldegonde, de graaf van Bornem. - Voor Team Spirit 2 van Jan Verheyenis er ook in Bornem gefilmd. Onder meer werd het voetbalterrein van voetbalclub FC Mariekerke gebruikt als vaste locatie. - De bekendste reeks die in Bornem gefilmd is, is de TV1-reeks'Stille Waters'. Het café Sint-Vadde werd dit maal opnieuw gebruikt als locatie, deze keer had het café zelfs een belangrijkere rol. 'De Notelaer', dat vroeger het buitenverblijf van graaf d'Ursel van Hingenewas, werd gebruikt als woning van Alex Vorlat. De overzetdiensten van Mariekerkeen Sint-Amands, een buurgemeente van Bornem, kregen een belangrijke rol in de serie. Het café "Koningsrek" te Branst, ter plaatse beter bekend als "Zates", dat aan de overzetdienst van Mariekerke gelegen is, werd ook gebruikt als locatie. - Voor de film 'Windkracht 10 - Koksijde Rescue'van Hans Herbotswerd het kasteel van Hingene, dat gelegen is in het park van Hingene, gebruikt als locatie voor een leger-feestje. - Chris Van Den Durpelging met zijn typetje 'Kamiel Spiessens'ook naar Mariekerkeom het dorpje te verkennen. - Urbanus modelleerde als 'Placide' op een catwalk voor het kasteel van Hingene, gelegen in het park van Hingene, in de film Koko Flanel. - De VTMserie "Nonkel Jef" werd ook opgenomen in Bornem en zijn deelgemeentes. Zo is de boerderij van Jef te vinden in Weert, andere scènes zijn ook hier opgenomen, zo is er een scène bij de visvijver "de wiel" in Hingene