Naar deze Belgen kijken we uit tijdens Paris Fashion Week
Naar deze Belgen kijken we uit tijdens Paris Fashion Week
Vandaag zijn de modeweken in Parijs van start gegaan en naar goede gewoonte tonen weer heel wat Belgen daar hun kunnen. Gaande van grote kleppers als Dries Van Noten tot onbekendere namen als Cédric Charlier. Dit zijn de shows waar wij het meest naar uitkijken.
Dries Van Noten Wie aan Belgische mode denkt, denkt aan Dries Van Noten. Elk seizoen, keer op keer, weet de man ons (en de internationale modepers) te verbazen en te verrassen. Niet bepaald een sinecure, aangezien Van Noten al meer dan twintig jaar in het vak zit.
Ann Demeulemeester Naast Dries, eveneens een klepper van formaat, ook al ontwerpt Ann Demeulemeester ondertussen niet meer zelf voor haar eigen label. Voor fans van donkere en ietwat losse gewaden.
Cédric Charlier De jonge Belg Cédric Charlier studeerde aan La Cambre, begon daarna te ontwerpen bij Céline en later bij Lanvin. Vervolgens werd hij creatief directeur van Cacharel om later zijn eigen merk op te richten. Denk strakke lijnen, veel poedertinten en grafische elementen. Wij zijn grote fan!
Christian Dior Hoewel Dior natuurlijk geen Belgisch merk is, staat er wel een landgenoot aan het roer van dit van oorsprong Franse modehuis. Raf Simons ontwerpt al sinds 2012 de vrouwencollecties voor het label, en nadat we de film 'Dior and I' (aanrader trouwens!) zagen, zijn we nog trotser geworden op deze creatieve duizendpoot met roots in het landelijke Genk.
Veronique Branquinho Nadat de Antwerpse ontwerpster Veronique Branquinho kortstondig vertrok uit de modewereld als gevolg van de economische crisis, stond ze er niet veel later al weer terug, en hoe. Haar ontwerpen zijn simpel en draagbaar, maar toch altijd met een unieke twist. (br.hln)
Het seizoen van de panty's breekt weer in alle hevigheid aan. Lekker warm en mooi, maar die ladders die er onvermijdelijk in komen zijn een heel pak minder.
Wat als we je nu eens vertelden dat je dat probleem voor eens en altijd de wereld kan helpen, door een simpel trucje toe te passen? Door je panty's in te vriezen kan je er namelijk voor zorgen dat er geen ladders meer in komen.
Hoe je het best te werk gaat? Voor je je panty's voor de eerste keer draagt maak je ze eerst vochtig onder de kraan en steek je ze in een plastic zakje. Vervolgens stop je dat zakje een nachtje in de diepvries. Laat je panty's de volgende dag ontvriezen en opdrogen, en ze zijn klaar voor gebruik.
De koude temperatuur van de diepvries maakt de individuele vezels van je panty's sterker, waardoor er veel minder snel ladders in zullen komen. Het handige is ook dat je dit trucje maar een keer per paar moet toepassen. (br.hln)
Ideaal voor de nazomer: draag je hemd eens achterstevoren
Ideaal voor de nazomer: draag je hemd eens achterstevoren
Tijdens de modeweken in het broeierig warme Londen viel ons een trend op waar we nu al fan van zijn. Heel wat fashionista's droegen er hun klassiek wit overhemd achterstevoren met de knoopjes open en een grote knoop vanonder. Sexy maar ook niet té. Ideaal om zelf na te doen!
Deze trend is perfect om het komende nazomerweekend zelf eens uit te proberen. Alles dat je nodig hebt is immers een mooi klassiek wit hemd, liefst een maatje te groot. Best te dragen op een rok of broek die hoog in de taille zit, omdat het hemd zo mooi los valt (br.hln)
De 'comeback' van blush: zo vermijd je alle valkuilen
De 'comeback' van blush: zo vermijd je alle valkuilen
Vergeet contouring! Waar we de vorige maanden allemaal druk aan de slag gingen met donkere poeders en highlighters om ons gezicht wat structuur te geven, maken we deze herfst een ommekeer. Blush is helemaal terug (van nooit echt weggeweest), en zo draag jij hem ook zonder schoonheidsfoutjes.
Natuurlijk is blush nooit helemaal uit de make-uptrends verdwenen, maar sinds de Kardashians was het vooral contouren dat de klok sloeg. Het viel echter op tijdens de modeweken: er wordt steeds minder gekozen voor uitgebeitelde jukbeenderen. Het spel met donker en licht maakt opnieuw plaats voor een (ferm) vleugje blush dat je gelaat een heldere, open toets geeft. Alsof je buiten een frisse neus bent gaan halen, maar dan zonder de kou te trotseren. Tijd om de blushregeltjes eens te herhalen dus: dit zijn de grootste valkuilen.
- Te kwistig zijn: less is more, zeker als het over make-up gaat. Wees voorzichtig bij het aanbrengen en werk met niet al te veel product tegelijkertijd. Wat extra opbrengen is gemakkelijk, weghalen echter niet. Als je het effect nog niet duidelijk genoeg vindt, breng je gewoon een tweede laagje aan.
- Het verkeerde penseel: wel, natuurlijk zal je een vlekkerig resultaat krijgen als je je oogschaduwpenseel gebruikt voor blush. Ga op zoek naar een iets grotere borstel die vanboven afgerond is. Zorg ervoor dat de haren niet te dicht op elkaar staan (zoals bij een foundationborstel), anders wordt uitvegen een hele klus.
- De appeltjes van je wangen: toegegeven, de appeltjes van je wangen zijn een goed beginpunt voor je blush. De kleur hoort echter niet de vorm te hebben van willekeurige rondjes op je wangen. Veeg het product uit langs je jukbeenderen naar je slapen toe. Zorg dat er geen blush onder je jukbeen komt te zitten om een jaren-80-effect te vermijden.
- Te weinig blenden: hoe meer uitgeveegd, hoe mooier het effect. Blenden is de boodschap!
- Alleen poeder gebruiken: als je de bovenstaande tips correct toepast, zal poederblush geen uitdaging meer voor je zijn. Maar er bestaan natuurlijk ook vloeibare en crèmetexturen, die een lekker fris en natuurlijk effect geven. Klop ze zachtjes in je wangen met je vingertoppen. Ze zullen het product opwarmen en voor een mooi egaal resultaat zorgen.
- Matchy-matchy: balans en harmonie zijn de favoriete woorden van iedere make-upartiest. Natuurlijk is het goed om je blush en je lipstick uit hetzelfde kleurenpallet te halen, maar zorg dat ze niet perfect overeenkomen. Bij een sterke, donkere lip moet je niet je donkerste blush bovenhalen. Een lichtere, subtielere kleur zal dan voor evenwicht zorgen. (br.hln)
David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
We moeten je een beetje teleurstellen: de nieuwe campagnevideo die David Beckham voor H&M inblikte toont hem niet terwijl hij rondrent in ondergoed. In ruil daarvoor krijgen we wel de guitige kant van de knappe ex-voetballer te zien.
Speciaal voor de gelegenheid kreeg Beckham in de reclame gezelschap van comedian Kevin Hart, die in het scenario de schaduw van de superster wordt. Hij wil immers het personage van Beckham spelen in een film (gezien het verschil in huidskleur een grap op zichzelf).
De arme Beckham wordt heel de reclame door belaagd en achternagezeten, maar weet intussen toch nog feilloos de nieuwe mannencollectie te showen (die er overigens helemaal niet slecht uitziet). "Ik hou ervan om het onverwachte te doen voor de H&M-reclames", aldus David. "En Kevin Hart is een van de grappigste gasten die er bestaan."
Wie manlief wel es in Beckhams collectie, die Modern Essentials werd gedoopt, wil zien, kan vanaf volgende week terecht op de website van H&M. (br.hln)
Stella McCartney ontwerpt beha voor na borstamputatie
Stella McCartney ontwerpt beha voor na borstamputatie
De ontwerpster is erg begaan met het thema borstkanker, nadat ze haar moeder aan de ziekte verloor. Dit jaar ontwerpt ze een exclusieve - en heel mooie - beha voor vrouwen die een borstamputatie ondergingen.
Technisch hoogstandje
McCartney verloor haar moeder Linda in 1998 aan borstkanker en zet sindsdien haar naam en modemerk graag in om meer bewustwording rond borstkanker te creëren. Dit jaar doet ze dat met een prachtige roze beha die specifiek een antwoord biedt op de wensen van vrouwen die een borstamputatie ondergingen. Mooie, functionele en comfortabele lingerie is namelijk erg belangrijk in het mentale herstelproces. Vrouwen willen zich na de operatie graag vrouwelijk voelen.
Wie een beetje vertrouwd is met de vorige beha's die voor handen zijn, weet dat het niet altijd mooie stukken zijn. Ze zijn ook niet gemakkelijk te maken. De beha's moeten voor goede steun zorgen voor het herstelproces en mogen geen storende, pijnlijke naden hebben. Je moet ze makkelijk kunnen aan- en uittrekken. Stella McCartney maakt het ontwerp naast comfortabel ook heel vrouwelijk met de zachtroze tint en kanten details.
De Stella McCartney Louise Listening Bra zal vanaf 1 oktober exclusief verkocht worden via haar website en kost ongeveer € 111. (br.hln)
Extra lange mouwen zien we nu al enkele seizoenen in de modewereld, en ook komende lente blijven ze hot. Geen idee hoe je deze look draagt zonder er uit te zien alsof je de voorbije nacht enkele centimeters bent gekrompen? Dan helpen wij je graag uit de nood.
Op de modeshow van Topshop tijdens London Fashion week maakte de oversized mouw gisteren weer zijn opwaching. Deze keer verbonden aan een klassieke witte blouse, gecombineerd met een nette broek en en geknoopt riempje.
Om ervoor te zorgen dat je look er niet uitziet alsof je per ongeluk je kledingstuk enkele maten te groot hebt gekocht is het bijzonder belangrijk om ervoor te zorgen dat je shirt of blouse netjes aan de schouders past. Daarnaast let je er ook op dat de mouwen lang genoeg zijn om de palm van je hand te bedekken, maar niet zo lang dat je vingertoppen niet meer zichtbaar zijn wanneer je ze strekt. Zolang je je aan deze regels houdt, geeft de oversized mouw een leuk extraatje aan je outfit, waardoor klassieke stukken als een cardigan of een simpele pull een hedendaagse update krijgen. (br.hln)
Actrice Lupita Nyong'o opnieuw op de cover van Vogue
Actrice Lupita Nyong'o opnieuw op de cover van Vogue
De '12 Years a Slave'-actrice pronkt voor de tweede keer op de cover van de Amerikaanse Vogue. Een bijzondere prestatie, want het modemagazine staat erom bekend erg selectief te zien op hun covermodellen.
De 32-jarige Luita Nyong'o kreeg voor haar doorbraakrol in de film '12 Years a Slave' een Oscar, werd toen ook prompt uitgeroepen als mooiste vrouw ter wereld door People Magazine en ondertussen ging ook de modewereld overstag. Zo was ze onder andere al te zien in campagnes van modemerk Miu Miu en cosmeticalabel Lancôme. Op haar Vogue-cover draagt de Oscarwinnares een prachtige jurk van Valentino. De foto werd geschoten door het bekende fotografenduo Mert Alas en Marcus Piggot. (br.hln)
Tijdens de modeshow van internetfenomeen John Ostrovsky (@thefatjewish) in New York, liepen niet de gewoonlijke modellen maar vaders over de catwalk. En die vaders droegen dan ook nog eens vreselijk alledaagse plunjes, alsof ze net van het werk kwamen en nog even een omweg hadden gemaakt richting New York Fashion Week.
De 30-jarige instagramsensatie wilde op deze manier de draak steken met het modegebeuren, en dat kon het aanwezig publiek wel smaken ook. Kijk maar mee naar enkele foto's. (br.hln)
Hoe Kim Kardashian de wereld van de zwangerschapskledij verandert
Hoe Kim Kardashian de wereld van de zwangerschapskledij verandert
Kim Kardashian is inmiddels alweer goed gevorderd in haar tweede zwangerschap, en dat zullen we geweten hebben. De realityster verrast dag na dag opnieuw met nauw aansluitende zwangerschapsoutfits. Expert zijn van mening dat ze met haar unieke zwangerschapsstijl het wereldje van de zwangerschapskledij eigenhandig verandert.
Vrouwen hadden tot nu toe maar weinig keuze als ze tijdens hun zwangerschap modieus voor de dag wilden komen. Dankzij de invloed van Kim Kardashian, en haar onconventionele keuzes als het op zwangerschapskledij aankomt, lijkt daar nu stilaan verandering in te komen. "Er is zeker een grotere vraag naar modieuze zwangerschapskledij", zegt Net-a-Porter-aankoopster Holly Russell. "Kim Kardashian is een goed voorbeeld van een moderne vrouw die haar modegevoel niet wil verliezen tijdens haar zwangerschap. Wij weten uit ervaring dat Kim een positieve invloed heeft op onze verkoop. De dingen die zij op de rode loper draagt verkopen bij ons vaak in sneltempo uit."
"Zwangerschapskledij is er de laatste jaren fel op vooruitgegaan", beaamt Hayley Hall, aankoopster bij Asos. "Zowel klanten als verkopers hebben zich gerealiseerd dat je tijdens je zwangerschap modieus voor de dag kan komen, dat kledij er dan ook mooi en flatterend kan uitzien, en dat dankzij flatterende en makkelijke stoffen. Strakke jurken doen het bij ons dan ook bijzonder goed. We volgen voor onze zwangerschapslijn dan ook dezelfde trends als bij onze gewone vrouwencollectie. Het is niet omdat je zwanger bent, dat je plots tenten moet beginnen dragen, of niet meer wil teruggrijpen naar wat er op dat moment in is."
Kardashian staat er daarnaast ook om bekend regelmatig terug te grijpen naar kledingstukken die niet tot een zwangerschapslijn behoren. "De lijn tussen zwangerschapskledij en gewone kledij wordt steeds dunner", zegt Diana Smith mode-analyst bij researchfirma Mintel. "Zwangere vrouwen willen zich niet beperkt voelen in hun kledingkeuze, enkel en alleen omdat ze plots een buik krijgen. Ze willen dezelfde opties als niet-zwangere dames. (br.hln)
Ben jij niet uit je jeansbroek weg te slaan? Gaat je hart sneller slaan van die kenmerkende blauwe denimkleur? Dan plan je voor eind september best nog een bezoekje aan Antwerpen, dé modestad bij uitstek, voor een tentoonstelling rond straffe Belgische madammen én jeans.
Ter ere van de lancering van een nieuwe denimcollectie, getiteld: LOT 700, heeft het jeansmerk de handen in elkaar geslagen met zes Belgische ambassadrices, stuk voor stuk straffe vrouwen met een voorliefde voor jeans. De naam van de nieuwe lijn verwijst naar de Lady Levi's Lot 701, de allereerste vrouwenjeans die afstamt uit de jeans-oertijd (ook wel 1934) en nog gedragen werd door Marilyn Monroe.
Voor de expo werden de zes Belgische ambassadrices ieder gefotografeerd in een ander model. De foto's zijn nog tot eind deze maand te ontdekken in The Pony Club, Charlottalei 36, 2018 Antwerpen. (br.hln)
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Memorabel moment tijdens de modeweek in New York gisteren: modellen met rondingen veroverden de catwalk onder leiding van Ashley Graham, zelf een schoonheid met een maatje meer. De lingerie van Addition Elle werd specifiek ontworpen om de sexy vormen extra in de verf te zetten.
Ashley schopt wel vaker tegen de heilige huisjes van de mode-industrie. Zo was ze zelf het allereerste plus-size model dat de cover van het befaamde Sports Illustrated wist te sieren. Tijdens het defilé konden de toeschouwers volop twitteren onder de hashtag #IAmSizeSexy.
Het idee sluit naadloos aan bij de #PlusIsEqual-campagne, waar Ashley ook de stuwende kracht achter is. Eergisteren verscheen ze samen met enkele voluptueuzere collega-modellen op Times Square om het thema op de kaart te zetten.
Deze campagnes staan alvast in schril contrast met de "skelettenshow" waar Victoria Beckham vorige zondag mee op de proppen kwam. Hoewel ze in 2010 gezworen had om niet langer te overdrijven, zagen haar modellen er ziekelijk slank uit. (br.hln)
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Wie al eens modeblogs leest, heeft zich ongetwijfeld ook al afgevraagd hoe die meisjes en jongens al die dure designerkleren kunnen betalen? Ze moeten wel stinkend rijk zijn of erg gulle ouders/partner hebben zou je denken. De Belgische blogger Ruth Van Soom vertelt eerlijk vanwaar zij haar designeroutfits haalt, en dat blijkt een stuk minder glamoureus te zijn dan gedacht.
"Je zou inderdaad denken dat het geld op mijn rug groeit als je mijn blog volgt, maar dat is helaas niet waar... Wat ik op mijn blog draag is een mix van mijn eigen kleren, items die ik van merken krijg en andere stukken leen ik van winkels of pr-bureaus," schrijft de Antwerpse Ruth op haar blog The Journey of Ruth.
"Ik shoot minstens twee outfits per week, als ik al deze kleren gekocht zou hebben dan zou ik blut zijn en geen eten meer kunnen kopen." Verder vertelt Ruth nog dat ze deze blogpost heeft gemaakt omdat ze geen verkeerd voorbeeld wilt geven en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om een kleerkast vol designerkleren te hebben.
Vandaar dat ze in toekomst ook altijd zal vermelden wanneer de kleren op de foto geleend, gekregen of gekocht zijn. (br.hln)
In deze bibliotheek leen je kleren in plaats van boeken
In deze bibliotheek leen je kleren in plaats van boeken
Een kledingstuk nodig voor een bepaalde gelegenheid? Dan kan je binnenkort hopelijk even langslopen bij de kledingbibliotheek, waar je in plaats van boeken kledij kan uitlenen voor een bepaalde periode. In Nederland bestaat het concept al langer, en jonge onderneemster Veerle Spaepen wil dit duurzame idee ook in België introduceren.
Het concept van een kledingbibliotheek is niet nieuw: in Nederland vind je al een uitleendienst voor kledij in onder meer Utrecht en Amsterdam. Een origineel idee, en dat was ook jonge onderneemster Veerle Spaepen niet ontgaan. In het Canvas-programma "Pitch", dat jonge ondernemers met goede ideeën aan het woord laat, legt Spaepen uit wat de bedoeling is van haar toekomstige kledingbibliotheek "Les ReBelles d'Anvers".
"Bij ons kan je kleding komen huren, en terugbrengen wanneer je er klaar mee bent," legt Spaepen uit in haar introductiefilmpje op Canvas. Haar bedoeling is om er een duurzaam concept te maken, zodat mensen niet steeds kleding blijven kopen om weg te gooien. Ze wil in haar bibliotheek vooral plaats ruimen voor Antwerpse mode en eigenzinnige merken met karakter, en mensen ertoe aanzetten om eerder kledij te kopen die beter gemaakt is.
Op termijn droomt Spaepen ervan dat het zelfs mogelijk zou zijn om de wereld rond te reizen zonder bagage. Door samen te werken met kledingbibliotheken over de hele wereld, zou je wereldwijd kledij moeten kunnen uitlenen. De onderneemster is voorlopig volop bezig met oprichten van Les ReBelles d'Anvers. Op haar website schrijft ze te hopen om begin 2016 de winkel te openen in Antwerpen. Wij kijken er alvast naar uit. (br.hln)
Doen! Ruil zaterdag gratis je oude jeans in voor een nieuwe bij H&M
Doen! Ruil zaterdag gratis je oude jeans in voor een nieuwe bij H&M
Gescheurde jeans zijn hip, maar het mag geen excuus zijn om in een versleten vod te blijven rondlopen. Is jouw favoriete exemplaar aan vervanging toe? Breng hem zaterdag naar de H&M op het Brusselse Muntplein, en wie weet stap je met een gratis nieuw exemplaar naar buiten. De Zweedse keten wil kledij zoveel mogelijk recycleren, om het milieu minder te belasten. Ook jij kan dus je steentje bijdragen, en tegelijkertijd je kleerkast vernieuwen.
Kleding recycleren is niet eenvoudig, en jaarlijks komt heel wat kledij op de afvalberg terecht omdat ze ongeschikt blijkt voor recyclage. Vooral katoen is een moeilijke stof, die wel wat aan kwaliteit verliest bij het hergebruiken.
De Zweedse kledingketen H&M wil sterk inzetten op recyclage van kleren. Hun ultieme doelstelling is een gesloten circuit ontwikkelen voor kledij ("Close The Loop"), waarbij alle oude textiel opnieuw gebruikt wordt voor nieuwe kledij. Zo hopen ze de afvalberg van textiel te verkleinen, net als de impact van al dat afval op het milieu. Sinds vandaag bracht H&M ook een zestiendelige denimcollectie uit, waarvan alle items gemaakt zijn van gerecycleerd katoen.
Wie wil bijdragen aan het milieuvriendelijke initiatief kan nu zaterdag 5 september in de H&M op het Muntplein in Brussel zijn of haar oude jeansbroek inleveren. De eerste 300 die dat doen, kunnen zich verzekeren van een gratis nieuwe jeansbroek. Anderen krijgen 20% op H&M denim en een geschenkje. Alle info vind je via deze link. Over het "Close The Loop"-concept kom je hier meer te weten. (br.hln)