Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6 collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze week.
Kritiek op huidige systeem Door dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren. Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers. Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
|