5 tips om je comfortabel te kleden zonder eruit te zien als een slons
5 tips om je comfortabel te kleden zonder eruit te zien als een slons
Mode wordt steeds comfortabeler. Sneakers namen het een tijd terug al over van torenhoge stiletto's en in jogging buiten komen kan ook als je niét gaan sporten. Al wil je natuurlijk niet dat het lijkt alsof je onderbroken werd in een 'Netflix and Chill' sessie terwijl je bijvoorbeeld moet gaan werken. 5 tips en tricks om comfortabel en stijlvol voor de dag te komen.
1. Kies het materiaal zorgvuldig uit Een jogging hoeft tegenwoordig niet meer gemaakt te zijn van sweaterstof. Niet dat daar iets mis mee is, maar het oogt wel al snel erg sportief en casual. Opteer in de plaats daarvan eens voor een exemplaar van wol, jeans of zelfs kasjmier. Dat ziet er stukken opgekleder uit, terwijl je niet hoeft in te boeten aan comfort.
2. Draag een wollen mantel Een mooie wollen overjas geeft iedere outfit een chique toets, ook al draag je een trainingspak en sneakers eronder. Enkellange exemplaren zijn al een tijdje hip en zorgen voor een tikkeltje drama dat een comfortabele outfit vaak wel kan gebruiken. Maar ook kortere varianten staan altijd stijlvol.
3. Poets je sneakers Niemand kijkt nog op van sneakers in een formele(re) situatie, maar belangrijk is wel dat ze er niet afgetrapt en smerig uitzien. Hier schreven we al hoe je sportschoenen voor geen geld proper krijgt.
4. Let op je accessoires Een comfortabele outfit kun je zo upgraden met de juiste accessoires. Denk aan een mooie handtas, een statement ketting of toffe oorbellen. Overdrijf wel niet, een kerstboom in trainingspak is géén mooi zicht.
5. Laat het hangen Dezer dagen mag zowat alles in je kleerkast los zitten, van broeken tot truien. Zo hoef je jezelf bijvoorbeeld echt niet meer elke ochtend in een skinny jeans te wurmen. Laat het allemaal maar wat hangen. (br.hln)
100 jaar mannen- en vrouwenmode, wie heeft een betere stijl?
100 jaar mannen- en vrouwenmode, wie heeft een betere stijl?
Klik op de foto om de video te bekijken
De overzichtsvideo's over stijl en schoonheid zijn ondertussen niet meer op twee handen te tellen. Deze keer wordt de mannen- en vrouwenmode tegen elkaar uitgespeeld. Gaande van de James Dean-look voor heren in 1955 tot de tuinbroek voor dames in 1975. Wie heeft er meer stijl gehad in de afgelopen 100 jaar?
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Wie af en toe eens bij budgetketens als H&M en Zara winkelt, heeft waarschijnlijk al opgemerkt dat de prijzen daar flink omhoog gegaan zijn de afgelopen jaren. Waar je vroeger bijvoorbeeld makkelijk een winterjas kon vinden onder de 50 euro, tel je daar nu al snel het driedubbele of meer voor neer. Refinery29 zocht uit hoe dat komt.
Alles in de wereld wordt duurder, dat heeft te maken met de inflatie. Zo betaalde je in 2001 nog zo'n 65 frank voor een brood (of omgerekend 1,65 euro), nu kost ons dat gemiddeld 2,20 euro. Ook kleren worden dus duurder, maar daar draait het hier niet om. Zo kun je nog steeds een T-shirt voor 9,99 euro kopen bij H&M en voor 29,99 euro wandel je Zara al buiten met een gloednieuw paar hakken aan je voeten. Goedkoper kan haast niet.
1.600 euro voor een jas Waarom dan dit artikel? Omdat er naast die spotgoedkope items ook stuks bij deze zogenaamde budgetketens te koop zijn die fors duurder zijn. Had jij vijf jaar geleden immers gedacht dat je ooit 250 euro zou betalen voor een broek bij H&M of zelfs 1.600 voor een jas bij Topshop? Wij niet.
Aanvulling op designermode Dat komt volgens Refinery29 gedeeltelijk omdat we mode van ketens niet meer als vervanging zien van designermode, maar als aanvulling daarop. Het is tegenwoordig geen schande meer om in een trui van Zara rond te lopen, óók niet voor modebloggers. Om aan de vraag van dit meer modebewuste publiek te blijven voldoen, zijn de ketens zelf ook uniekere stukken gaan creëren, die niet rechtstreeks gekopieerd zijn van ontwerpen op de catwalk. Uiteraard met een hoger prijskaartje, want zelf iets ontwerpen kost natuurlijk meer tijd dan iets exact van iemand anders overnemen.
Betere kwaliteit Maar ook de gewone man in de straat wil wel eens een trui dragen van wol in plaats van polyester of een jasje van leer in de plaats van nylon. Om te vermijden dat ze die items van betere kwaliteit ergens anders zouden kopen, om daar dan misschien verkocht te geraken en niet meer terug te komen, moesten de ketens wel zelf iets ondernemen. Kwalitatievere stukken dus die van betere materialen gemaakt zijn.
Hoe meer variëteit, hoe hoger de verkoop Al doen de ketens dit niet (alleen) om klanten te plezieren, ze verdienen er natuurlijk ook zelf aan. Want hoe meer verschillende consumenten je bereikt, hoe hoger de verkoop zal liggen. Met dit business model spreken ze zowat alle mogelijk klanten aan, gaande van jonge tienermeisjes tot oudere vrouwen met een hoger budget. Een economisch interessantere combinatie bestaat bijna niet voor een bedrijf. (br.hln)
Handig! Zo krijg je nooit meer ladders in je kousen
Handig! Zo krijg je nooit meer ladders in je kousen
Of toch veel minder, want lompigheid, daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Wél kan je je kousen er veel beter tegen bestand maken, door ze te versterken. Het enige dat je nodig hebt? Een koelkast en een plastic zak.
Hoe? Voordat je je panty de eerste keer aantrekt, leg je hem een nachtje in het vriesvak. Maak de panty een beetje vochtig en doe het in een plastic zak. Die leg je vervolgens een hele nacht in de vriezer. Na een dagje ontdooien kan je hem gewoon weer aan.
Waarom? De koude temperatuur zorgt ervoor dat de vezels in de stof van je panty sterker worden, waardoor die minder snel stuk gaat. Het proberen waard, toch? (br.hln)
Vrouwen met een maatje meer kunnen nu ook in stijl sporten
Vrouwen met een maatje meer kunnen nu ook in stijl sporten
Zowat elke grote modeketen heeft wel een plussizecollectie in het aanbod zitten, maar een sportlijn voor dames met een maatje meer ontbrak nog. Tot nu dan. De Amerikaanse budgetketen Forever 21 heeft namelijk de eerste plus size activewear collectie gelanceerd.
Geen beter moment om een sportcollectie uit te brengen, dan begin januari. De meeste mensen houden zich immers nu nog netjes aan hun goede voornemens, en we schreven al eerder over het belang van mooie sportkledij. Slim gezien dus van Forever 21.
Voor de campagne van deze collectie koos de keten Ashley Graham en Denise Bidot uit als modellen. Graham liep onder andere al tijdens de modeweek in New York en ze was ook het eerste plussize model in de campagne van Sports Illustrated. Ook Bidot schitterde eerder al in een weinig verhullende bikini voor Swimsuits For All.
De collectie zelf ziet er bijna identiek hetzelfde uit als de sportlijn in kleinere maten, alleen werden de stuks aangepast zodat ze mooier zitten op vrouwen met grotere maten. (br.hln)
Dior blijft Belgisch: kunstenaar Rinus Van de Velde staat model
Dior blijft Belgisch: kunstenaar Rinus Van de Velde staat model
Ondanks het vertrek van Raf Simons is de band tussen haute couturemerk Dior en ons land nog steeds niet verbroken. Voor de nieuwe Dior Homme campagne koos creatief directeur Kris Van Assche namelijk voor Belgische fotograaf Willy Vanderperre en kunstenaar Rinus Van de Velde.
De Vlaamse kunstenaar wordt vergezeld door de Brit Oliver Sim (zanger en bassist bij The XX), de Franse acteur Alain-Fabien Delon en het Deense model Victor Nylander. "Ieder van hen werd gekozen omdat ze een verschillend aspect van Dior Homme belichamen", legt Van Assche uit aan Women's Wear Daily. "In deze campagne ondergaat de Dior man een metamorfose tot een verzameling van Dior mannen - allemaal charismatisch en uniek."
Naast de foto's is het kwartet ook te bewonderen in de video 'Stranger in a room', genoemd naar een nummer van Jamie XX. Op die film is het echter nog wachten tot morgen, dan wordt de volledige campagne onthuld op de website van Dior. (br.hln)
Deze 3 topmodellen bewijzen dat er op schoonheid geen leeftijd staat
Deze 3 topmodellen bewijzen dat er op schoonheid geen leeftijd staat
Voor één keer koos Balmain geen jonge veulens à la Kendall en Gigi uit als gezicht van hun nieuwste campagne, maar ze opteerden voor drie oudgedienden. Naomi Campbell (45), Cindy Crawford (49) en Claudia Schiffer (45) bewijzen in de lente/zomercampagne van het Franse modehuis dat ze nog lang niet moeten onderdoen voor de jeugd.
Het is nog maar twee maanden geleden dat de Balmain voor H&M-collectie over de toonbank ging, en het modehuis onder leiding van Olivier Rousteing slaagt er nu al opnieuw in om zich in de aandacht te werken. Naomi, Cindy en Claudia samen krijgen is dan ook geen sinecure.
De dames zitten al jaren in het vak, en ze zijn nog steeds een van 's werelds best betaalde modellen. En dat ondanks hun - in de modewereld - pensioengerechtigde leeftijd. In deze campagne maken ze alvast duidelijk dat ze het vak nog lang niet ontleerd zijn. Kijk maar mee naar de campagnebeelden, die werden geschoten door Steven Klein. (br.hln)
De Franse couturier André Courrèges, symbool van de mode-revolutie in de jaren zestig, is gisteren op 92-jarige leeftijd overleden in zijn woning in Neuilly-sur-Seine, nabij Parijs. Dat heeft het naar hem genoemde modehuis meegedeeld. Courrèges was in de jaren '90 als couturier gestopt. Hij leed meer dan dertig jaar aan de ziekte van Parkinson.
Zijn stijl om met geometrische vormen en lijnen te werken, alsof ze met de passer en de geodriehoek waren getrokken, leverde hem in zijn topjaren bij de vakpers de bijnaam 'Picasso van de mode' op. Van opleiding was de couturier bouwkundig ingenieur. (br.hln)
Als het bekendste en populairste modehuis ter wereld, zou je denken dat ze bij Chanel wel degelijk alles hebben wat hun hartje begeert. Op een Instagram-naam na, helaas. Het couturemerk plaatst immers noodgedwongen foto's onder de account @chanelofficial, aangezien @chanel al behoort aan ... een twintigjarige dame uit Canada.
Chanel Bronin, ondertussen 20 jaar oud, is al sinds 2011 onder de naam @chanel te vinden op het social media platform, en dat is niet naar de zin van het modehuis.
Momenteel moet de Canadese namelijk hard knokken om de rechten op haar Instagram-naam te behouden. Haar account werd al eens verwijderd (het werk van modekoning Karl Lagerfeld?), om vervolgens twee weken later weer actief te zijn, minus twee foto's die misleidend zouden kunnen zijn (zoals een foto van een tekening met de bekende CC-logo).
Wij zijn alvast benieuwd hoe deze Instagram-oorlog afloopt. (br.hln)
Vanaf deze maand is de Detox Denim van het Belgische mannenmerk Atelier Noterman te koop, en dat doet de discussie over de fel vervuilende jeansbroeken weer oplaaien in de media. Per kilo geproduceerde jeans worden immers honderden liters water verspild en talloze toxische stoffen geloosd in het ecosysteem. Een situatie die niet veel langer houdbaar blijft.
Duurzaamheid is een hot topic in de modewereld en merken gaan wereldwijd actief op zoek naar alternatieven om eerlijke collecties op de markt te brengen. De uiterst vervuilende denimindustrie bleef tot op heden buiten schot in dat bewustwordingsproces, mede door de grote populariteit van jeans. Maar daar komt stilaan verandering in, onder andere met Detox Denim van het Belgische label Atelier Noterman.
Verantwoorde jeans Die lijn ecologische jeansbroeken hebben allemaal een milieuvriendelijke wassing gekregen die honderden liters water minder verbruikt dan de normale 600 liter water per broek. Normaal gezien wordt er ook permaganaat gebruikt, een erg toxische stof. Ontwerper Luc De Maeght ontwikkelde zelf een uniek ecologisch wasprocédé dat hetzelfde effect bereikt zonder toxische bleekmiddelen.
Toxische stoffen elimineren "Je valt achterover van het rekensommetje van de waterverspilling die conventionele jeansmerken teweegbrengen," zegt De Maeght. Maar Detox Denim snoeit ook in het gebruik van elektriciteit tijdens de productie en zorgt ervoor dat er stukken minder toxische stoffen terechtkomen in het ecosysteem.
Dat doet het Belgische label door chitosan te gebruiken, een natuurlijke stof op basis van schaaldieren, in plaats van het typische, bijzonder giftige PVA om de jeans van hun indigokleur te voorzien.
Andere merken dragen ook bij Atelier Noterman is trouwens niet de enige jeansproducent die probeert bij te dragen aan een betere wereld. Levi's kwam eerder al met een waterless-techniek, Girbaud en Replay gebruiken alleen nog lasers voor een 'gebruikte' uitstraling en MudJeans maakt nieuwe jeansbroeken van oude ingeleverde exemplaren.
Een Detox Denim is vanaf eind deze maand te koop voor 160 euro, bij onder andere Princess Blue in Antwerpen, Winch Store by Tiffanys in Gent en Lutex in Hasselt. (br.hln)
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Het is voor vrouwen die hun lichaam wegens religieuze redenen bedekken niet gemakkelijk om ook nog eens modieus te zijn. Dolce & Gabbana brengt daar nu echter verandering in. Het modelabel lanceert een collectie met hoofddoeken en abaya's.
De Arabische website van Style.com kon als eerste aan de eerste beelden van de collectie geraken. De lijn bestaat uit een aantal hoofddoeken en bijpassende abaya's, lange jurken die de armen ook bedekken.
De stijl bestaat uit rijke prints, veel textuur en geborduurde kant, maar het zijn wel allemaal zeer draagbare stukken in vrij neutrale kleuren. Het merk maakt daarmee duidelijk dat ze investeren in deze belangrijke en grote doelgroep van vrouwen. Prijskaartjes zijn nog niet bekend, maar ze zullen het merk kennende niet min zijn.
Dolce is echter niet het eerste merk die een collectie hoofddoeken op de markt brengt. Ook Oscar De La Renta, Mango en Uniqlo maakten al een dergelijke lijn. (br.hln)