David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
We moeten je een beetje teleurstellen: de nieuwe campagnevideo die David Beckham voor H&M inblikte toont hem niet terwijl hij rondrent in ondergoed. In ruil daarvoor krijgen we wel de guitige kant van de knappe ex-voetballer te zien.
Speciaal voor de gelegenheid kreeg Beckham in de reclame gezelschap van comedian Kevin Hart, die in het scenario de schaduw van de superster wordt. Hij wil immers het personage van Beckham spelen in een film (gezien het verschil in huidskleur een grap op zichzelf).
De arme Beckham wordt heel de reclame door belaagd en achternagezeten, maar weet intussen toch nog feilloos de nieuwe mannencollectie te showen (die er overigens helemaal niet slecht uitziet). "Ik hou ervan om het onverwachte te doen voor de H&M-reclames", aldus David. "En Kevin Hart is een van de grappigste gasten die er bestaan."
Wie manlief wel es in Beckhams collectie, die Modern Essentials werd gedoopt, wil zien, kan vanaf volgende week terecht op de website van H&M. (br.hln)
Stella McCartney ontwerpt beha voor na borstamputatie
Stella McCartney ontwerpt beha voor na borstamputatie
De ontwerpster is erg begaan met het thema borstkanker, nadat ze haar moeder aan de ziekte verloor. Dit jaar ontwerpt ze een exclusieve - en heel mooie - beha voor vrouwen die een borstamputatie ondergingen.
Technisch hoogstandje
McCartney verloor haar moeder Linda in 1998 aan borstkanker en zet sindsdien haar naam en modemerk graag in om meer bewustwording rond borstkanker te creëren. Dit jaar doet ze dat met een prachtige roze beha die specifiek een antwoord biedt op de wensen van vrouwen die een borstamputatie ondergingen. Mooie, functionele en comfortabele lingerie is namelijk erg belangrijk in het mentale herstelproces. Vrouwen willen zich na de operatie graag vrouwelijk voelen.
Wie een beetje vertrouwd is met de vorige beha's die voor handen zijn, weet dat het niet altijd mooie stukken zijn. Ze zijn ook niet gemakkelijk te maken. De beha's moeten voor goede steun zorgen voor het herstelproces en mogen geen storende, pijnlijke naden hebben. Je moet ze makkelijk kunnen aan- en uittrekken. Stella McCartney maakt het ontwerp naast comfortabel ook heel vrouwelijk met de zachtroze tint en kanten details.
De Stella McCartney Louise Listening Bra zal vanaf 1 oktober exclusief verkocht worden via haar website en kost ongeveer € 111. (br.hln)
Extra lange mouwen zien we nu al enkele seizoenen in de modewereld, en ook komende lente blijven ze hot. Geen idee hoe je deze look draagt zonder er uit te zien alsof je de voorbije nacht enkele centimeters bent gekrompen? Dan helpen wij je graag uit de nood.
Op de modeshow van Topshop tijdens London Fashion week maakte de oversized mouw gisteren weer zijn opwaching. Deze keer verbonden aan een klassieke witte blouse, gecombineerd met een nette broek en en geknoopt riempje.
Om ervoor te zorgen dat je look er niet uitziet alsof je per ongeluk je kledingstuk enkele maten te groot hebt gekocht is het bijzonder belangrijk om ervoor te zorgen dat je shirt of blouse netjes aan de schouders past. Daarnaast let je er ook op dat de mouwen lang genoeg zijn om de palm van je hand te bedekken, maar niet zo lang dat je vingertoppen niet meer zichtbaar zijn wanneer je ze strekt. Zolang je je aan deze regels houdt, geeft de oversized mouw een leuk extraatje aan je outfit, waardoor klassieke stukken als een cardigan of een simpele pull een hedendaagse update krijgen. (br.hln)
Actrice Lupita Nyong'o opnieuw op de cover van Vogue
Actrice Lupita Nyong'o opnieuw op de cover van Vogue
De '12 Years a Slave'-actrice pronkt voor de tweede keer op de cover van de Amerikaanse Vogue. Een bijzondere prestatie, want het modemagazine staat erom bekend erg selectief te zien op hun covermodellen.
De 32-jarige Luita Nyong'o kreeg voor haar doorbraakrol in de film '12 Years a Slave' een Oscar, werd toen ook prompt uitgeroepen als mooiste vrouw ter wereld door People Magazine en ondertussen ging ook de modewereld overstag. Zo was ze onder andere al te zien in campagnes van modemerk Miu Miu en cosmeticalabel Lancôme. Op haar Vogue-cover draagt de Oscarwinnares een prachtige jurk van Valentino. De foto werd geschoten door het bekende fotografenduo Mert Alas en Marcus Piggot. (br.hln)
Tijdens de modeshow van internetfenomeen John Ostrovsky (@thefatjewish) in New York, liepen niet de gewoonlijke modellen maar vaders over de catwalk. En die vaders droegen dan ook nog eens vreselijk alledaagse plunjes, alsof ze net van het werk kwamen en nog even een omweg hadden gemaakt richting New York Fashion Week.
De 30-jarige instagramsensatie wilde op deze manier de draak steken met het modegebeuren, en dat kon het aanwezig publiek wel smaken ook. Kijk maar mee naar enkele foto's. (br.hln)
Hoe Kim Kardashian de wereld van de zwangerschapskledij verandert
Hoe Kim Kardashian de wereld van de zwangerschapskledij verandert
Kim Kardashian is inmiddels alweer goed gevorderd in haar tweede zwangerschap, en dat zullen we geweten hebben. De realityster verrast dag na dag opnieuw met nauw aansluitende zwangerschapsoutfits. Expert zijn van mening dat ze met haar unieke zwangerschapsstijl het wereldje van de zwangerschapskledij eigenhandig verandert.
Vrouwen hadden tot nu toe maar weinig keuze als ze tijdens hun zwangerschap modieus voor de dag wilden komen. Dankzij de invloed van Kim Kardashian, en haar onconventionele keuzes als het op zwangerschapskledij aankomt, lijkt daar nu stilaan verandering in te komen. "Er is zeker een grotere vraag naar modieuze zwangerschapskledij", zegt Net-a-Porter-aankoopster Holly Russell. "Kim Kardashian is een goed voorbeeld van een moderne vrouw die haar modegevoel niet wil verliezen tijdens haar zwangerschap. Wij weten uit ervaring dat Kim een positieve invloed heeft op onze verkoop. De dingen die zij op de rode loper draagt verkopen bij ons vaak in sneltempo uit."
"Zwangerschapskledij is er de laatste jaren fel op vooruitgegaan", beaamt Hayley Hall, aankoopster bij Asos. "Zowel klanten als verkopers hebben zich gerealiseerd dat je tijdens je zwangerschap modieus voor de dag kan komen, dat kledij er dan ook mooi en flatterend kan uitzien, en dat dankzij flatterende en makkelijke stoffen. Strakke jurken doen het bij ons dan ook bijzonder goed. We volgen voor onze zwangerschapslijn dan ook dezelfde trends als bij onze gewone vrouwencollectie. Het is niet omdat je zwanger bent, dat je plots tenten moet beginnen dragen, of niet meer wil teruggrijpen naar wat er op dat moment in is."
Kardashian staat er daarnaast ook om bekend regelmatig terug te grijpen naar kledingstukken die niet tot een zwangerschapslijn behoren. "De lijn tussen zwangerschapskledij en gewone kledij wordt steeds dunner", zegt Diana Smith mode-analyst bij researchfirma Mintel. "Zwangere vrouwen willen zich niet beperkt voelen in hun kledingkeuze, enkel en alleen omdat ze plots een buik krijgen. Ze willen dezelfde opties als niet-zwangere dames. (br.hln)
Ben jij niet uit je jeansbroek weg te slaan? Gaat je hart sneller slaan van die kenmerkende blauwe denimkleur? Dan plan je voor eind september best nog een bezoekje aan Antwerpen, dé modestad bij uitstek, voor een tentoonstelling rond straffe Belgische madammen én jeans.
Ter ere van de lancering van een nieuwe denimcollectie, getiteld: LOT 700, heeft het jeansmerk de handen in elkaar geslagen met zes Belgische ambassadrices, stuk voor stuk straffe vrouwen met een voorliefde voor jeans. De naam van de nieuwe lijn verwijst naar de Lady Levi's Lot 701, de allereerste vrouwenjeans die afstamt uit de jeans-oertijd (ook wel 1934) en nog gedragen werd door Marilyn Monroe.
Voor de expo werden de zes Belgische ambassadrices ieder gefotografeerd in een ander model. De foto's zijn nog tot eind deze maand te ontdekken in The Pony Club, Charlottalei 36, 2018 Antwerpen. (br.hln)
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Eindelijk: knappe rondingen op catwalk van New York
Memorabel moment tijdens de modeweek in New York gisteren: modellen met rondingen veroverden de catwalk onder leiding van Ashley Graham, zelf een schoonheid met een maatje meer. De lingerie van Addition Elle werd specifiek ontworpen om de sexy vormen extra in de verf te zetten.
Ashley schopt wel vaker tegen de heilige huisjes van de mode-industrie. Zo was ze zelf het allereerste plus-size model dat de cover van het befaamde Sports Illustrated wist te sieren. Tijdens het defilé konden de toeschouwers volop twitteren onder de hashtag #IAmSizeSexy.
Het idee sluit naadloos aan bij de #PlusIsEqual-campagne, waar Ashley ook de stuwende kracht achter is. Eergisteren verscheen ze samen met enkele voluptueuzere collega-modellen op Times Square om het thema op de kaart te zetten.
Deze campagnes staan alvast in schril contrast met de "skelettenshow" waar Victoria Beckham vorige zondag mee op de proppen kwam. Hoewel ze in 2010 gezworen had om niet langer te overdrijven, zagen haar modellen er ziekelijk slank uit. (br.hln)
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Belgische modeblogger vertelt openlijk over hoe ze aan dure kleren komt
Wie al eens modeblogs leest, heeft zich ongetwijfeld ook al afgevraagd hoe die meisjes en jongens al die dure designerkleren kunnen betalen? Ze moeten wel stinkend rijk zijn of erg gulle ouders/partner hebben zou je denken. De Belgische blogger Ruth Van Soom vertelt eerlijk vanwaar zij haar designeroutfits haalt, en dat blijkt een stuk minder glamoureus te zijn dan gedacht.
"Je zou inderdaad denken dat het geld op mijn rug groeit als je mijn blog volgt, maar dat is helaas niet waar... Wat ik op mijn blog draag is een mix van mijn eigen kleren, items die ik van merken krijg en andere stukken leen ik van winkels of pr-bureaus," schrijft de Antwerpse Ruth op haar blog The Journey of Ruth.
"Ik shoot minstens twee outfits per week, als ik al deze kleren gekocht zou hebben dan zou ik blut zijn en geen eten meer kunnen kopen." Verder vertelt Ruth nog dat ze deze blogpost heeft gemaakt omdat ze geen verkeerd voorbeeld wilt geven en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om een kleerkast vol designerkleren te hebben.
Vandaar dat ze in toekomst ook altijd zal vermelden wanneer de kleren op de foto geleend, gekregen of gekocht zijn. (br.hln)
In deze bibliotheek leen je kleren in plaats van boeken
In deze bibliotheek leen je kleren in plaats van boeken
Een kledingstuk nodig voor een bepaalde gelegenheid? Dan kan je binnenkort hopelijk even langslopen bij de kledingbibliotheek, waar je in plaats van boeken kledij kan uitlenen voor een bepaalde periode. In Nederland bestaat het concept al langer, en jonge onderneemster Veerle Spaepen wil dit duurzame idee ook in België introduceren.
Het concept van een kledingbibliotheek is niet nieuw: in Nederland vind je al een uitleendienst voor kledij in onder meer Utrecht en Amsterdam. Een origineel idee, en dat was ook jonge onderneemster Veerle Spaepen niet ontgaan. In het Canvas-programma "Pitch", dat jonge ondernemers met goede ideeën aan het woord laat, legt Spaepen uit wat de bedoeling is van haar toekomstige kledingbibliotheek "Les ReBelles d'Anvers".
"Bij ons kan je kleding komen huren, en terugbrengen wanneer je er klaar mee bent," legt Spaepen uit in haar introductiefilmpje op Canvas. Haar bedoeling is om er een duurzaam concept te maken, zodat mensen niet steeds kleding blijven kopen om weg te gooien. Ze wil in haar bibliotheek vooral plaats ruimen voor Antwerpse mode en eigenzinnige merken met karakter, en mensen ertoe aanzetten om eerder kledij te kopen die beter gemaakt is.
Op termijn droomt Spaepen ervan dat het zelfs mogelijk zou zijn om de wereld rond te reizen zonder bagage. Door samen te werken met kledingbibliotheken over de hele wereld, zou je wereldwijd kledij moeten kunnen uitlenen. De onderneemster is voorlopig volop bezig met oprichten van Les ReBelles d'Anvers. Op haar website schrijft ze te hopen om begin 2016 de winkel te openen in Antwerpen. Wij kijken er alvast naar uit. (br.hln)
Doen! Ruil zaterdag gratis je oude jeans in voor een nieuwe bij H&M
Doen! Ruil zaterdag gratis je oude jeans in voor een nieuwe bij H&M
Gescheurde jeans zijn hip, maar het mag geen excuus zijn om in een versleten vod te blijven rondlopen. Is jouw favoriete exemplaar aan vervanging toe? Breng hem zaterdag naar de H&M op het Brusselse Muntplein, en wie weet stap je met een gratis nieuw exemplaar naar buiten. De Zweedse keten wil kledij zoveel mogelijk recycleren, om het milieu minder te belasten. Ook jij kan dus je steentje bijdragen, en tegelijkertijd je kleerkast vernieuwen.
Kleding recycleren is niet eenvoudig, en jaarlijks komt heel wat kledij op de afvalberg terecht omdat ze ongeschikt blijkt voor recyclage. Vooral katoen is een moeilijke stof, die wel wat aan kwaliteit verliest bij het hergebruiken.
De Zweedse kledingketen H&M wil sterk inzetten op recyclage van kleren. Hun ultieme doelstelling is een gesloten circuit ontwikkelen voor kledij ("Close The Loop"), waarbij alle oude textiel opnieuw gebruikt wordt voor nieuwe kledij. Zo hopen ze de afvalberg van textiel te verkleinen, net als de impact van al dat afval op het milieu. Sinds vandaag bracht H&M ook een zestiendelige denimcollectie uit, waarvan alle items gemaakt zijn van gerecycleerd katoen.
Wie wil bijdragen aan het milieuvriendelijke initiatief kan nu zaterdag 5 september in de H&M op het Muntplein in Brussel zijn of haar oude jeansbroek inleveren. De eerste 300 die dat doen, kunnen zich verzekeren van een gratis nieuwe jeansbroek. Anderen krijgen 20% op H&M denim en een geschenkje. Alle info vind je via deze link. Over het "Close The Loop"-concept kom je hier meer te weten. (br.hln)
De Nederlandse koningin Máxima is iets gedurfder in haar kledingkeuze dan onze koningin Mathilde. Dat vertelt ontwerper Edouard Vermeulen aan VTM Royalty. Beide koninginnen worden geregeld gezien in kleding van de designer, bekend van zijn modehuis Natan.
Het grootste verschil tussen de kleding die Máxima en Mathilde uitkiezen bij Edouard Vermeulen zit hem volgens de ontwerper vooral in de kleur. "Máxima kiest ook wel eens voor blauw of groen, misschien iets gedurfder, maar dat zijn ook iets meer de kleuren van het zuiden. Mathilde draagt meer de kleuren van het noorden."
Vermeulen vertelt het programma ook dat Mathilde haar dochter geregeld meeneemt naar het atelier in Brussel. "Meer en meer. Ik denk dat kleding voor ieder jong meisje steeds belangrijker wordt", aldus de ontwerper die zegt het leuk te vinden om over een paar jaar misschien een baljurk te maken voor prinses Elisabeth.
De verslaggever van VTM vraagt de ontwerper of de Belgische koningin ook regelmatig vrijetijdskleding draagt. Trekt ze bijvoorbeeld wel eens een joggingbroek aan? "Ik heb het nog nooit gezien, maar ik hoop het voor haar", antwoordt Vermeulen lachend. (br.hln)
Dit item mag niet in je kast ontbreken tijdens de herfst
Dit item mag niet in je kast ontbreken tijdens de herfst
Het mag officieel nog wel zomer zijn, het weer van de afgelopen dagen liegt er niet om: het herfstseizoen is weer in aantocht. En dat betekent dat het allemaal weer wat langer en met wat meer stof mag zijn. Het ideale item om de overgang van warm naar koud stijlvol te trotseren? De trenchcoat.
Sinds de trenchcoat zijn intrede maakte in de 19e eeuw, is het bekende model niet meer uit het straatbeeld weg te slaan. De bekende regenjas stamt af van het militaire uniform tijdens de eerste wereldoorlog. Na afloop van de verschrikkelijke periode, namen veel militairen hun trenchcoat mee naar huis, waardoor de jassen al snel ook op straat te zien waren, zowel voor man als vrouw (want duiken we stiekem niet allemaal in de kleerkast van onze wederhelft?). De rest is geschiedenis.
De laatste decennia is de jas vooral een eigen leven gaan leiden als must-have voor iedere modebewuste vrouw, met als hoogste goed ongetwijfeld het felbegeerde -en afschuwelijk dure- model van modegigant Burberry. Door zijn functionaliteit (regen of zonneschijn, de trenchcoat kan altijd) en elegantie een onmisbaar stuk in je kleerkast tijdens deze periode van het jaar. (br.hln)
Een lekker geurend parfum is duur, maar wel een goede investering, want het gaat enkele jaren mee, toch? Hoe lang parfum goed blijft ruiken, wanneer je merkt dat hij slecht is geworden en hoe je jouw favoriete geurtjes het beste bewaart, dat kom je hier te weten.
Als we Google mogen geloven schommelt de houdbaarheidsdatum van een flesje parfum ergens tussen de 3 en 5 jaar, maar Jan Ahlgren, oprichter van de Vilhelm Parfumerie in New York nuanceert die getallen: "Als je jouw flesje correct bewaart en van zonlicht verwijderd houdt kan parfum net als wijn zijn: dan wordt hij beter met de jaren. Dan kan hij na 5 jaar net op zijn best zijn," legt Ahlgren uit. Wel adviseert hij om je flesjes altijd te bewaren in een afgesloten kast of schuif, ver weg van zonlicht of warmtebronnen zoals een chauffage.
Parfumexpert Chandler Burr gaat nog een stapje verder: "Ik bewaar mijn beste geurtjes in de koelkast, zodat ze langer meegaan. Licht, warmte en veranderingen in temperatuur en zuurstof kunnen de samenstelling van de parfum veranderen. Een koelkast is dan een veilige en stabiele thuishaven voor je flesjes."
Weggooien of bijhouden? Wie een hele collectie heeft en lang niet meer weet wanneer die allemaal in de kast zijn beland, kan aan de hand van drie criteria ontdekken of het parfumflesje al dan niet rijp is voor de glascontainer.
1. De "neustest". Heel simpel: ruik eens aan het flesje. Ruikt het vreemd of duf, dan wil je jezelf er waarschijnlijk ook niet meer mee besprenkelen. Weggooien maar.
2. De kleurtest. Is het parfum donkerder geworden van kleur? Dat kan erop wijzen dat het zijn beste tijd heeft gehad.
3. Check het etiket. Kijk op de verpakking welke ingrediënten jouw parfum bevatten. Citrusparfums staan erom bekend dat ze minder lang houdbaar zijn, omdat ze snel vervliegen. Chypre, oriëntaalse en houtachtige geuren hebben over het algemeen een langere houdbaarheidsdatum. Is jouw parfum natuurlijk en bevat het geen conserveringsmiddelen? Dan is het logischerwijze sneller rijp om weg te gooien. (br.hln)
Knielaarzen sletterig? Zo kunnen ze ook stijlvol zijn
Knielaarzen sletterig? Zo kunnen ze ook stijlvol zijn
Associeer jij knielaarzen ook meteen met puntige lakleren gevallen die zo uit de doorsnee SM-winkel zouden kunnen komen (niet dat we weten hoe het er daar uitziet, hoor)? Dan heb je het helemaal verkeerd. Knielaarzen kunnen immers ook ontzettend stijlvol en elegant zijn.
In de zomer mag het dan één en al enkellaarsjes zijn wat de klok slaat, zodra het wat kouder wordt hebben knielaarzen een torenhoog extra voordeel: warmte. Ga voor zwarte suede exemplaren voor een understated look, en combineer eventueel met een zwarte kousenbroek, zo valt het zelfs amper op dat je knielaarzen draagt.
Wie niet vies is van een fashion statement kan al eens voor een opvallendere kleur gaan. En dan hebben we het niet over knalrood (Pretty Woman alert), maar een iets subtielere doch aanwezige toets van kleur. Ben je bang dat het al snel te veel wordt? Speel het dan op veilig en draag je laarzen over een skinny jeans heen.
Het lijkt misschien niet vanzelfsprekend, maar de durvers onder ons kunnen knielaarzen ook gewoon met blote benen dragen. Beter niet als het 30 graden is en je in een niemendalletje over straat paradeert, maar wanneer de temperatuur gestaag zakt en gecombineerd met een oversized wollen jurk, trui en slechts een streepje bloot kom je er helemaal mee weg.
Ervaren fashionista's met een gezonde dosis zelfvertrouwen kunnen echter ook hun innerlijke Kim Kardashian loslaten en gewoon helemaal losgaan. Want -en dat heeft Kim K. als geen ander begrepen- met een klassieke losse trench of cape kom je bijna met alles weg.
Moraal van het verhaal: durf te experimenteren. Want wie had gedacht dat een leren broek mét leren knielaarzen classy zou kunnen zijn? Combineer wel steeds met voldoende andere geklede items zodat het geheel steeds in balans blijft. (br.hln)
Heb je een drukke job, een bende kleine kinderen in huis en een goed gevuld sociaal leven? Dan heb je waarschijnlijk niet al te veel tijd op overschot om te gaan winkelen. Online shoppen is dan de ideale oplossing, al zijn er heel wat valkuilen die je in de gaten moet houden. Vente-Exclusive vertelt ons enkele tips om niet teleurgesteld terug te komen van een online shopping spree.
1. Weet waar je moet shoppen Kies voor een webshop die je kent en vertrouwt. Hoor dus altijd rond bij vrienden of zij nog leuke webwinkels kennen, waar ze al met succes op geshopt hebben. Ook in tijdschriften en op lifestylewebsites (zoals NINA uiteraard) kun je doorgaans heel wat inspiratie op doen.
Let daarnaast ook dat de webwinkel waarop je op wilt shopt, liefst van Europese komaf is. Anders riskeer je opgezadeld te worden met extra kosten zoals hoge verzendingskosten, taksen en andere BTW tarieven, ... In dit artikel kon je al eerder lezen over onze favoriete webshops van eigen bodem.
2. Heb oog voor detail In een fysieke winkel bekijk je kledij doorgaans tot in detail. Doe dat dus ook online en neem geen genoegen met 1 enkele foto. Ga op zoek naar een website die voldoende (detail)foto's voorziet. Enkel zo kan je een echte inschatting maken van de look.
Foto's, hoe gedetailleerd ze ook zijn, kunnen nog niet alles perfect tonen zoals een product in werkelijkheid kan. Daarom is het handig voor de aankoop van bijvoorbeeld kleding dat er vermeld wordt wat de maten zijn van het model op de foto. Zo kan je beter inschatten en vergelijken hoe het stuk bij jezelf gaat passen. Er zijn bijvoorbeeld ook shops die vermelden of een bepaald stuk groot of klein uitvalt.
3. Ga op zoek naar extra productinformatie Een goede webshop vermeldt naast de prijs en maat ook andere productinformatie. Denk maar aan de samenstelling van de stof of de wasvoorschriften bijvoorbeeld. Allergisch voor bepaalde stoffen of geen zin in handwas? Dan kan je bepaalde stukken beter links laten liggen.
4. Check vooraf hoe en wanneer je pakket verzonden en geleverd wordt Zijn er mogelijkheden voor weekend- en of avondleveringen? Kan je het pakket afhalen in een Kialapunt? Lees vooraf ook goed de info over retourverzendingen. Sommige webshops sturen zo bijvoorbeeld gratis producten op, maar vragen wel geld als je ze wilt retourneren. (br.hln)
De Antwerpse Modeacademie is door de gerenommeerde Britse website Business of Fashion uitgekozen als de derde beste modeschool ter wereld. Het moet alleen de Londense scholen Royal College of Arts en Central Saint Martins voor laten gaan.
Naar goede gewoonte maakt de modewebsite Business of Fashion jaarlijks een lijst op van de beste modescholen ter wereld. Echter niet zomaar een lijstje, maar een uitgebreid dossier met voor- en nadelen per verschillend instituut. Meer dan vierduizend studenten vulden een enquête in, en ook afgestudeerderen en nog 88 mode connaisseurs werkten mee.
De Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten behaalde de derde plaats, na de Londense instituten Royal College of Arts en Central Saint Martins. De volledige lijst kun je hier bekijken. (br.hln)
We blijven massaal maar méér en méér kleren bijkopen. Omdat we het nodig hebben of - laten we eerlijk zijn - omdat de rush van iets nieuws kopen gewoon heerlijk aanvoelt. Maar steeds meer mode insiders stappen daar net vanaf en kiezen voor een zogenaamde capsule garderobe. Die blijkt te bestaan uit 37 items.
Eigenlijk moet je garderobe op een soort dieet, zodat je uiteindelijk overblijft met 37 items die veelzijdig zijn en die je écht graag draagt. Als een tegenreactie op de huidige consumptiemaatschappij en omdat het je geld en tijd bespaart. Begin met elk item in je kleerkast nauwkeurig te keuren en gooi sowieso al alles de vuilbak in dat je meer dan een jaar niet gedragen hebt.
Bekijk daarna wat je nodig hebt en wat niet. Wees streng voor jezelf, want 4 verschillende witte T-shirts kan je dan wel afwisselend dragen, nodig heb je ze niet allemaal.
Natuurlijk ga je ook niet van de ene dag op de andere dag stoppen met shoppen, maar probeer telkens als je iets nieuws koopt, tegelijkertijd twee items weg te gooien. Zo zorg je ervoor dat het allemaal in evenwicht blijft, en dat je garderobe niet weer gaan uitpuilen. (br.hln)
Wat je garderobe over jou zegt (en het is geen quatsch)
Het lijkt misschien nogal onwaarschijnlijk dat onze kleding verraadt wie we echt zijn, en toch is dat exact waarover de Amerikaanse psychologe Jennifer Baumgartner een boek schreef. Misschien een beetje nattevingerwerk maar ons intrigeert het alvast wel. Vijf conclusies uit 'You are what you wear' op een rijtje.
1. De on trend kleerkast "Zij die slaafs de mode volgen en steeds de allerlaatste trends in hun garderobe hebben hangen, zijn vaak de meest onzekere mensen. Ze hebben bijvoorbeeld vaak angst om niet in de maatschappij te passen of om een saai leven te leiden," schrijft Baumgartner. "Eenzaamheid is eveneens een reden voor impulsieve - doch trendy - aankopen te doen. Als je zaterdagavond op je eentje thuis zit en je zit lustig online te shoppen, dan vergeet je die eenzaamheid al snel." Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon leuk vinden om er hip uit te zien, en blijven shoppen (al is dat onze mening).
2. De propvolle garderobe Heel wat mensen kunnen maar moeilijk afstand doen van oude kledingstukken, zelfs al hebben ze de items al in geen jaren meer gedragen. Of ze vinden een bomvolle kledingkast gewoon leuk om mee te pronken. "Als je je kleren maar moeilijk kunt wegdoen, wijst dat vaak op het feit dat je op alle vlakken moeilijk afscheid kunt nemen. Van je kindertijd, een vroegere beste vriendin en ga zo maar voort."
3. De kledingkast vol dezelfde outfits Mannen mogen dan regelmatig pakweg vijf keer dezelfde T-shirt kopen, omdat ze die nu eenmaal goed vinden zitten en niet begrijpen waarom ze nog een ander model nodig hebben. Vrouwen dragen dan weer massaal dezelfde outfits dag in en dag uit, ook al hebben ze een kast vol kleding hangen thuis. "Wie altijd dezelfde outfits draagt, verstopt zichzelf voor zijn of haar omgeving, maar ook voor zichzelf. Bovendien hebben vrouwen die altijd hetzelfde dragen, vaak een soort van muur opgebouwd tegen de buitenwereld. Ze hebben een bepaalde identiteit gecreëerd, en ze zijn niet bereid om die zomaar op te geven," aldus Baumgartner.
4. De garderobe met te grote kleding "Mensen die in hun kleerkast alleen oversized kleren hebben hangen, willen doorgaans en hun fysieke én hun innerlijke zelf afschermen. Ze zijn niet tevreden met hun lijf en denken dat anderen hen (vaak) nog dikker zien dan ze zichzelf al vinden. Doorgaans kopen ze ook nog eens alles in donkere kleuren, omdat die afslanken."
5. De kleerkast die niet past bij de leeftijd Een garderobe met alleen maar kleren in die je ouder of jonger doen lijken komt (helaas) vaker voor dan je wel zou denken. "Uiteraard is er enerzijds de angst om ouder te worden, die ons massaal naar botox en minirokjes duwt. Dat wijst anderzijds dan weer op andere onderliggende zaken zoals de dood, ontslag en financiële problemen," zegt Baumgartner. (br.hln)
Het is al jaren een fenomeen in het buitenland, maar sinds kort zijn we er zelf ook steeds meer voor te vinden. Funshoppen, winkelen in een afgehuurde winkel in het gezelschap van je vriendinnen onder het genot van een glaasje cava en wat hapjes, wordt ook bij ons steeds populairder.
Weg met drukte en koopstress. Die ongedurige andere klanten wissel je in voor een ontspannen sfeer en persoonlijk advies. Klinkt niet slecht, toch? Dat dachten een heleboel anderen ook, want toen modeketen CKS het concept lanceerde, was de formule in enkele uren uitverkocht.
En CKS is niet alleen, ook de Mechelse winke Lily en het Leuvense Louvanist passen het fenomeen toe, met succes. Het is de exclusiviteit die de klanten het meeste aanspreekt. Tijd voor jou alleen, persoonlijk advies, een hapje en een drankje. En dat werkt. "De vraag is momenteel groter dan het aanbod," vertelde Dieter Penninckx, CEO van CKS tijdens een interview met De Morgen. (br.hln)