Eerste lingerielijn voor transgender vrouwen
Klik op de foto m het filmpje te bekijken
Alleen al in Amerika leven naar schatting één miljoen trangenders en toch zijn er nog grote gaten in de markt, die stilletjes maar zeker opgevuld worden door de concepten van innovatieve transgender vrouwen. De New Yorkse Cy Lauz is er eentje van. Zij bracht 'Chrysalis' tot leven, de eerste lingerlijn speciaal ontworpen door en voor transgenders.
Hoewel het concept al in 2011 ontstond, lijkt de media nu pas echt gefascineerd te zijn door Chrysalis, een lingerielijn waar transgender vrouwen hun - al dan niet - getransformeerd lichaam in kunnen vieren zonder zichzelf bloot te stellen aan de overdreven seksuele lingerie voor draq queens en cross-dressers.
Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 6 procent van alle volwassenen zich identificeert als transgender. Ze kiezen er dan ook bewust voor te leven zoals het andere gesclacht. Ruim twee op de drie transgenders gaat van man naar vrouw, maar slechts een klein percentage zal effectief operaties en hormoontherapie ondergaan om natuurlijke, vrouwelijke vormen te krijgen. Gepaste lingerie vinden was tot voor kort dan ook geen pretje, zeker niet in vrouwenwinkels.
"Heel veel vrouwen hebben hier te lang op moeten wachten. Ik spreek uit ervaring, aangezien er geen producten te bespeuren waren voor transgender vrouwen. Ik wou een lingerielijn die viert wie we zijn, iets praktisch waar we ons mooi in kunnen voelen", deelt Cy Lauz. "We verstoppen ons niet langer, we gaan de stilte doorbreken. We zijn een diverse gemeenschap, we bestaan echt én we hebben specifieke noden", klinkt het.
Wat is er nu precies anders aan deze speciale lingerie? De slipjes zijn om te beginnen naadloos en bevatten een speciaal paneeltje om alles beneden 'goed in te pakken'. De bh's bevatten dan weer verborgen zakjes waarin volle cups kunnen worden ingebracht om een natuurlijke bustelijn te creëren. Hierdoor is de lingerie toepasbaar op verschillende lichaamstypes, met als resultaat een uitgesproken vrouwelijk silhouet Naast de lingerielijn staan nu onder meer ook shapewear en badmode op de agenda.
Chrysalis, de term die de coconfase van een vlinder omschrijft, is het perfecte symbool voor de lingerielijn. "Het is een metafoor voor transformatie, maar om die overgang te zien gebeuren, moet er eerst een ruimte zijn waar je veilig bent en geliefd wordt", besluit Cy. (br.hln)
|