Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6 collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze week.
Kritiek op huidige systeem Door dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren. Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers. Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
We hebben er allemaal al eens gezeten: beteuterd voor de spiegel in de kappersstoel, kijkend naar een nieuwe coupe die in niets leek op het voorbeeldplaatje dat je bij had. Maar hoe zeg je aan de kapper dat je het eindresultaat eigenlijk maar niets vindt?
We zijn vaak te bedeesd om toe te geven dat we ons nieuwe kapsel helemaal niet mooi vinden. We willen de kapper niet beledigen, of we zijn gewoon te verlegen. En dat terwijl we net beter onze mond zouden opendoen en zo uiteindelijk wél met een leuk kapsel de deur uitlopen.
Wacht tot het einde
Sla je middenin een kleuring plots in paniek? Of bevalt de snit je eigenlijk niet? Wacht in elk geval tot de kapper klaar is. Hoe logisch het ook klinkt, we lijken vaak te vergeten dat het midden niet het einde is. Vaak zal je kapper de snit op het einde nog corrigeren, of geeft hij of zij je haar nog een extra likje verf voor het juiste resultaat. Het is natuurlijk altijd goed om vragen te stellen, maar vraag je kapper niet om te stoppen terwijl hij of zij nog niet eens klaar is.
Hoe doe je dat?
Ben je niet tevreden? Dan moet je dat ook zeggen. Toegegeven, leuk is anders, maar rondlopen met een kapsel dat je niet bevalt, is dat ook niet. En met eerlijkheid en tact kom je al een heel eind. Wees ook zo specifiek mogelijk. Met "ik vind het niet mooi", weet je kapper nog steeds niet wat hij of zij moet veranderen. Geef je kapper dus altijd bruikbare feedback.
Snit of styling
Wat je best wél in het achterhoofd houdt: het kan goed zijn dat je vooral de styling niet mooi vindt, niet de snit. Je zal het zelf nooit op dezelfde manier stijlen als in het kapsalon, dus het ziet er altijd anders uit wanneer je het zelf eens gewassen hebt. Wacht een week of twee, probeer het zelf een aantal keer te stylen, en beslis dan of je het wel of niet mooi vindt. Ben je nog steeds niet tevreden? Geef je kapper dan opnieuw een belletje.
Wees realistisch
Ga niet met een plaatje van een Hollywoodkapsel naar de kapper, om vervolgens te verwachten dat je lokken er altijd zo zullen bijliggen. Aan het haar van celebrities wordt vaak urenlang door een leger kappers gewerkt, terwijl jij het enkel met je eigen handen en stylingproducten moet stellen. Hou je verwachtingen dus altijd realistisch, zo vermijd je teleurstellingen. (br.hln)
Dior ziet winst stijgen sinds komst Belgische ontwerper
Dior ziet winst stijgen sinds komst Belgische ontwerper
Sinds onze landgenoot Raf Simons aan het roer staat bij Dior, heeft het Franse modehuis hun winstcijfers enorm zien oplopen. De ontwerper uit Genk werkt sinds 2012 als creatief directeur bij het merk. In die tijd steeg de winst van 4 miljard euro per jaar naar 6,2 miljard euro in het afgelopen boekjaar. Ook de algemene omzet steeg.
Zo was de omzet van Dior vorig jaar 35,1 miljard euro, terwijl er het jaar daarvoor "slechts" 30,9 miljard binnen kwam. Die stijging blijft zich ook voortzetten, want de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar zagen er eveneens veelbelovend uit voor het modehuis.
Die positieve cijfers zijn volgens ingewijden voor een groot deel te danken aan Raf Simons. Sinds het ontslag van zijn voorganger John Galliano bij Dior, zijn de resultaten immers zo opvallend gestegen, dat een andere conclusie trekken moeilijk is. Raf creëerde bijvoorbeeld enkele commerciële succesproducten voor het modehuis, zoals de Dior 'So Real' zonnebrillen die al een jaar op de neus van iedere fashionista prijken. Met een verkoopprijs van om en bij de vijfhonderd euro per paar, zijn zulke it-producten natuurlijk de droom van elk modehuis. (br.hln)
Met het druilerige weer van de afgelopen dagen, hebben we onze blote benen vaarwel gezegd en de kousenbroeken weer van onder het stof gehaald. Maar betekent dat dat samen met de zomerjurkjes ook de sandalen en peeptoe schoenen op winterslaap moeten? Of is het wel oké om kousenbroeken met open schoenen te dragen?
Geen zorgen, die open schoenen mogen ook mee de wintergarderobe in. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je beter rekening mee houdt.
Nieuwe kousen
Zorg dat je kousen er als nieuw uitzien. Geen gaten in de tenen of uitgelebberde hielen. Aangezien je kousen bij open schoenen in het middelpunt van de belangstelling staan, hou je die versleten vodden beter voor wanneer je knielaarzen aanhebt.
Verberg de naad
Trek je kousen hoog genoeg op langs achteren, zodat de naad van je kousenbroek net onder je tenen zit en dus onzichtbaar is. Op die manier worden je tenen niet ontsierd door een lelijke (en soms rafelige) rand.
Geen gerimpelde enkels
Let er ook zeker op dat je de kousenbroek hoog genoeg optrekt, zodat je geen losse stof hebt aan de enkels. We willen een mooi, strak silhouet, geen rimpelige enkels.
Kies de juiste schoenen
Peeptoe enkellaarsjes en opvallende statement schoenen zijn altijd een goed idee. Delicate sandaaltjes daarentegen, zien er vooral uit alsof je je 's ochtends met je slaapkop van schoenen vergist hebt. (br.hln)
Voorsmaakje: deze artiesten zullen optreden bij de Victoria's Secret show
Voorsmaakje: deze artiesten zullen optreden bij de Victoria's Secret show
Acht december is het zo ver. Dan zitten vrouwen én mannen wereldwijd klaar om ogen en oren de kost te geven bij het leukste modespektakel van het jaar. Welke prachtige vleugels en lingeriesetjes de Angels zullen dragen is voorlopig nog staatsgeheim. Maar wie er de muziek zal verzorgen, dat kunnen we wel al verklappen.
Helaas geen Taylor Swift dit jaar (tenzij ze zelf meeloopt, wat niet zo verwonderlijk zou zijn met zo'n stel lange benen), maar wel een aantal andere bekende gezichten.
Rihanna
Voor Riri is het de tweede keer dat ze samen met de Angels op het podium staat. In 2012 verzorgde ze de show al eens van muzikale begeleiding en zette ze samen met Doutzen Kroes haar beste modellenbeentje voor.
Selena Gomez
Het mag voor Selena Gomez dan wel de eerste keer zijn dat ze optreedt tijdens de Victoria's Secret show, ze is geen onbekende in de modellenwereld. Als lid van Taylor Swifts hechte vriendinnenclubje kent ze de bekende Angels Lily Aldridge, Martha Hunt en Karlie Kloss natuurlijk maar al te goed.
The Weeknd
Tot slot zal ook Abel Tesfaye, ons beter bekend als The Weeknd, de dames vergezellen. Ook voor hem zal het de eerste keer zijn op de Victoria's Secret catwalk, maar naar verluidt zou hij naast het podium wel al bijzonder vertrouwd zijn met model Bella Hadid. (br.hln)
Het 87-jarige model Daphne Selfe is een online modellenopleiding begonnen. Ondanks haar leeftijd is ze nog steeds een veelgevraagd model voor merken als Dolce & Gabbana en & Other Stories, en die levenslange ervaring als topmodel wilt ze nu gebruiken om jonge meisjes de kneepjes van het vak te leren.
Op zes weken tijd zorgt Daphne er persoonlijk voor dat je klaar bent om aan je modellencarrière te beginnen. Ze vertelt je de ongeschreven regels te kunnen aanleren, en ervoor te zorgen dat je het beste model dat in je zit naar boven kunt halen. Helaas moet je daarvoor wel diep in de buidel tasten: de online cursus kost namelijk 1.350 euro.
De zes weken lange cursus loopt van 26 oktober tot 4 december, en geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven en ook meer informatie vinden.
Op het Instagram-account van Daphne vind je meer foto's van haarzelf. (br.hln)
14-jarig Dior model: Ik ben niet te jong, ik voel me hier klaar voor
14-jarig Dior model: "Ik ben niet te jong, ik voel me hier klaar voor
De Israëlische Sofia Mechetner is als 14-jarige jongedame nu al het gezicht van modegigant Dior, en ze opende deze maand nog de Paris Fashion Show van het merk. De kritiek aan het adres van Dior omwille van haar jonge leeftijd was niet mals, en het debat over te jonge modellen lijkt weer geopend. Nu reageert Sofia ook zelf op die commentaren: "Ik ben hier wel al klaar voor."
"Ik voel mij er klaar voor en sta er niet alleen voor. Er wordt heel goed voor mij gezorgd. Iedereen helpt mij erg goed, dus het feit dat ik maar 14 jaar ben is niet echt een punt." Zo reageerde de 14-jarige Sofia Mechetner op de kritiek die Dior te verwerken kreeg voor de keuze van een piepjong model. Criticasters hekelen de "teleurstellende stap terug in de tijd" die Dior met deze keuze maakt.
Assepoester Het verhaal van Mechetner doet wat denken aan het sprookje van Assepoester. Voor ze werd opgepikt als model hielp ze haar moeder met het poetsen van huizen, om zo thuis de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Het gezin had het niet breed, dus dat Sofia het plots tot model schopte kwam als een totale verrassing. "Als Sofia niet te jong is om huizen te poetsen, denk ik ook niet dat ze te jong is om een modeshow te lopen," reageerde haar manager Rotem Gur. Dior zelf gaf voorlopig nog geen commentaar.
Striktere reguleringen? Het gebruik van jonge modellen in de mode-industrie is niet nieuw. Kate Moss werd gescout toen ze 14 was, en Naomi Campbell was 15. Romeo, de zoon van David Beckham, deed al mee in een campagne voor Burberry toen hij 12 was. Er wordt wel af en toe actie ondernomen om hier verandering in te brengen. Zo moeten ontwerpers op Londen Fashion Week modellen van minstens 16 jaar meebrengen, en in Italië en New York gelden gelijkaardige regels. Mode-ontwerper Karl Lagerfeld is het niet eens met die strikte reguleringen: "Dit is nu eenmaal de manier waarop mensen kledij willen zien, op meisjes zoals deze. Ze kunnen zich ermee identificeren, zelfs als ze niet dezelfde leeftijd hebben. Dit zijn de meisjes van het moment. Mode gaat over het moment." (br.hln)
Genant momentje voor deze fashionista's tijdens de Louis Vuitton show
Genant momentje voor deze fashionista's tijdens de Louis Vuitton show
Is het jouw grootste angst om op een feestje met dezelfde outfit gespot te worden als iemand anders? Beeld je dan eens in hoe het voelt om op de Louis Vuitton modeshow te arriveren en tot de ontdekking te komen dat niet één maar zes anderen precies hetzelfde aanhebben als jij. Genant.
De jurk in kwestie, afkomstig uit de collectie van vorig jaar, was gisteren bijzonder populair bij het publiek. Maar liefst zeven dames hadden hetzelfde ensemble aan.
"Vier keer dezelfde jurk op drie rijen," tweette Renata Libal, hoofdredactrice van het Zwitserse tijdschrift Encore. "Ze passen niet allemaal in het kader van mijn GSM, maar ik tel er zeven in totaal," voegde ze er nog aan toe. De dames in kwestie leken echter niet bijzonder opgezet met alle aandacht, maar hoe zou je zelf zijn (br.hln)
Ex-Antwerpse modestudent is nieuwe ontwerper Balenciaga
Ex-Antwerpse modestudent is nieuwe ontwerper Balenciaga
De kogel is door de kerk: Demna Gvasalia, een van de ontwerpers achter het modecollectief Vêtements, volgt Alexander Wang op bij modehuis Balenciaga. De Georgiër studeerde af aan de Academie in Antwerpen en werkte hiervoor bij Martin Margiela en Louis Vuitton.
In de modewereld werd al een tijdje druk gespeculeerd wie ontwerper Alexander Wang zou opvolgen als creatief directeur bij het van oorsprong Spaanse modehuis Balenciaga. Die laatste stapte naar eigen zeggen op om zich meer te kunnen focussen op zijn eigen gelijknamige label.
Nu is bekend gemaakt dat de Georgische Demna Gvasalie de Amerikaan opvolgt. Hij is het hoofd van het hippe modecollectief Vêtements, dat sinds hun verpletterend succesvolle doortocht van vorig seizoen nu een waar cultlabel geworden is. Zo werd Rihanna onlangs nog gespot in een van hun 'Antwerpen' T-shirts en zag je de oversized zwarte K-ways tijdens de afgelopen modeweken overal op straat opduiken.
Hij en de rest van de ontwerpers achter Vêtements, studeerden allen af aan de Antwerpse modeacademie, dus we mogen best wel trots zijn op de prestatie van Gvasalie. Wij zijn dan ook nu al benieuwd naar zijn eerste collectie voor het prestigieuze merk Balenciaga. (br.hln)
Je babyhaar op je voorhoofd vastkleven is dus hip nu
Je babyhaar op je voorhoofd vastkleven is dus hip nu
Naast de menselijke rugzakken op de Rick Owens catwalk, was er nog een bizarre trend die ons opviel tijdens de modeweken. Bij Prada schrijden de modellen de catwalk over met een wel erg gek kapsel. Hun babyhaar was immers vastgeplakt op hun voorhoofd, met haargel dan nog.
De kans is groot dat je jouw babyhaartjes (die aan je eigen haargrens, niet op het hoofd van een baby) heel je leven lang hebt proberen wegmoffelen, maar dat is nu niet meer nodig. Op de lente/zomer 2016 catwalk van Prada droegen alle modellen hun babyhaar immers opvallend naar beneden geplakt op hun voorhoofd, met behulp van een potje haargel of vier.
Niet dat we eender welke bevreemdende catwalktrend zomaar als hip zouden bestempelen, maar als het van Miuccia Prada herself komt, dan is het een andere zaak. Laat die haartjes dus maar staan en plak ze zonder schaamte op je hoofd. Je was nooit eerder makkelijker mee met de mode (br.hln)
Dat rolkragen al weer een tijdje terug in de mode zijn, is ondertussen wel geweten. Op de afgelopen modeweken waren ze weer alom vertegenwoordigd, maar wel in een ietwat geüpdate vorm. Maak kennis met de valse rolkraag.
Vanwaar de naam? Omdat het moeilijk vast te stellen is of het een lage rolkraag is of een hoge ronde hals. De valse rolkraag oftewel 'mock turtleneck' houdt de kerk (of moeten we zeggen kraag?) in het midden en is deze winter niet uit het straatbeeld weg te denken.
Doorgewinterde fashionista's dragen de valse rolkraag liefs ónder een ander kledingstuk, zoals onder een hemd of jurk. Dat oogt niet alleen erg vooruitstrevend en modern, maar is ook nog eens lekker warm in de winter.
Voor zij die het liefst iets simpeler houden, zijn er ook talloze truitjes en T-shirts op de markt met een zogenaamde valse rolkraag. (br.hln)