Na een lange dag thuiskomen en eindelijk die handtas op de grond zetten. Heerlijk. Dames we moeten eerlijk zijn, die handtas zit hoogstwaarschijnlijk vol met spullen die je helemaal niet nodig hebt, en dat zorgt ervoor dat die tas al snel enkele kilo's weegt. Hoeveel mag die tas nu eigenlijk echt wegen?
Het is al eerder aangetoond dat met een te zware handtas rondlopen erg slecht is voor je lichaam. Je nek en rugspieren zien écht af van die extra kilo's. Hoeveel gewicht mag je meenemen in je handtas? Wel, het hangt af van welke soort je kiest.
Heb jij een schoudertas? Dan moet je er voor zorgen dat je tas nooit meer dan 10% van je lichaamsgewicht weegt. Dat komt erop neer dat wanneer je bijvoorbeeld 70 kilo ziet verschijnen op de weegschaal, die handtas van jou maar 7 kilo mag wegen. Daarnaast kies je ook best voor een tas met een dikke strap.
Wil je meer meenemen? Kies dan voor een rugzak. Wanneer je zo'n handige rugzak draagt, mag je 20% van je lichaamsgewicht meebrengen, het dubbele gewicht van een gewone schoudertas.
Eerste hulp bij de clutch: ga jij een avondje uit en is die clutch het perfecte accessoire? Dan moet je wel rekening houden met dat je maximum 2,5 kilogram met je meebrengt.
Ga jij als een echte Mary Poppins met je handtas door het leven en lijkt die tas van jou een onuitputbare bodem te hebben? Dan kan je beter toch eens je tas opruimen, je rug/armen zullen je dankbaar zijn. (br.hln)
7 verrassende dingen die je nog niet wist over Zara
7 verrassende dingen die je nog niet wist over Zara
Een winkelstraat zonder Zara kunnen we ons bijna niet meer inbeelden. De Spaanse winkel is dan ook echt overal. Maar toch heeft de keten nog steeds niet al zijn geheimen prijs gegeven. Tot nu, in de herfst komt er voor het eerst een documentaire over het leven van de eigenaar, Amancio Ortega. Refinery 29 kreeg als eerste een glimp en deelde enkele verrassende weetjes.
Op een dag was hij daar, in alle winkelstraten en in elk mogelijk shoppingcenter in België. Wat weten we eigenlijk over ZARA? Hun kleding is mooi, hip en trendy en ze durven wel eens een kledingstuk kopiëren. Maar toch valt er nog veel te ontdekken. Dit zijn 7 dingen die je nog niet wist:
1. Het eerste kledingstuk dat verkocht werd was een badjas
Je zou denken dat het allereerste Zara-ontwerp een super hippe T-shirt was, maar niets is minder waar. Het eerste stuk van Ortega was een badjas. Ja echt waar, een badjas. Hij imiteerde een badjas uit de dure boetiek waar hij vroeger werkte en met succes want er was meteen bijzonder veel vraag naar trendy stuk.
2. Ortego kon maar 30 euro lenen van de bank
Nu mag hij dan wel één van de rijkste mensen ter wereld zijn. Vroeger was het heel anders. Toen de Zara-eigenaar zijn winkel wou opstarten moest hij een lening aangaan bij de bank. En die kreeg hij, alleen was het amper 30 euro.
3. De winkel heeft zijn naam te danken aan een romantische verhaal
De eerste Zara-winkel ooit, opende in A Coruña, Galicia in Spanje. De winkel kreeg meteen de naam Zara. Die naam komt van de Kroatische haven Zadar, waar de eigenaar op huwelijksreis ging met zijn toenmalige vrouw.
4. Dankzij de winkel bestaat fast fashion
Wanneer de ontwerpers van Zara een briljant idee krijgen, ligt het stuk soms amper 15 dagen later in de winkels. Dat is geen realiteit voor veel andere winkels, waarbij het gemakkelijk 40 weken kan duren om een stuk in de winkel te krijgen. Zara was de eerste om op deze manier begon te werken.
5. Er is een reden waarom jouw favoriete stuk zo snel uitverkocht is
Hoe frustrerend kan het zijn? Je heb een leuke broek gezien online, maar wanneer je een dag later de winkel binnenstapt, is hij -tevergeefs- al volledig uitverkocht. Vervelend voor ons, maar slim gezien door Zara. De eigenaar van de winkel vindt het leuk wanneer een stuk niet meer in stock is, want dat verhoogt de vraag, en zo worden er meer mensen naar de winkel gelokt.
6. Een vrouwen T-shirt wordt in 38 minuten gemaakt
Eén van de andere redenen waarom Zara zo snél een stuk in de winkels krijgt, is omdat het helemaal niet lang duurt om de stukken te maken. 38 minuten precies, zoveel tijd is er nodig om een T-shirt voor dames te maken. In Tunesië worden per dag 1.200 kledingstuks voor Zara gemaakt, dat zijn er zo'n 150 per uur.
7. Ze halen hun inspiratie overal
Er is amper tijd nodig om een stuk in de winkel te krijgen, maar de inspiratie moet van ergens komen. Om zo snel mogelijk te zijn, reizen de ontwerpers rond. Gewapend met camera, pen en papier om zoveel mogelijk modetrends en nieuwe ideeën vast te leggen (br.hln)
Zo draag je slippers zonder je voeten te verknoeien
Zo draag je slippers zonder je voeten te verknoeien
Het ultieme zomergevoel is dat van zand tussen je tenen, terwijl je met slippers aan de voeten richting zee wandelt. Het jammere aan dat zomerse accesoire is dat ze niet bepaald goed voor je voeten zijn, en regelmatig dragen tot ontstekingen kan leiden. Zo perk je die schade in.
Slippers dragen mag dan wel slecht zijn voor je voeten, het blijft nog steeds beter dan blootsvoets rondtrippelen, zo vertelde Dr. Christina S. Long aan Today. "Ze beschermen een beetje de onderkant van de voeten, maar dat is dan ook alles," klinkt het. "Ze geven geen steun aan je hiel of bal van de voet, en je moet ze met je tenen vastgrijpen om ze aan je voeten te houden. Als je ze te lang draagt kan je blaren krijgen, maar ook virale infecties, bacteriën, een slechte loophouding, ontstekingen, hamertenen enzovoort."
Maar zoals dat gaat met ongezonde dingen, wil dat nog niet zeggen dat we ze definitief aan de kant moeten schuiven. Net zoals bij wijn en chocolade, geldt bij slippers evenzeer dat ze kunnen, maar met mate. En probeer ook eens hier op te letten.
1. Niet achter het stuur
Met je slippers achter het stuur kruipen is een slecht idee. Het schoeisel kan af je voeten schuiven en vast komen te zitten onder het rem- of gaspedaal, met alle gevolgen van dien. Draag altijd "vaste" schoenen als je rijdt, en hou die slippers voor op het strand.
2. Bij bijzondere gelegenheden
Flip-flops zijn ideaal voor kortetermijngebruik, zeker als ze op zijn minst een kussentje in de zool hebben en lichtjes steun bieden aan de boog van de voet. "Draag ze op het strand, rond het zwembad, in openbare douches zoals op de sportschool of op een korte wandeling naar de supermarkt," tipt Long. Maar draag ze niet om lange afstanden te wandelen, lang recht te staan of om een sport uit te oefenen. Sandalen zijn dan een betere keuze, maar voor activiteiten met veel beweging blijft een sportschoen de beste keuze.
3. Koop een degelijk paar
Slippers vind je zelfs in de supermarkt vanaf enkele euro's, maar als je voeten je lief zijn investeer je toch beter in een iets degelijker paar. Zoek naar exemplaren die de voet toch een beetje ondersteunen, aan de boog of door kussentjes in de zolen. Leer is een betere keuze dan plastic, om blaren te vermijden. Kan je de zool van de slipper bijna helemaal dubbel plooien? Dan weet je zeker dat je een nachtmerrie voor je voeten in handen hebt.
4. Verzorg je voeten
Je hoeft geen wekelijkse afspraak bij de pedicure te maken, maar het is wel belangrijk om je voeten schoon te houden. Goed wassen, af en toe een voetcrème en je teennagels goed onderhouden zijn een basic must. Vergeet je voeten ook niet in te smeren met zonnecrème, een plek die vaak vergeten wordt. Let daarnaast op waar je loopt, zodat je niet in glas, een gemorste bol ijs of - erger nog - hondenpoep trapt. (br.hln)
Blondes have more fun? Niets van. De nieuwste it-kleur is grijs, en al helemaal in combinatie met zachte pastelkleurtjes voor een wel heel originele ombré
Hij blijft populair, de ombré, maar niet zoals je zou verwachten. Lichtblond is niet lander dé basiskleur van menig ombré, maar ... grijs. De smokey ombré, zo werd de trend gedoopt, en het belooft alvast het paradepaardje van dit najaar te worden. Enkel voor durvers!
Kleurexpert en Global Color Creative Director bij Redken Josh Wood sloeg de handen in elkaar met de wereldberoemde make-upartiest Aaron de Mey, en creëerde drie tinten:
* Whisper: een wolkje subtiel zilver * Talk: een krans van smeulend grijs en blauw * Shout: een gedurfde nevel van magent en violet
Van zacht en subtiel tot een dramatische kleuruitbarsting: eigenlijk kan de haarkleur - net zoals een smokey eye - voor iedereen. "Met deze nieuwe Smoky Ombré benaderen we haarkleur zoals make-up", legt Wood uit. "Het is een manier van licht en schaduw toevoegen, waardoor elke haarstijl er fantastisch kan uitzien."
"De smoky eye overleeft alle modes", voegt De Mey daaraan toe. "Het gaat al zo lang mee dat het echt een klassieker geworden is. Het kan erg subtiel en zacht uitgevoerd worden, of net heel gedurfd en dynamisch. Het is een stijl waar iedereen geweldig mee staat, afhankelijk van de uitvoering." (br.hln)
Veel ophef rond graatmagere mannelijke modellen op Paris Fashion Week
Veel ophef rond graatmagere mannelijke modellen op Paris Fashion Week
Al meer dan twintig jaar roepen graatmagere modellen op de catwalk en in magazines discussie op. Sommige landen hebben al regels of wetgeving, maar gek genoeg lijken die alleen op vrouwen te slaan. De extreem magere, lange mannen die massaal de shows van grote modehuizen lopen, bleven tot nu toe bespaard hiervan. Al wordt er steeds vaker kritiek geuit.
Je kan haast niet meer naast de graatmagere mannelijke modellen op de catwalk kijken. Tijdens de afgelopen mannenmodeweken werden onder andere de creaties van Rick Owens, Louis Vuitton, Dries Van Noten en Prada op bijzonder dunne heren getoond. Soms kon je zelfs letterlijk al hun ribben tellen. De tijd dat mannelijke modellen vooral werkaanbiedingen kregen door hun gespierde torso, lijkt voorgoed verleden tijd.
Gespierde modellen zijn passé Dat magere mannen hoogtij vieren op de catwalk, kadert in een bredere trend waarbij steeds vaker ingegaan wordt tegen het schoonheidsideaal. Waar vrouwen met cellulite, een maatje meer of een spleetje tussen de tanden nu ook model kunnen worden, geldt hetzelfde voor mannen, maar dan in de omgekeerde richting. Jongens met ingevallen wangen en een grote neus verdringen vaker en vaker de typische breed gespierde modellen zoals David Gandy.
Manorexia Omdat de discussie over het gewicht van vrouwelijke modellen nog steeds zo hevig oplaait, lijken de magere mannelijke collega's daardoor door de mazen van het net te glippen. En dat kan gevaarlijk zijn, want hoewel anorexia vaak afgedaan wordt als een typische vrouwenziekte, komt ook manorexia steeds vaker voor. Niet dat alle mannen op de modeweken aan een eetstoornis lijden, en de hyperslanke heren op de catwalk zullen er ook niet plotsklaps voor zorgen dat elke man in de straat graatmager wil zijn. Maar de dunne heren op de catwalk kunnen wel het zelfbeeld van jongens beïnvloeden. Net zoals ook magere vrouwelijke modellen ervoor kunnen zorgen dat meisjes niet tevreden zijn over hun eigen lichaam.
"Ik denk dat we heel vaak onderschatten dat anorexia niet alleen bij vrouwen voorkomt, maar dat ook jongens het kunnen krijgen. Er is een grens wat betreft magere mannelijke modellen, en die moet je beschermen," vertelde de Nederlandse ontwerpster Nikkie Plessen daar onlangs nog over in RTL Boulevard.
Maar zoals met alles in de modewereld, fluctueren de trends onder modellen zeer snel. Tien jaar geleden waren magere mannelijke modellen ook nog het van het, om even later terug vervangen te worden door gespierde heren. Even afwachten tot dit overgaat, of ben jij wel fan? (br.hln)
Christian Dior wordt 70 en viert dat met grootse tentoonstelling in Parijs
Christian Dior wordt 70 en viert dat met grootse tentoonstelling in Parijs
Vorige week opende het Musée des Arts Décoratifs de deuren van de tentoonstelling 'Christian Dior, Designer of Dreams' ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van het modehuis. De expo vertelt het verhaal van de oprichter van het merk en de ontwerpers die hem opvolgden zoals Yves Saint Laurent, John Galliano en Belg Raf Simons. Het is de grootste tentoonstelling die het Franse museum ooit heeft gegeven.
Naast de meer dan 300 haute couture jurken ontworpen tussen 1947 en nu, worden er ook officiële documenten, foto's, accessoires, tekeningen, brieven, parfum flesjes, oude reclamecampagnes en meer tentoongesteld. Om aan te tonen dat Christian Dior, oprichter van het gelijknamige modehuis, ook een bekende kunstliefhebber was, worden er heel wat kunstwerken uit zijn privécollectie getoond. De gehele expo neemt ongeveer 3.000 vierkante meter aan ruimte in beslag.
Voor velen zal het hoogtepunt waarschijnlijk het laatste luik van expositie zijn, namelijk een balzaal gevuld met avondjurken - waarvan sommige gedragen door beroemdheden zoals Grace Kelly, prinses Diana, Charlize Theron en Jennifer Lawrence.
De tentoonstelling loopt nog tot 7 januari 2018, tijd genoeg dus voor een tripje Parijs lijkt ons. (br.hln)
Nike, Moschino en andere modemerken die je wellicht al jaren fout uitspreekt
Nike, Moschino en andere modemerken die je wellicht al jaren fout uitspreekt
Spreek jij Moschino ook uit als "Mo-sjie-noo", Nike als "Naik" en Hermès als "Hermes"? Dan zit je er helemaal naast. En er zijn nog heel wat andere modemerken die je wellicht totaal verkeerd uitspreekt. Begrijpelijk trouwens, vaak ligt de correcte uitspraak helemaal niet voor de hand. Deze merknamen hebben een andere uitspraak dan je waarschijnlijk dacht.
1. Balmain Wil je het favoriete merk van de Kardashians juist uitspreken, dan hoor je helemaal geen "a" erin. Je spreekt het uit als "Bel-ma(n)".
2. BVLGARI Erg geliefd door voetbalvrouwen en zeer vaak verkeerd uitgesproken. Het is "boell-goeh-rie".
3. DSquared² Eens je het door hebt is er niets moeilijk meer aan, maar het is dus "die-sqeird".
4. Givenchy Onze harde g-klank bestaat niet in het Frans (Givenchy is een van oorsprong Frans modehuis) en dus zeg je "zji-von-she".
5. Hermès Niet gewoon "hermes", wel "air-mez".
6. Loewe Ongetwijfeld één van de moeilijkste in dit lijstje. Het Spaanse Loewe spreek je uit als "loo-eh-vey".
7. Moschino Bekend van de opvallende ontwerpen waar onder andere Josje grote fan van is. Je spreekt het label uit als volgt: "mos-kie-no".
8. Miu Miu Waarschijnlijk zeg je gewoon "miuu-miuu", eigenlijk is het "mew-mew". 9. Nike Er is al veel geschreven over hoe je sportmerk Nike juist uitspreekt. Oprichter Phil Knight liet er vorig jaar uiteindelijk zelf zijn licht over schijnen. Correct is "nai-kie".
10. Proenza Schouler "Pro-en-za skoe-ler". Of hoe je een merknaam kunt verzinnen die letterlijk niemand van de eerste keer juist uitspreekt.
11. TAG Heuer Het peperdure Zwiterse horlogemerk spreek je als volgt uit: "tàg-hoi-yar". (br.hln)
Wie deze week goed heeft opgelet bij de haute coutureshow van Dior, die heeft het ook gespot: geen make-up is nog steeds helemaal hot. Het leek alsof de modellen au naturel de catwalk betraden. Léék, want iedere beautyjunkie weet natuurlijk dat je voor die no make-up look best behoorlijk wat make-up nodig hebt.
Make-up artiest Peter Philips legt uit: "Een heel lichte eyeliner onder de ogen creëert subtiele nuances, en het ooglid krijgt een subtiel kleurtje met een perzikkeurige huidstint." Ook de mascara werd quasi onzichtbaar aangebracht. "Amper te bespeuren, maar het geeft wel een intensere blik," aldus Philips. Dé focus van de look zijn de wenkbrauwen. Volle wenkbrauwen à la Cara Delevingne blijven dus voorlopig nog helemaal in: "De wenkbrauwen zijn erg belangrijk. Ze worden duidelijk gestyled en geaccentueerd met wat potlood en een beetje gekleurde wenkbrauwgel." (br.hln)