Onberispelijk wit en crèmekleurige tinten overspoelden de catwalk bij de collecties voor komende lente en zomer. Toch hoef je niet tot volgende maand te wachten om een witte outfit aan te trekken, want dat kan bij elk weertype. Op voorwaarde dat je rekening houdt met enkele tips natuurlijk.
Kijk maar naar de outfit van fashionista Alexa Chung op de Londense modeweek. Zij combineerde er een ivoorwitte kabeltrui met een vanillekleurige plooirok en was dus van kop tot teen in de hippe lichte tinten gehuld.
Nog witter was de outfit van Jessica Alba op de modeweek in New York. De actrice combineerde een witte broek met rechte pijpen met een shirtje en mantel in dezelfde kleur. En daar bleef het niet bij, want ze droeg ook een witte das en clutch-handtas.
Ook Julianne Hough koos al een paar keer voor een volledig witte outfit. Met een witte rok, een wit bloesje én een witte blazer bewees de actrice dat je met een volledig witte outfit kunt scoren.
1. Speel met stoffen Maak je look interessanter door te spelen met verschillende stoffen. Combineer gebreide kledingstukken met lederen stuks, kant met jeans en doorzichtig met mat: alles kan!
2. Ga voor doorzichtig Doorzichtige stoffen zijn perfect om een moderne, sportieve touch toe te voegen aan je volledig witte look. Probeer transparante jurken of bloesjes in combinatie met een wollen/katoenen kleedje of topje.
3. Kies voor getailleerd Aangezien getailleerde outfits tegenwoordig erg trendy zijn, is het een goed idee om te investeren in een skinny wit broekpak. Je kan de blazer en de broek samen dragen, maar ook apart voor minder formele gelegenheden.
4. Combineer met naaktkleurige schoenen De perfecte schoenen bij je witte of crèmekleurige outfit? Naaktkleurige, puntige pumps of peeptoes, want die maken je benen langer. Rooney Mara toont hoe het moet.
5. Voeg zwarte accenten toe Zwarte accessoires zijn de ideale manier om evenwicht te brengen als een volledig witte outfit je afschrikt. Kijk maar naar de zwarte schoenen en minihandtas van Alexa Chung en de schoenen en kraag van Julianne Hough.
Ooit al gedroomd van een wc-rol rond je vingers of op je borst gespeld? Nee? Echt niet? Jammer zeg! De Schotse ontwerpster Louise Gray ziet hier nochtans een publiek voor. Om ons warm te maken voor haar uiterst bizarre idee stuurde ze haar modellen tijdens de modeweek in Londen alvast de catwalk op met een knotsgekke wc-rol-ring rond hun vinger.
Naast de ring, deed de wc-rol nog dienst als broche. En het toiletpapier was niet het enige gekke attribuut dat de catwalk haalde van de jonge ontwerpster. Zo versierde ze haar modellen nog met andere materialen zoals ducktape, piepschuim en zilverpapier. Om de kapsels wat op te vrolijken, werden dan weer vuilniszakken ingezet. Geen wonder dat Louise Grey 'Hey Crazy' uitkoos als titel voor haar najaarscollectie.
Nochtans, hoe klein een accessoire ook mag zijn, het kan je outfit helemaal maken. Jammer genoeg zijn we genoodzaakt in het geval van de wc-rol te spreken over 'kraken'.
Grappig? Zeker en vast. Maar laten we hopen dat de gekke ideeën van Grey nooit, maar dan ook nooit verder zullen reiken dan de catwalk... (br.hln)
Belgische ontwerper Christian Wijnants wint International Woolmark Prize
Belgische ontwerper Christian Wijnants wint International Woolmark Prize
De Belgische ontwerper Christian Wijnants heeft gisteren de International Woolmark Prize gewonnen op de London Fashion Week. Dat meldt de Britse editie van modeblad Elle. De prijs is 105.000 dollar (bijna 80.000 euro) waard.
De jury bestond onder meer uit de ontwerpers Victoria Beckham, Donatella Versace en Diane von Furstenberg.
Pretentieloos en tijdloos De collectie van Wijnants was gebaseerd op met de hand gebreide en met de hand geverfde stukken, alsook op kleuren geïnspireerd door kristallen en mineralen. De jury loofde Wijnants werk met merinowol als "pretentieloos en tijdloos".
De overige finalisten waren Dion Lee uit Australië, Sophie Theallet uit de Verenigde Staten, Ban Xiao Xue uit China, Pankaj & Nidhi uit India en Takeshi Kitazawa & Emiko Sato uit Japan.
De collectie van Wijnants zal onder meer verkocht worden in Harvey Nichols in Londen, Corso Como in Milaan en Bergdorf Goodman in New York.
Onder anderen Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent en Dolce & Gabbana wonnen in het verleden de International Woolmark Prize.
"Christian vond een nieuwe vorm uit en maakte die mogelijk met een industrieel productieproces", verklaarde Franca Sozzani, hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue en L'Uomo Vogue. "Zijn ontwerpen zijn vleiend, vrouwelijk en sexy, een moderne interpretatie van wol".
Wijnants: "Ze vonden dat ik de ontwerper was die wol het beste heeft gebruikt als hoofdelement van de collectie en ze vonden mijn concept - alles opbouwen vanuit één simpele witte woldraad - getuigen van creativiteit, integriteit en respect voor het materiaal". (br.hln)
Een van de hipste accessoires van vandaag is een bril. Dat kan je niet alleen zien in het straatbeeld en bij celebs, maar het werd ook duidelijk op de catwalk voor komende lente en zomer. Toch is er vaak een probleem bij het dragen van een bril: welke make-up past daarbij? Wij geven vijf tips om je op weg te helpen.
1. In de verf Aangezien een bril een groot deel van je gezicht inpakt, is de impact ervan natuurlijk erg groot. Om te voorkomen dat je gezicht erachter verdrinkt, moet je ervoor zorgen dat je je gelaatstrekken iets meer in de verf zet dan normaal. Dat wil niet zeggen dat je massa's make-up moet aanbrengen, maar wel dat je die op een subtiele manier beter moet doen uitkomen.
2. Mascara Je ogen zijn het belangrijkste focuspunt als je een bril draagt. Daarom moet je minstens twee lagen mascara aanbrengen, plus eyeliner. Op die manier kunnen je ogen toch opvallen, hoewel ze bedekt zijn met je brillenglazen.
3. Jukbeenderen Het is een goed trucje om je jukbeenderen te accentueren als je een bril draagt, want dat geeft contouren en diepte aan je gezicht. En als je grote, opvallende brillen verkiest, helpt dit ook om je look in evenwicht te brengen.
4. Lippen Een toptip voor 's avonds is het aanbrengen van een fel kleurtje op je lippen om je beautylook een extra touch te geven. Het geeft geen zin om veel tijd te besteden aan je oogmake-up en daar te experimenteren met kleur, want door een bril zie je daar niets meer van. Je felrode of roze lippen maken dat goed.
5. Wenkbrauwen Het is niet omdat je een bril draagt dat je wenkbrauwen onbehandeld mogen blijven, integendeel zelfs. Het is belangrijk om ze wat aandacht te geven, want omdat ze net boven je bril zitten, kunnen ze je look maken of kraken.
Zorg er daarom altijd voor dat ze de juiste vorm hebben en gebruik een wenkbrauwgel om ze op hun plaats te houden. Als je zeer bleke wenkbrauwen maar een donkere bril hebt, dan is het een goed idee om ze op te vullen met een wenkbrauwpotlood. Die boost zorgt ervoor dat JIJ de bril draagt, en niet omgekeerd. (br.hln)
Het is werken geblazen voor chocolatiers rond Valentijnsdag. Wie
dacht dat ze zich beperken tot overgoten aardbeien en opgevulde harten
heeft duidelijk nog nooit van de Texaanse Andrea Pedraza gehoord. Haar
specialiteit is de eetbare en ontzettend stijlvolle chocolade pump. Ze
is ondertussen uitgegroeid tot de perfecte Louboutin copycat.
Het
decadente snoepgoed met de iconische rode Louboutinzool is verkrijgbaar
in een brede waaier van motieven: van zebraprint tot polkadots.
Je
kan de pumps bovendien nog laten opvullen met andere chocolaatjes voor
een overdosis lekkers of voor wie de schoenen te mooi vindt om op te
eten, uiteraard.
Hoewel echte fashionista's vaak niet kunnen
weerstaan aan deze eetbare designerschoen, zijn het volgens Andrea
Pedraza vooral mannen die haar kassa vullen. Voor één pump betaal je al
snel tussen de 20 en 40 euro. "Ik heb rond valentijn altijd een paar
exemplaren opzij staan voor de laatkomers", klinkt het. (br.hln)
De Belg Peter Philips, die sinds 2008 aan het hoofd staat van de cosmetica-afdeling van Chanel, heeft laten weten dat hij opstapt. Hij gaat terug aan de slag als freelance make-upartist.
Philips trok na zijn studies grafisch ontwerp in Brussel naar de Antwerpse Modeacademie. Voordat hij aan de slag ging als visagist, werkte hij eerst nog backstage als stylist op de modeweek van Parijs.
Unieke stijl Met zijn unieke stijl en vernieuwende technieken trok hij al snel de aandacht van topontwerpers en gerenommeerde modemagazines. Zo werkte hij samen met Dries Van Noten, Fendi, Peter Lindbergh en Raf Simons.
Philips schopte het tot creatief directeur van de make-upafdelding van het Franse luxemodehuis Chanel, nadat hij eerst bij Dominique Moncourtois en Heidi Morawetz in de leer ging. Het duo stond samen dertig jaar lang aan het roer van de cosmetica-afdeling.
Nu gaat Philips terug aan de slag als freelance make-upartiest. Hij zal weer samenwerken met de beste fotografen, stylisten en modellen. In een persbericht luidt het dat Philips "een voorgoed onuitwisbare stempel op de make-up van Chanel drukte, en zijn bijdrage tot het merk altijd een belangrijke plaats zal innemen in de erfenis van Chanel. Hij blijft een zeer goede vriend en medewerker van het Huis Chanel." (br.hln)
Alleen al in Amerika leven naar schatting één miljoen trangenders en toch zijn er nog grote gaten in de markt, die stilletjes maar zeker opgevuld worden door de concepten van innovatieve transgender vrouwen. De New Yorkse Cy Lauz is er eentje van. Zij bracht 'Chrysalis' tot leven, de eerste lingerlijn speciaal ontworpen door en voor transgenders.
Hoewel het concept al in 2011 ontstond, lijkt de media nu pas echt gefascineerd te zijn door Chrysalis, een lingerielijn waar transgender vrouwen hun - al dan niet - getransformeerd lichaam in kunnen vieren zonder zichzelf bloot te stellen aan de overdreven seksuele lingerie voor draq queens en cross-dressers.
Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 6 procent van alle volwassenen zich identificeert als transgender. Ze kiezen er dan ook bewust voor te leven zoals het andere gesclacht. Ruim twee op de drie transgenders gaat van man naar vrouw, maar slechts een klein percentage zal effectief operaties en hormoontherapie ondergaan om natuurlijke, vrouwelijke vormen te krijgen. Gepaste lingerie vinden was tot voor kort dan ook geen pretje, zeker niet in vrouwenwinkels.
"Heel veel vrouwen hebben hier te lang op moeten wachten. Ik spreek uit ervaring, aangezien er geen producten te bespeuren waren voor transgender vrouwen. Ik wou een lingerielijn die viert wie we zijn, iets praktisch waar we ons mooi in kunnen voelen", deelt Cy Lauz. "We verstoppen ons niet langer, we gaan de stilte doorbreken. We zijn een diverse gemeenschap, we bestaan echt én we hebben specifieke noden", klinkt het.
Wat is er nu precies anders aan deze speciale lingerie? De slipjes zijn om te beginnen naadloos en bevatten een speciaal paneeltje om alles beneden 'goed in te pakken'. De bh's bevatten dan weer verborgen zakjes waarin volle cups kunnen worden ingebracht om een natuurlijke bustelijn te creëren. Hierdoor is de lingerie toepasbaar op verschillende lichaamstypes, met als resultaat een uitgesproken vrouwelijk silhouet Naast de lingerielijn staan nu onder meer ook shapewear en badmode op de agenda.
Chrysalis, de term die de coconfase van een vlinder omschrijft, is het perfecte symbool voor de lingerielijn. "Het is een metafoor voor transformatie, maar om die overgang te zien gebeuren, moet er eerst een ruimte zijn waar je veilig bent en geliefd wordt", besluit Cy. (br.hln)
Luxe voor kleine spruiten: de eerste Kids Fashion Week is een feit
Luxe voor kleine spruiten: de eerste Kids Fashion Week is een feit
Het is zover: in maart is het tijd voor de eerste 'Global Kids Fashion Week' die zal plaatsvinden in Londen. Met kinderen als Romeo en Harper Beckham als uithangbordje van luxekledij voor kinderen, was het puur een kwestie van tijd voor ook zij hun eigen modeweek zouden krijgen.
De Global Kids Fashion Week wil niet alleen topmerken voor kinderkledij in de kijker zetten, maar ook opkomende designers een kans geven. Zo zal je onder meer shows kunnen zien van Junior Gaultier, Little Marc Jacobs, Supertrash, Tommy Hilfiger en Diesel.
Naast catwalkshows en perfomances zullen er ook speelse activiteiten voor kinderen en hun ouders zijn, in samenwerking met het het V&A Museum of Childhood. "Het doel is mensen te inspireren en te informeren over kindermode, terwijl gevierd wordt hoe deze tak van de modewereld de voorbije vijf jaar is opengebloeid en geëvolueerd", klinkt het.
"Kindermode is speels, plezant en innovatief. We zijn ervan overtuigd dat het een eigen platform verdient. Daarom zijn we trots om deze eerste global Kids Fashion Week te ondersteunen. We willen kindermode op de wereldkaart zetten", stelt Alex Theophanous van AlexandAlexa.com (website met designerkledij voor kinderen). De opbrengst van de tickets gaat naar liefdadigheidsinstelling 'Kids Company'. (br.hln)
Claudia Schiffers grootste fout: "Ik wimpelde eigen Hermès-handtas af"
Claudia Schiffers grootste fout: "Ik wimpelde eigen Hermès-handtas af"
Voor het speciale lente-/zomernummer vroeg het magazine Elle aan bekende topmodellen uit de jaren '90 welke goede raad ze de 17-jarige versie van zichzelf zouden geven. Het antwoord van Claudia Schiffer? "Ik zou nooit het aanbod hebben afgeslagen van Hermès om een handtas naar mij te vernoemen."
"Over vijf jaar zal Hermès vragen of ze jouw naam mogen gebruiken voor één van hun handtassen, zoals de Birkin en de Kelly. Negeer jouw agent en zeg gewoon ja', zo luiden de woorden van het voormalige Duitse supermodel aan zichzelf in het magazine Elle.
Mocht ze toch op het aanbod zijn ingegaan, had Schiffer immers in de voetsporen kunnen treden van niemand minder dan Grace Kelly en Jane Birkin. Deze handtassen zijn uiteindelijk uitgegroeid tot wereldberoemde klassiekers waarop fashionista's tot op de dag van vandaag soms jaren moeten wachten.
De Birkin
Naomi Campbell had eveneens een tip voor haar 17-jarige zelve: "Volg altijd jouw instinct". Amber Valletta raadde zichzelf dan weer aan om te relaxen en voluit te profiteren van het avontuur dat zich te wachten staat. Ook Helena Christensen blijft in dezelfde sfeer hanger: "Volg je hart, maar denk met je hersens. Wees nieuwsgierig, avontuurlijk, vriendelijk en laat niemand jou afbreken." (br.hln - foto photo news)
Lana Del Rey, Kate Moss & Alexa Chung op de eerste rij.
De glamoureuze fashion weeks zijn voor massa's modebewuste dames een echte must. Naast alle opwinding, gaan deze chaotische dagen gepaard met lange uren, weinig slaap en de druk er zelf altijd opperbest uit te zien. Met deze strategische tips overleven vrouwen de modeweken.
Fashionista survival:
1. Pimp je look Een fris kapsel en goed verzorgde handen en voeten zullen je veel beter doen voelen wanneer de chaos losbarst. Een gelmanicure isde beste optie, aangezien er geen tijd zal zijn om je nagels bij te werken.
2. Pleisters Pleisters zijn cruciaal tijdens de modeweken. Hoe graag jij je designerschoenen ook mag zien, ze zullen niet altijd even lief zijn voor jou. Om pijn en een 'mankepoot' te vermijden, is een reiskitje met pleisers een echte must. Ze zijn vandaag zodanig compact dat niemand zal weten dat je een EHBO-stand op hakken bent.
3. Snacks Feit: drie maaltijden per dag zijn geen optie tijdens een aaneenschakeling van presentaties, catwalkshows en afterparty's. Wie niet oplet, zit snel genoeg op een vloeibaar dieet van koffie, champagne en Perrier. Zorg daarom altijd dat je hapklare snacks bij hebt, zoals amandelen, fruit en gezonde granenrepen.
4. Plan je outfits Organisatie is de sleutel tot succes. Probeer goed in te schatten wat je wil dragen voor welke events. Zo kan je de uurtjes slaap maximaal rekken en verloopt het 's morgens altijd zo effeciënt mogelijk. Wat je persoonlijke stijl ook is, anticipeer je vermoeiheid en kies strategisch. Sterke basics met persoonlijke accenten zijn altijd mooi meegenomen.
5. Hightech Het lijkt misschien wat omslachtig, maar die oplader voor je telefoon en een fototoestel op standby zijn meer dan handig. Smartphones leven ook maar zo lang... Bovendien zijn ze onmisbaar om de drukke schema's te volgen en in contact te blijven met je collega-fashioniasta's. Hoewel steeds meer mensen vertrouwen op de camera in hun telefoon, blijft een fototoestel een echte winnaar, zeker wanneer je een detail wil vereeuwigen van een bepaald ontwerp.
6. Handtas Wie geen hotel vlakbij alle actie kan bemachtigen, zal snel beseffen dat één enkele handtas geen optie is. Ga daarom voor een ruime, stijlvolle, maar neutrale handtas die alles kan dragen en bij elke outfit past. Voor de afterparty's voorzie je dan weer best een klein, schattig handtasje.
7. Muntjes Tussen de liters koffie en thee door zal je af en toe wel een ademverfrisser kunnen gebruiken. Het is dus geen slecht plan om muntjes altijd binnen handbereik te hebben. Je weet nooit wie je tegen het lijf loopt voor een spontane babbel.
8. Even opfrissen Overdag zal er tussen alle belangrijke shows geen tijd zijn om even naar je hotelkamer te gaan om je make-up op te frissen. Daarom voorzie je best een paar handige opkikkertjes. Ga voor de klassiekers: matte rode lippenstift, een oogpotlood en concealer. Probeer ook goed gehydrateerd te blijven voor een mooie huid.
9. Schoenen Splinternieuwe schoenen klinken misschien magisch in je oren, maar in de praktijk is het geen goed idee. Vergeet ze daarom zeker en vast niet in te lopen voor de modeweek. Een goede strategie is ze te dragen met een dikke sok en de binnenkant van de hielen met ijs aan te pakken.
10. Anti-stress Hoewel het misschien onmogelijk lijkt om kalm te blijven in de chaos van de fashion weeks, zijn er een aantal dingen die je kan doen om stress tot een minimum te beperken. Breng je week gedetailleerd in kaart zodat je perfect weet wanneer je waar moet zijn. En, wees realistisch met je planning. Je kan nu eenmaal niet overal gelijk zijn. (br.hln)