Het Deense magazine Cover ligt zwaar onder vuur nadat een foto met een wel erg dun model in het blad verscheen. Op sociale media zijn de reacties niet mals en ging het zelfs zover dat hoofdredactrice Malene Malling zich gedwongen zag om openlijk haar excuses aan te bieden.
Het model in kwestie is de 16-jarige Lululeika Ravn Liep, een opkomend gezicht in de mode-industrie dat eerder al op de catwalk liep voor de show van Louis Vuitton in Parijs. In het magazine ziet Lululeika er echter schrikwekkend mager uit, met een vale gezichtskleur en levensloze ogen. Vele critici op sociale media maakten zich dan ook meteen zorgen over de gezondheidstoestand van het meisje én de boodschap die zulke foto naar de buitenwereld zou uitstralen.
Hoofdredactrice Malene Malling excuseerde zich daardoor ondertussen al in een publieke statement. "Ik heb mijn verantwoordelijkheid als uitgever, vrouw en moeder niet genomen en dat spijt me vreselijk. We proberen al jaren een breed schoonheidsideaal te tonen, eentje van alle leeftijden en maten. We heben dan ook altijd geprobeerd om samen te werken met meisjes die gezond zijn."
Ook het modellenbureau van Ravn Liep mengde zich in de discussie. "We willen iedereen vragen Lululeika niet te viseren. Ze heeft recentelijk twee familieleden verloren en gaat door een moeilijke periode." (br.hln)
Sofie Valkiers, Vlaanderens bekendste modeblogster én columniste voor Het Laatste Nieuws, verovert de wereld. De modeweken in New York, Londen en Milaan zijn volop aan de gang, en daarop is Sofie een graag geziene gaste.
Er valt haast niet meer naast Sofie Valkiers te kijken in de internationale modepers. De Belgische modeblogser achter fashionata.be schuimt momenteel de internationale modeweken af - momenteel zit ze in Milaan- en wordt daar met de regelmaat van de klok door streetstyle fotografen op de gevoelige plaat vastgelegd, om vervolgens op 's werelds grootste modesites te belanden.Van Elle over Harpers Bazaar tot Vogue: Sofie staat er! (br.hln)
De festivalzomer lijkt nog eindeloos ver weg, maar als het van H&M afhangt begin je nu al best na te denken over je festivallook. De Zweedse modeketen lanceert een capsulecollectie voor Coachella, het hipste festival ter wereld dat in Californië plaatsvindt. Gelukkig ook hier te koop en ideaal dus voor Rock Werchter en Tomorrowland.
Menig modeliefhebbers en festivalgangers zaten hier al even op te wachten. Het nieuws dat H&M een festivalcollectie uitbrengt is dan ook al een tijdje bekend, het was echter tot vandaag wachten op de beelden. De lijn heet H&M loves Coachella en is geïnspireerd op het überhippe gelijknamige festival in Californië. Beetje te vergelijken met Rock Werchter, maar dan groter en met zowat alle celebrities ter wereld op de gastenlijst.
Trends op het festival H&M was al sponsor van het festival en had een drukbevolkt standje, maar de ontwerpers achter het Zweedse modemerk wouden dit jaar meer doen. Ze creëerden een speciale collectie geïnspireerd op de trends die te zien zijn op het festival. Denk franjes, ronde seventies zonnebrillen, etnische prints en uiteraard palmbomen. Niet meteen vernieuwend, maar sowieso wel een instant succes.
De collectie hangt vanaf 26 maart in de winkelrekken. De prijzen liggen tussen de vier en vijfenveertig euro. (br.hln)
Hoe cool is dat? Modemerk laat eigen personeel in swimwear poseren
Hoe cool is dat? Modemerk laat eigen personeel in swimwear poseren
Het Amerikaanse modemerk Modcloth toont in haar nieuwste campagne perfect aan dat elke vrouw kan stralen in een bikini of badpak. Het retrolabel huurde dan ook geen professionele modellen in maar liet de eigen werkneemsters de swimwear-collectie showen. Bovendien is alles puur natuur, er kwam geen photoshop aan te pas. Hoe cool is dat?
Waarom zou je inderdaad professionele modellen inhuren als je kan beroep doen op het eigen personeel. Zo denkt Modcloth erover en niet onterecht als je de prachtige beelden bekijkt.
De vrouwelijke werkneemsters tonen met een gezonde dosis trots de nieuwste lijn van het merk. Van ultraslank tot plus-size, iedereen doet mee. Zelfs oprichtster Susan Gregg Koger zet haar beste beentje voor. De vrouwen worden getoond zoals ze echt zijn. De levensvreugde spat dan ook van de beelden af. Een betere reclame kan de online moderetailer zich niet wensen. (br.hln)
Waarom plus-sizemode overal scoort ... behalve bij ons
Waarom plus-sizemode overal scoort ... behalve bij ons
Modebijbel Vogue deed onlangs een shoot met volslanke modellen en steeds meer modeketens verkopen hippe kleren voor grotere maten. België blijft echter achter. "En toch is er absoluut vraag naar", zegt Elke Baccaert van plus-sizewinkel Curvies in Gent.
Nu de mode-industrie eindelijk doorheeft dat niet alleen graatmagere modellen van mooie kleren houden, wordt het steeds gemakkelijker voor dames met een maatje meer om hip gekleed te gaan. Sociale media spelen daar een belangrijke rol in. Het grote publiek maakt via Instagram en Facebook immers duidelijk dat ze realistische maten willen zien. Daardoor sprongen grote internationale ketens als H&M, Forever21 en ASOS al op de kar met specifieke plus-sizecollecties.
Andere markt
Veel gelijkaardige Belgische initiatieven zijn er echter niet en dat heeft volgens Elke Baccaert van Curvies vooral te maken met de verschillen tussen de Amerikaanse en Europese markt. "In de US zijn ze helemaal mee. Veel magazines wijden daar aandacht aan plus-sizemode en hippe modemerken ontwerpen er ook voor grotere maten. In België zijn we allemaal veel voorzichtiger en braver, waardoor de markt ook minder snel evolueert."
Vraag naar
"En toch is er veel vraag naar", zegt Elke. Karina Oost van het Belgische plus-sizemerk KARoO beaamt dat. "Ik ben begonnen met mijn kledingmerk omdat er zo weinig aanbod was in België en ik voelde dat er toch nood aan was", aldus Karina. "KARoO groeit elk jaar meer en meer. Dat er zo weinig Belgische alternatieven zijn, komt dus zeker niet omdat het financieel moeilijker zou zijn."
Ouder publiek
Niet dat er een totaal gebrek is aan winkels voor curvy ladies, maar de vaste waarden in het Belgische plus-sizewinkellandschap richten zich voornamelijk op oudere vrouwen. "Logisch ook, want daar zit het geld", vertelt Elke. Toch koos zij voor een veel jonger publiek. "Ik heb zelf ondervonden hoe moeilijk het is om hippe kleren te vinden als jonge modebewuste vrouw met een maatje meer. Hoewel ik weet dat ik meer zou kunnen verdienen als ik me zou richten op een oudere doelgroep, vind ik dat absoluut niet het belangrijkste."
Wie houdt er zich nog bezig met de politiek als je weet dat de échte verkiezingen in februari zijn. En dan hebben we het natuurlijk over de verkiezingen van de it-bag van 2015. Tien handtassen, tien verschillende merken en nog heel even de tijd om jouw stem uit te brengen.
Straks is het zo ver, want later op de dag wordt de langverwachte winnaar bekend gemaakt en zal één handtas zich met recht en rede een jaar lang de it-bag van het jaar mogen noemen. De kandidaten:
Valentina Top Handle Bag Met deze nieuwste Valentino creatie zet het modehuis de flower power opnieuw op de kaart. De vrolijke en kleurrijke patronen maken deze tas tot het ideale accessoire voor de komende zomer. Dat het een echt statement stuk is, helpt natuurlijk ook.
Proenza Schouler U Bag Meer fan van de onopvallende doch fashionable modestukken? Dan is Proenza Schouler hét om in het oog te houden. Met de U bag slaan ze een nieuwe weg in: strak, minimalistisch en vooral functioneel (en mooi natuurlijk).
Loewe Puzzle bag Waarom normaal als het ook anders kan? Met zijn aparte geometrische vorm en trendy slangenprint brengt de Puzzle bag een vernieuwend briesje binnen de modewereld. En die extra schouderriem is ook altijd mooi meegenomen.
Fendi Micro Peekaboo bag Size doesn't matter, daar zijn ze ook bij Fendi van overtuigd. En gelijk hebben ze, want ondanks zijn gestalte heeft de Micro Peekaboo tas ons hart veroverd. Mini tassen zijn niet voor niets je van het tegenwoordig.
Reed Krakoff Geometric Square bag Dat de colourblock trend nog lang niet over en out is, bewijst de Geometric Square bag van Reed Krakoff. Een opvallende verschijning, maar nog steeds de perfecte tas voor op kantoor. Zei daar iemand multifunctioneel?
Dior Diorama bag Geen it-bag lijstje zonder Dior. Gesofisticeerd maar toch speels, want mode moet zichzelf niet altijd te serieus nemen. Of je nu houdt van stijlvol wit, klassiek zwart of meisjesachtig roze, de Diorama tas is er in alle kleuren en maten.
Chanel Flap bag De nieuwste Flap bag kunnen we alleen maar omschrijven als hippie chic pur sang. Of in hun eigen woorden: "Alles wat je nodig hebt zijn peace, love, respect en ... Chanel natuurlijk." Amen.
Céline Curve bag Zoals altijd kunnen we weer op Céline rekenen om out of the box te denken, al helemaal als het op vormen aankomt. Met de Curve bag heeft het merk weer een winnaar in handen. Uniek en toch elegant, ongetwijfeld een veel gedragen accessoire op de komende modeweken.
Louis Vuitton Besace Ronde bag Rond is het nieuwe zwart. Met deze afgeronde schoudertas gaan ze bij Louis Vuitton voor verandering. Doe daar nog eens bijzondere geometrische vormen en patronen bij, en we hebben een potentiële nieuwe it-bag!
Gucci Bucket bag Weg met de klassieke schoudertassen, komende lente zijn de bucket bags weer helemaal in. Ga voor een hobo chic vibe met dit suède exemplaar van Gucci. Simpel, stijlvol en praktisch, meer moet dat niet zijn.
Modeketens H&M en Zara stelden gisteren hun nieuwe collecties voor en naar goeder gewoonte zagen we weer heel wat exacte kopietjes van ontwerpen die designers eerder toonden op de catwalk. Leuk voor onze portemonnee, minder voor die van de modeontwerpers. Maar zij blijven ook niet zomaar bij de pakken zitten!
We willen als maar meer en vaker kleren kopen en dat heeft vooral gevolgen voor de luxelabels. Zij ontwerpen en produceren al op moordend tempo kleren, maar de grote ketens zullen altijd sneller zijn.
Na een modeshow duurt het pakweg vijf à zes maanden voor de ontwerpen ook echt in de rekken liggen. Ruim de tijd dus voor ketens om exacte kopietjes te maken en die een paar weken later al uit te brengen. Nu hebben enkele ontwerpers een manier gevonden om de imitators een koekje van eigen deeg te geven.
Volgens The Wall Street Journal, focussen merken zoals Proenza Schouler en Mary Katrantzou (beiden bekend om hun rijkelijk gebruik van prints) zich meer en meer op handgemaakte stoffen. Prints en speciale vormen zijn immers gemakkelijk na te maken, maar een zelfgeborduurde stof of met de hand bezette kraaltjes niet.
Vandaar dus dan de koningin van de prints Katrantzou steeds vaker voor sobere stukken in prachtige materialen koos. "Het is onmogelijk voor modeketens om de kwaliteit en het handwerk na te bootsen", vertelde ze aan WSJ. "Ik denk dat dat het enige verschil is dat we kunnen maken als luxemerken. De kleren mogen dan niet overal verkrijgbaar zijn en het duurt langer voor ze te koop zijn, dat maakt ze net speciaal en uniek." (br.hln)
Als we de streetstylesterren mogen geloven, dan wordt de afgeknipte jeans tot net boven de enkels een gigantische trend. Gedaan dus met braafjes omplooien, dit jaar gaan we met zijn allen voor een ruigere look. Hoe je dat precies doet, leggen wij je uit.
Jeans tot aan de enkels is lang weggeweest, tot vorig jaar. Plots plooide iedereen massaal zijn broek om, en in zowat elke winkel vond je voorgeplooide exemplaren. Let wel: het ging niet om de broek tot halverwege de kuiten. Die bleef met gegronde reden op de 'absoluut te vermijden' lijst staan. Maar trends veranderen snel, omplooien is ondertussen al helemaal passé.
In 2015 halen we de schaar erbij en knippen we de zoom af in plaats van te vouwen. In de winkel vind je ondertussen al een hoop modellen die op voorhand afgeknipt zijn, maar de echte hipsters doen het gewoon zelf. Waar moet je op letten?
- Was je jeans niet op voorhand, maar gebruik een exemplaar dat al een paar keer gedragen is. De stof is dan soepeler en werkt beter mee.
- Trek de broek aan en teken een lijn net boven je enkels (met krijt of potlood). Werk bij met een meetlat wanneer je de broek terug uitgetrokken hebt.
- Was en droog je jeans machinaal na het knippen. Trek daarna nog wat extra draadjes uit met een pincet, voor een ruiger effect. (br.hln)
Stijlvol in de sneeuw: zo doen bekende fashionista's het
Stijlvol in de sneeuw: zo doen bekende fashionista's het
Joy Anna Thielemans in Noorwegen, Sofie Valkiers in de bergen en Tiany Kiriloff in de licht besneeuwde straat.
De laatste dagen trakteerden de weergoden ons op een flinke portie sneeuw. Veel vrouwen gooien nu alle stijlregels overboord en gaan dan volledig voor het comfort. Wij verzamelden de beste tips van fashionista's die zich niet laten afschrikken door wat winterse buien om immer stijlvol door het leven te gaan, zonder hun leven op hoge hakken te riskeren.
De Amerikaanse Mode-expert Tim Gunn (die je van Project Runway kent) zegt dat een gewatteerde jas met stiksels in ruitpatroon de beste optie is. Hierdoor lijk je wel een tikje 'volumineuzer'. Om warm te blijven tijdens de koude dagen en er wat slanker uit te zien, investeer je best in een wollen mantel die getailleerd is. Ook een paar degelijke handschoenen, bijvoorbeeld in leder, zijn een must.
Tiany Kiriloff toont hoe je het toch warm kan houden in een rok. Ga voor een midi-model met print, trek een paar stevige laarzen en een lederen jas met vacht binnenin aan. Je hoofd sier je met een gezellige muts (bij voorkeur met pompom voor de ludieke toets).
De chique modeblogster van Het Laatste Nieuws Sofie Valkiers houdt het warm in de besneeuwde met een hippe parka in donkergroen, een skinny jeans en een warme Ugg-laarzen met studs.
Thuis-actrice Joy Anna Thielemans geniet momenteel van een frisse vakantie in Noorwegen. Ook zij is duidelijk fan van de parka in combinatie met hippe sneeuwlaarsjes. Haar hoofd en nek houdt ze, net zoals tal van fashionable BV's, warm met de gebreide creaties van LN Knits.
Fashionista's in New York houden momenteel massaal hun voeten warm met Sorel-laarzen. Dit schoeisel is het perfecte compromis tussen warme voeten, een stevige grip in de sneeuw en een hip ontwerp.
Warmbloedige dames kunnen zich net als Kim Kardashian in een bonten bikini in de sneeuw wagen. Met gigantische bigfoot-laarzen om ijsklompen als voeten te vermijden. (br.hln)
Dit is het populairste modemerk van het moment (en niemand kent het)
Dit is het populairste modemerk van het moment (en niemand kent het)
Het meest exclusieve merk dat je op dit moment kunt dragen, is niet Céline of Chanel, maar Tees by Tina. Een behoorlijk atypisch label dat op het eerste zicht nog het best te omschrijven valt als het huismerk van Makro. En toch staat het in zowat elk gerenommeerd modetijdschrift.
Het Amerikaanse merk Tees by Tina werd opgericht door - hoe kan het ook anders - ene Tina. Oorspronkelijk uitgevonden om meteen na haar Pilates-training te gaan werken, zonder zich te moeten omkleden. De kleding is gemaakt zonder zichtbare zomen, in stretchmateriaal dat zich zet naar eender welk lichaam.
Exclusiviteit Als je even naar de website surft, denk je niet meteen aan een high fashion modelabel. De vormgeving ziet er ronduit lelijk uit, de prijzen van de kleren liggen verassend laag en de modellen zijn typische girls next door. Maar dat imago blijkt het hem juist te doen. Het zorgt voor de nodige exclusiviteit omdat niemand ooit verwacht dat modebewuste vrouwen er kleding van zouden kopen. En dat leverde Tees by Tina al een plaatsje op in de Vogue, Harper's Bazaar en Glamour.
Kasjmier Tevens blijken de items ook écht mooi te zitten rond ieders lichaam. En hoewel ze voor 100 % gemaakt zijn van niet-natuurlijke materialen zouden ze ook nog eens zo zacht als kasjmier aanvoelen, en dat voor bijna geen geld. Het populairste model is de rolkraagtrui. (br.hln)