Dit doen designers tegen imitaties van ketens
Modeketens H&M en Zara stelden gisteren hun nieuwe collecties voor en naar goeder gewoonte zagen we weer heel wat exacte kopietjes van ontwerpen die designers eerder toonden op de catwalk. Leuk voor onze portemonnee, minder voor die van de modeontwerpers. Maar zij blijven ook niet zomaar bij de pakken zitten!
We willen als maar meer en vaker kleren kopen en dat heeft vooral gevolgen voor de luxelabels. Zij ontwerpen en produceren al op moordend tempo kleren, maar de grote ketens zullen altijd sneller zijn.
Na een modeshow duurt het pakweg vijf à zes maanden voor de ontwerpen ook echt in de rekken liggen. Ruim de tijd dus voor ketens om exacte kopietjes te maken en die een paar weken later al uit te brengen. Nu hebben enkele ontwerpers een manier gevonden om de imitators een koekje van eigen deeg te geven.
Volgens The Wall Street Journal, focussen merken zoals Proenza Schouler en Mary Katrantzou (beiden bekend om hun rijkelijk gebruik van prints) zich meer en meer op handgemaakte stoffen. Prints en speciale vormen zijn immers gemakkelijk na te maken, maar een zelfgeborduurde stof of met de hand bezette kraaltjes niet.
Vandaar dus dan de koningin van de prints Katrantzou steeds vaker voor sobere stukken in prachtige materialen koos. "Het is onmogelijk voor modeketens om de kwaliteit en het handwerk na te bootsen", vertelde ze aan WSJ. "Ik denk dat dat het enige verschil is dat we kunnen maken als luxemerken. De kleren mogen dan niet overal verkrijgbaar zijn en het duurt langer voor ze te koop zijn, dat maakt ze net speciaal en uniek." (br.hln)
|