Dit item mag niet in je kast ontbreken tijdens de herfst
Dit item mag niet in je kast ontbreken tijdens de herfst
Het mag officieel nog wel zomer zijn, het weer van de afgelopen dagen liegt er niet om: het herfstseizoen is weer in aantocht. En dat betekent dat het allemaal weer wat langer en met wat meer stof mag zijn. Het ideale item om de overgang van warm naar koud stijlvol te trotseren? De trenchcoat.
Sinds de trenchcoat zijn intrede maakte in de 19e eeuw, is het bekende model niet meer uit het straatbeeld weg te slaan. De bekende regenjas stamt af van het militaire uniform tijdens de eerste wereldoorlog. Na afloop van de verschrikkelijke periode, namen veel militairen hun trenchcoat mee naar huis, waardoor de jassen al snel ook op straat te zien waren, zowel voor man als vrouw (want duiken we stiekem niet allemaal in de kleerkast van onze wederhelft?). De rest is geschiedenis.
De laatste decennia is de jas vooral een eigen leven gaan leiden als must-have voor iedere modebewuste vrouw, met als hoogste goed ongetwijfeld het felbegeerde -en afschuwelijk dure- model van modegigant Burberry. Door zijn functionaliteit (regen of zonneschijn, de trenchcoat kan altijd) en elegantie een onmisbaar stuk in je kleerkast tijdens deze periode van het jaar. (br.hln)
Een lekker geurend parfum is duur, maar wel een goede investering, want het gaat enkele jaren mee, toch? Hoe lang parfum goed blijft ruiken, wanneer je merkt dat hij slecht is geworden en hoe je jouw favoriete geurtjes het beste bewaart, dat kom je hier te weten.
Als we Google mogen geloven schommelt de houdbaarheidsdatum van een flesje parfum ergens tussen de 3 en 5 jaar, maar Jan Ahlgren, oprichter van de Vilhelm Parfumerie in New York nuanceert die getallen: "Als je jouw flesje correct bewaart en van zonlicht verwijderd houdt kan parfum net als wijn zijn: dan wordt hij beter met de jaren. Dan kan hij na 5 jaar net op zijn best zijn," legt Ahlgren uit. Wel adviseert hij om je flesjes altijd te bewaren in een afgesloten kast of schuif, ver weg van zonlicht of warmtebronnen zoals een chauffage.
Parfumexpert Chandler Burr gaat nog een stapje verder: "Ik bewaar mijn beste geurtjes in de koelkast, zodat ze langer meegaan. Licht, warmte en veranderingen in temperatuur en zuurstof kunnen de samenstelling van de parfum veranderen. Een koelkast is dan een veilige en stabiele thuishaven voor je flesjes."
Weggooien of bijhouden? Wie een hele collectie heeft en lang niet meer weet wanneer die allemaal in de kast zijn beland, kan aan de hand van drie criteria ontdekken of het parfumflesje al dan niet rijp is voor de glascontainer.
1. De "neustest". Heel simpel: ruik eens aan het flesje. Ruikt het vreemd of duf, dan wil je jezelf er waarschijnlijk ook niet meer mee besprenkelen. Weggooien maar.
2. De kleurtest. Is het parfum donkerder geworden van kleur? Dat kan erop wijzen dat het zijn beste tijd heeft gehad.
3. Check het etiket. Kijk op de verpakking welke ingrediënten jouw parfum bevatten. Citrusparfums staan erom bekend dat ze minder lang houdbaar zijn, omdat ze snel vervliegen. Chypre, oriëntaalse en houtachtige geuren hebben over het algemeen een langere houdbaarheidsdatum. Is jouw parfum natuurlijk en bevat het geen conserveringsmiddelen? Dan is het logischerwijze sneller rijp om weg te gooien. (br.hln)
Knielaarzen sletterig? Zo kunnen ze ook stijlvol zijn
Knielaarzen sletterig? Zo kunnen ze ook stijlvol zijn
Associeer jij knielaarzen ook meteen met puntige lakleren gevallen die zo uit de doorsnee SM-winkel zouden kunnen komen (niet dat we weten hoe het er daar uitziet, hoor)? Dan heb je het helemaal verkeerd. Knielaarzen kunnen immers ook ontzettend stijlvol en elegant zijn.
In de zomer mag het dan één en al enkellaarsjes zijn wat de klok slaat, zodra het wat kouder wordt hebben knielaarzen een torenhoog extra voordeel: warmte. Ga voor zwarte suede exemplaren voor een understated look, en combineer eventueel met een zwarte kousenbroek, zo valt het zelfs amper op dat je knielaarzen draagt.
Wie niet vies is van een fashion statement kan al eens voor een opvallendere kleur gaan. En dan hebben we het niet over knalrood (Pretty Woman alert), maar een iets subtielere doch aanwezige toets van kleur. Ben je bang dat het al snel te veel wordt? Speel het dan op veilig en draag je laarzen over een skinny jeans heen.
Het lijkt misschien niet vanzelfsprekend, maar de durvers onder ons kunnen knielaarzen ook gewoon met blote benen dragen. Beter niet als het 30 graden is en je in een niemendalletje over straat paradeert, maar wanneer de temperatuur gestaag zakt en gecombineerd met een oversized wollen jurk, trui en slechts een streepje bloot kom je er helemaal mee weg.
Ervaren fashionista's met een gezonde dosis zelfvertrouwen kunnen echter ook hun innerlijke Kim Kardashian loslaten en gewoon helemaal losgaan. Want -en dat heeft Kim K. als geen ander begrepen- met een klassieke losse trench of cape kom je bijna met alles weg.
Moraal van het verhaal: durf te experimenteren. Want wie had gedacht dat een leren broek mét leren knielaarzen classy zou kunnen zijn? Combineer wel steeds met voldoende andere geklede items zodat het geheel steeds in balans blijft. (br.hln)
Heb je een drukke job, een bende kleine kinderen in huis en een goed gevuld sociaal leven? Dan heb je waarschijnlijk niet al te veel tijd op overschot om te gaan winkelen. Online shoppen is dan de ideale oplossing, al zijn er heel wat valkuilen die je in de gaten moet houden. Vente-Exclusive vertelt ons enkele tips om niet teleurgesteld terug te komen van een online shopping spree.
1. Weet waar je moet shoppen Kies voor een webshop die je kent en vertrouwt. Hoor dus altijd rond bij vrienden of zij nog leuke webwinkels kennen, waar ze al met succes op geshopt hebben. Ook in tijdschriften en op lifestylewebsites (zoals NINA uiteraard) kun je doorgaans heel wat inspiratie op doen.
Let daarnaast ook dat de webwinkel waarop je op wilt shopt, liefst van Europese komaf is. Anders riskeer je opgezadeld te worden met extra kosten zoals hoge verzendingskosten, taksen en andere BTW tarieven, ... In dit artikel kon je al eerder lezen over onze favoriete webshops van eigen bodem.
2. Heb oog voor detail In een fysieke winkel bekijk je kledij doorgaans tot in detail. Doe dat dus ook online en neem geen genoegen met 1 enkele foto. Ga op zoek naar een website die voldoende (detail)foto's voorziet. Enkel zo kan je een echte inschatting maken van de look.
Foto's, hoe gedetailleerd ze ook zijn, kunnen nog niet alles perfect tonen zoals een product in werkelijkheid kan. Daarom is het handig voor de aankoop van bijvoorbeeld kleding dat er vermeld wordt wat de maten zijn van het model op de foto. Zo kan je beter inschatten en vergelijken hoe het stuk bij jezelf gaat passen. Er zijn bijvoorbeeld ook shops die vermelden of een bepaald stuk groot of klein uitvalt.
3. Ga op zoek naar extra productinformatie Een goede webshop vermeldt naast de prijs en maat ook andere productinformatie. Denk maar aan de samenstelling van de stof of de wasvoorschriften bijvoorbeeld. Allergisch voor bepaalde stoffen of geen zin in handwas? Dan kan je bepaalde stukken beter links laten liggen.
4. Check vooraf hoe en wanneer je pakket verzonden en geleverd wordt Zijn er mogelijkheden voor weekend- en of avondleveringen? Kan je het pakket afhalen in een Kialapunt? Lees vooraf ook goed de info over retourverzendingen. Sommige webshops sturen zo bijvoorbeeld gratis producten op, maar vragen wel geld als je ze wilt retourneren. (br.hln)
De Antwerpse Modeacademie is door de gerenommeerde Britse website Business of Fashion uitgekozen als de derde beste modeschool ter wereld. Het moet alleen de Londense scholen Royal College of Arts en Central Saint Martins voor laten gaan.
Naar goede gewoonte maakt de modewebsite Business of Fashion jaarlijks een lijst op van de beste modescholen ter wereld. Echter niet zomaar een lijstje, maar een uitgebreid dossier met voor- en nadelen per verschillend instituut. Meer dan vierduizend studenten vulden een enquête in, en ook afgestudeerderen en nog 88 mode connaisseurs werkten mee.
De Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten behaalde de derde plaats, na de Londense instituten Royal College of Arts en Central Saint Martins. De volledige lijst kun je hier bekijken. (br.hln)
We blijven massaal maar méér en méér kleren bijkopen. Omdat we het nodig hebben of - laten we eerlijk zijn - omdat de rush van iets nieuws kopen gewoon heerlijk aanvoelt. Maar steeds meer mode insiders stappen daar net vanaf en kiezen voor een zogenaamde capsule garderobe. Die blijkt te bestaan uit 37 items.
Eigenlijk moet je garderobe op een soort dieet, zodat je uiteindelijk overblijft met 37 items die veelzijdig zijn en die je écht graag draagt. Als een tegenreactie op de huidige consumptiemaatschappij en omdat het je geld en tijd bespaart. Begin met elk item in je kleerkast nauwkeurig te keuren en gooi sowieso al alles de vuilbak in dat je meer dan een jaar niet gedragen hebt.
Bekijk daarna wat je nodig hebt en wat niet. Wees streng voor jezelf, want 4 verschillende witte T-shirts kan je dan wel afwisselend dragen, nodig heb je ze niet allemaal.
Natuurlijk ga je ook niet van de ene dag op de andere dag stoppen met shoppen, maar probeer telkens als je iets nieuws koopt, tegelijkertijd twee items weg te gooien. Zo zorg je ervoor dat het allemaal in evenwicht blijft, en dat je garderobe niet weer gaan uitpuilen. (br.hln)
Wat je garderobe over jou zegt (en het is geen quatsch)
Het lijkt misschien nogal onwaarschijnlijk dat onze kleding verraadt wie we echt zijn, en toch is dat exact waarover de Amerikaanse psychologe Jennifer Baumgartner een boek schreef. Misschien een beetje nattevingerwerk maar ons intrigeert het alvast wel. Vijf conclusies uit 'You are what you wear' op een rijtje.
1. De on trend kleerkast "Zij die slaafs de mode volgen en steeds de allerlaatste trends in hun garderobe hebben hangen, zijn vaak de meest onzekere mensen. Ze hebben bijvoorbeeld vaak angst om niet in de maatschappij te passen of om een saai leven te leiden," schrijft Baumgartner. "Eenzaamheid is eveneens een reden voor impulsieve - doch trendy - aankopen te doen. Als je zaterdagavond op je eentje thuis zit en je zit lustig online te shoppen, dan vergeet je die eenzaamheid al snel." Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon leuk vinden om er hip uit te zien, en blijven shoppen (al is dat onze mening).
2. De propvolle garderobe Heel wat mensen kunnen maar moeilijk afstand doen van oude kledingstukken, zelfs al hebben ze de items al in geen jaren meer gedragen. Of ze vinden een bomvolle kledingkast gewoon leuk om mee te pronken. "Als je je kleren maar moeilijk kunt wegdoen, wijst dat vaak op het feit dat je op alle vlakken moeilijk afscheid kunt nemen. Van je kindertijd, een vroegere beste vriendin en ga zo maar voort."
3. De kledingkast vol dezelfde outfits Mannen mogen dan regelmatig pakweg vijf keer dezelfde T-shirt kopen, omdat ze die nu eenmaal goed vinden zitten en niet begrijpen waarom ze nog een ander model nodig hebben. Vrouwen dragen dan weer massaal dezelfde outfits dag in en dag uit, ook al hebben ze een kast vol kleding hangen thuis. "Wie altijd dezelfde outfits draagt, verstopt zichzelf voor zijn of haar omgeving, maar ook voor zichzelf. Bovendien hebben vrouwen die altijd hetzelfde dragen, vaak een soort van muur opgebouwd tegen de buitenwereld. Ze hebben een bepaalde identiteit gecreëerd, en ze zijn niet bereid om die zomaar op te geven," aldus Baumgartner.
4. De garderobe met te grote kleding "Mensen die in hun kleerkast alleen oversized kleren hebben hangen, willen doorgaans en hun fysieke én hun innerlijke zelf afschermen. Ze zijn niet tevreden met hun lijf en denken dat anderen hen (vaak) nog dikker zien dan ze zichzelf al vinden. Doorgaans kopen ze ook nog eens alles in donkere kleuren, omdat die afslanken."
5. De kleerkast die niet past bij de leeftijd Een garderobe met alleen maar kleren in die je ouder of jonger doen lijken komt (helaas) vaker voor dan je wel zou denken. "Uiteraard is er enerzijds de angst om ouder te worden, die ons massaal naar botox en minirokjes duwt. Dat wijst anderzijds dan weer op andere onderliggende zaken zoals de dood, ontslag en financiële problemen," zegt Baumgartner. (br.hln)
Het is al jaren een fenomeen in het buitenland, maar sinds kort zijn we er zelf ook steeds meer voor te vinden. Funshoppen, winkelen in een afgehuurde winkel in het gezelschap van je vriendinnen onder het genot van een glaasje cava en wat hapjes, wordt ook bij ons steeds populairder.
Weg met drukte en koopstress. Die ongedurige andere klanten wissel je in voor een ontspannen sfeer en persoonlijk advies. Klinkt niet slecht, toch? Dat dachten een heleboel anderen ook, want toen modeketen CKS het concept lanceerde, was de formule in enkele uren uitverkocht.
En CKS is niet alleen, ook de Mechelse winke Lily en het Leuvense Louvanist passen het fenomeen toe, met succes. Het is de exclusiviteit die de klanten het meeste aanspreekt. Tijd voor jou alleen, persoonlijk advies, een hapje en een drankje. En dat werkt. "De vraag is momenteel groter dan het aanbod," vertelde Dieter Penninckx, CEO van CKS tijdens een interview met De Morgen. (br.hln)
De Belgische zanger heeft een plaatsje veroverd in de nieuwste editie van Teen Vogue. Een hele eer voor onze landgenoot, want Teen Vogue is erg populair in de Verenigde Straten. Hier krijg je alvast een unieke blik achter de schermen.
De Amerikaanse Vogue is het grootste en belangrijkste modeblad ter wereld en Teen Vogue is daar het kleine zusje van. Het tijdschrift dat zich vooral - zoals de naam al zegt - op tieners richt, schreef al eerder over Stromae, maar het is pas sinds zijn samenwerking met Kanye West en Lorde dat hij een eigen fotoshoot en interview kreeg.
Daarin vertelt hij onder andere over het verlies van zijn vader (de vader van Stromae werd vermoord in de Rwandese Genocide, red.), zijn optreden op Coachella dit jaar en over wie en hoe hij was voor hij bekend werd. (br.hln)
Nieuwe mijlpaal voor meisje met Down: Madeline loopt catwalk in NY
Nieuwe mijlpaal voor meisje met Down: Madeline loopt catwalk in NY
Het gaat geweldig hard voor Madeline Stuart. Het 18-jarige Australische meisje met Down ziet weer een droom in vervulling gaan. Nog maar pas zette ze haar handtekening onder een modellencontract en nu mag ze al mee de catwalk op tijdens de New York Fashion week.
Madeline 'Maddy' Stuart uit Brisbane heeft aangekondigd dat ze in september de collectie van het label FTL Moda zal showen. Het meisje is hiermee het tweede model met Down dat meedoet aan het evenement, na Jamie Brewer.
FTL Moda maakte het nieuws op Facebook bekend. "Mooie Madeline zal onze catwalk opfleuren in de #VanderbiltHall op 13 september 2015", klonk het. De reactie van Madeline op social media sprak boekdelen: "Yahoo and yippee!"
"Mooi en sexy" In een interview met Cosmopolitan zei haar moeder Roseanna dat de wereld klaar is om mensen met een mentale achterstand te omarmen op de catwalk. "Daarom doet ze het zo goed", verklaarde de trotse mama. "Madeline strijdt voor eenieder die een beetje anders is. Ze heeft er hard voor gewerkt. Mensen met Down kunnen alles. Ook zij kunnen mooi en sexy zijn."
Op Facebook heeft Maddy al 435.000 volgers, op Instagram 60.000. De gigantische bijval die het meisje krijgt, is ook andere merken niet ontgaan. Zo heeft accessoiremerk EverMaya vorige week een tas op de markt gebracht die de naam Madeline draagt. "Het meisje is niet enkel een rolmodel voor mensen met een handicap maar voor iedereen die zichzelf wil overstijgen", zei CEO Damian Graybelle. "De steun van het publiek voor deze grensverleggende stap van EverMaya is enorm." (br.hln)
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster Stella McCartney weigert wol van mishandelde schapen
Modeontwerpster Stella McCartney is een dierenactiviste en een vrouw van principes: ze weigert pertinent leer, bont of dierenhuid te gebruiken in haar collecties. Nu ze ontdekte dat de wol die ze gebruikte voor haar kleding van mishandelde schapen komt, zet ze de samenwerking met leverancier Ovis 21 stop.
Het waren beelden van PETA ("People for the Ethical Treatment of Animals") die lieten zien hoe schapen op ranches in Argentinië mishandeld worden. Toen McCartney de beelden zag en zelf na het nodige onderzoek concludeerde dat dit inderdaad klopte, besliste ze resoluut de wol uit Patagonia niet meer te willen gebruiken.
"Ik vind het zeer triest om te moeten meedelen dat we moeten stoppen met het gebruiken van wol van Ovis 21 uit Patagonië. Ovis 21 begon als een geweldig initiatief dat de miljoenen bedreigde graslanden in Patagonië wilde beschermen en tegelijk aandacht had voor dierenwelzijn," schreef McCartney op onderstaande Instagrampost. "Jammer genoeg, na zelf onderzoek te hebben gedaan in Argentinië, in het voetspoor van de beelden van de geweldige mensen bij PETA, ontdekten we dat 1 op de 26 ranches waarvan we wol gebruiken van mishandelde schapen komt. Dat is er één te veel."
In een tweede Instagrampost benadrukte McCartney dat ze nu nog gemotiveerder is om te vechten voor dierenrechten binnen de mode-industrie, en alle leveranciers nauwgezet in het oog zal houden.
Willow Smith, de 14-jarige dochter van Hollywoodkoppel Will Smith en Jada Pinkett staat op de cover van het gerenommeerde tijdschrift i-D Magazine. Ze scoorde eerder ook al opdrachten voor onder andere modelabel Marc Jacobs.
Willow is op de foto's te zien in kleren die erg jaren negentig aandoen, met bijvoorbeeld een coltrui onder een blazer en plateauschoenen. Op Instagram inspireert ze haar duizenden volgers elke dag met foto's van haar eigenzinnige kledingstijl. (br.hln)
Normaal gezien hou je kinderen met kleurstiften in de hand zo ver mogelijk weg van je kleren, maar daar dachten Charlotte Kemp en haar 5-jarige dochter Martha duidelijk anders over. Samen kopieerden de twee designerjurken uit de laatste collectie van Dolce & Gabbana, en het resultaat lijkt net echt.
In de laatste herfst/winter collectie van het Italiaanse modelabel Doce & Gabbana zaten enkele satijnen jurken met kindertekeningen op, om moeders overal ter wereld te eren. De ontwerpen kosten ongeveer 3000 euro per stuk, dus besloten de Britse Charlotte Kemp en haar vijfjarige dochter Martha om het heft in eigen handen te nemen.
Het duo kocht een spotgoedkope witte jurk van de Britse keten Closet, en dochter lief mocht zich daarna uitleven met viltstiften. Zoals je hieronder kunt zien is het resultaat prachtig én betaalbaar. Helaas kan je er wel niet mee in de regen, vertelde Martha aan The Daily Mail. (br.hln)
Kendall en Kylie Jenner lanceren eigen kledinglijn
Kendall en Kylie Jenner lanceren eigen kledinglijn
Kendall en Kylie Jenner gaan samen een kledinglijn uitbrengen. De halfzusjes van realityster Kim Kardashian creëerden eerder samen al collecties voor de Britse modeketen Topshop en PacSun, maar deze keer doen ze het helemaal op zichzelf.
De collectie van de bekende zussen zal tijdloos én betaalbaar zijn (alle prijzen liggen onder de 250 dollar). Vakwebsite Women's Wear Daily (WWD) schrijft dat de lijn voornamelijk uit topjes en kleedjes zal bestaan, maar er zullen ook een aantal jeansbroeken, jumpsuits en trenchcoats te koop zijn. Verder gaan Kendall en Kylie ook schoenen ontwerpen, onder de - weinig verassende - naam Kendall + Kylie.
De collectie zal een samensmelting worden van de twee verschillende stijlen van de zussen. Kylie opteert doorgaans voor donkerdere kleuren, terwijl Kendall net houdt van zachtere pasteltinten. Aan WWD vertelde Kendall nog dat ze het zalig vindt om echt zelf iets uit het niets op te starten, zonder hulp van anderen.
De Kendall + Kylie-collectie zal in de lente van 2016 te koop zijn. (br.hln)
Gestreepte broeken zijn het van het deze zomer en dat is meer dan goed nieuws. Want we hebben het hier uiteraard over verticale strepen, en die verlengen je benen en doen je er slanker uitzien. Al mag het geheel natuurlijk niet al te clownesk overkomen. Vandaar dat we je enkele tips geven over hoe je die hippe gestreepte broek draagt deze zomer.
Model First things first, met deze trend bedoelen we geen gestreepte skinny jeans maar een gestreepte pantalon. Een exemplaar dat liefst vanboven iets smaller is en wat wijder naar beneden toeloopt en een centimeter of drie boven je enkels stopt. Liefst ook in een aangenaam luchtig stofje, zodat het geheel mooi valt tijdens warme dagen. Wijde broeken met strepen zijn het ideale alternatief voor het voorgaande model, en zijn perfect voor dames met een maatje meer.
Materiaal Zoals hiervoor al gezegd, is het vooral belangrijk dat het materiaal van je broek luchtig is. Het mag niet plakken aan je benen en het ademt liefst ook een beetje. Viscose is een ideale stof voor de zomer, omdat broeken in dat materiaal los vallen en niet stijf en oncomfortabel zijn.
Combineren De gestreepte broek is een eye-catcher op zich en combineer je dus best met neutrale items. Ideaal zijn katoenen T-shirts in basic kleuren als wit en zwart en een simpel jasje zoals een parka, biker of blazer. De wijde gestreepte broeken draag je best met hakken, de nauwer aangesloten modellen kunnen perfect met leuke sneakers. (br.hln)
Actrice Melissa McCarthy brengt kledinglijn uit voor volslanke vrouwen
Actrice Melissa McCarthy brengt kledinglijn uit voor volslanke vrouwen
Actrice Melissa McCarthy brengt haar eigen kledinglijn uit voor dames met een maatje meer. Dat doet ze in samenwerking met het Amerikaanse kledingbedrijf Sunrise Brands.
De 45-jarige actrice - die zelf ook een maatje meer heeft - is momenteel te zien in de film 'Spy' en speelt ook mee in de 'Ghostbusters'-remake, maar ambieert eigenlijk al heel haar leven een eigen kledinglijn. Voor ze ontdekt werd als actrice en comédienne, studeerde ze zelfs even mode.
Omdat ze zelf maar amper mooie stuks vond om te dragen, besloot ze terug achter de ontwerptafel te kruipen met als resultaat de 'Melissa McCarthy Seven7' collectie. De lijn bestaat voornamelijk uit jeans, jurkjes en basis stukken, omdat ze die zelf nergens anders kon vinden voor haar figuur.
Op 13 september worden alle beelden uit de lijn vrijgegeven, vanaf 1 september is de collectie ook daadwerkelijk te koop. (br.hln)
Is dit de meest onflatterende trend voor vrouwen ooit?
Is dit de meest onflatterende trend voor vrouwen ooit?
Nu de culotte (u weet wel die kuitlange short die amper iemand staat) en de olifantpijp stilaan op hun retour zijn, is er een nieuwe onflatterende broekentrend in modeland: de cropped flared pants oftewel een wijde jaren zeventig broek die strak aan je billen zit, wijd naar beneden toeloopt en een stuk boven je enkels bruusk stopt.
We zagen deze trend voor het eerst op de winter/herfst '16 catwalk bij Prada in fleurige pastelkleurtjes. Daarna pikten ook ontwerpers als Michael Kors en Alexander Wang de trend op, en nu duiken de eerste exemplaren van cropped flared broeken al in de budgetketens op. Wat letterlijk betekent dat het niet meer lang zal duren voor ze in het straatbeeld opduiken.
Alleen is er één groot probleem: de cropped flared broeken staan alleen dames met ellenlange (magere) benen en dan nog liefst in combinatie met torenhoge hakken. Want hoewel wijde broeken je benen in principe verlengen, geldt dat principe niet meer als ze te kort zijn. Deze trend laten dames die aan de kleine kant zijn dan ook beter achterwege. Een mooie wijde pantalon met een normale lengte is en blijft dan een veel beter alternatief. (br.hln)
Dragen we binnenkort allemaal kleren van fruitafval?
Dragen we binnenkort allemaal kleren van fruitafval?
Kuddes dieren moeten sterven omdat wij zo graag een leren jas of schoenen willen dragen, en bepaald milieuvriendelijk is de leerindustrie ook al niet. Daarom wordt er de laatste jaren massaal gezocht naar alternatieven voor dierlijk leer, en enkele Nederlandse studenten lijken daar nu in geslaagd te zijn. Ze maakten leer van fruitafval en bedrijven staan te popelen om de uitvinding te testen.
Een aantal laatstejaarsstudenten van de Rotterdamse Willem de Kooning Kunstacademie vonden het zonde dat er dagelijks tonnen fruit moet worden weggegooid, dus besloten ze iets nuttigs te gaan doen met dat vitaminerijke afval.
Na vele honderden kilo's fruit met de hand te hebben geschild, ontpit, gepureerd, gekookt en gedroogd, hadden ze een leerachtig materiaal in handen. Ze noemen het Fruitleather en nee, dat rot niet en trekt ook geen ongedierte aan.
Hun fruitleer heeft ook duidelijke overeenkomsten met dierlijk leer. "Elke centimeter is uniek. Het materiaal heeft een duidelijke structuur en textuur, die per fruitsoort en door elke gebruikte vrucht verschilt," vertelt mede-uitvinder Hugo de Boon (21).
Om te laten zien dat hun materiaal niet alleen verspilling tegengaat maar ook daadwerkelijk geschikt is voor modeproducten, maakten ze prototypes. Veertien mango's veranderden door hun vezels in een sterke, soepele handtas. De boodschappentas van sinaasappels is een stuk stugger en de lampenkamp van perziken laat door de transparantie van de fruitpulp sfeervol licht door.
Hoewel alle studenten eigenlijk afgestudeerd zijn nu, zijn ze niet van plan om te stoppen met Fruitleather. Hun uitvinding kan immers zelfs rekenen op interesse uit het buitenland. (br.hln)
Sinds haar Disney-carrière afgelopen is, heeft actrice Vanessa Hudgens zichzelf een volledig andere stijl aangemeten en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Hier draagt ze een wijde gestreepte pantalon, een crop top met franjes, een hippe ronde zonnebril en platformschoenen. Ideaal om naar pakweg een festival te gaan. Zo kopieer je haar look, maar dan voor minder.
1. Cardigan Uniqlo, € 30, online te koop. 2. Zonnebril Komono, € 59,95, o.a. te koop in de winkel in Antwerpen. 3. Crop top River Island, € 35, online en in de winkels te koop. 4. Handtas Zara, € 49,95, online en in de winkels te koop. 5. Broek H&M, € 29,99, online en in de winkels te koop. 6. Schoenen Sacha, € 99,99, in de winkels te koop. (br.hln)
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Lingerielabel La Fille d'O gaat samenwerking aan met Ann Demeulemeester
Murielle Scherre, alias La Fille d'O, heeft de handen in elkaar geslagen met het eveneens Belgische modemerk Ann Demeulemeester voor een exclusieve ondergoedlijn voor mannen. Het Gentse lingerielabel ontwierp tot nog toe alleen lingerie voor vrouwen.
Tijdens de afgelopen mannenshow van Ann Demeulemeester zagen we zoals gewoonlijk heel wat donkere gewaden - hoewel ook met een verrassend hoog aantal kleuraccenten - én veel naakt, of toch alleszins doorkijkstofjes. En daarom komt Murielle Scherre er bij kijken.
De Gentse ontwierp in samenwerking met Sebastien Meunier, hoofdontwerper bij Ann Demeulemeester, voor het eerst een ondergoedlijn voor mannen. Dat vertelde ze vandaag zelf op het Instagram-account van La Fille d'O.
De collectie bestaat uit veertig verschillende stijlen, en is vanaf november te koop. (br.hln)