Modieuze 55-plussers: "winkelketens negeren ons"
Voor vrouwen die iets ouder zijn, is het nooit gemakkelijk geweest om
gepaste kledij te vinden. Maar volgens 55-plussers is het nu erger dan
ooit, want drie vierde vindt dat de winkelketens geen aandacht heeft
voor hen.
Dat blijkt uit een marktonderzoek van Mintel, die daarvoor rijpere
vrouwen ondervroeg. Al snel bleek dat veel 55-plussers zich genegeerd
voelen door de meeste winkels en vinden dat zij zich enkel richten op
een jonger publiek.
Zeven op de tien
vrouwen in deze leeftijdsgroep zegt dat de reclame die wel op hen
gericht is dan weer niet voldoet aan hun behoeften. Daarbij wordt te
veel rekening gehouden met de stereotiepe behoeften van 'oudere'
vrouwen, maar niet met wat ze echt willen.
Zo'n 42 procent geeft
dan ook aan dat ze het moeilijk hebben om kledij te vinden die zowel
modieus is als passend bij hun leeftijd. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat meer dan de helft van de vrouw niet graag meer gaat
shoppen.
Volgens de studie is de smaak
van 55-plussers de laatste jaren helemaal veranderd, omdat ze steeds
langer leven en ook veel langer gaan werken. Zo is het aantal
jeans-dragende vrouwen boven de 55 gestegen van 26 procent in 2006 naar
35 procent in 2011.
De meeste vrouwen
geven wel aan dat hun stijl veranderd is naarmate ze ouder werden. Zo
vermijdt de helft nauwsluitende kledij, bedekt 4 op de 10 haar benen en
draagt hetzelfde aantal geen mouwloze topjes meer.
Opvallend was
ook dat oudere vrouwen meer experimenteren met kleur. Zo'n 23 procent
van hen kiest voor felle kleuren, terwijl slechts 15 procent zwarte
kleren draagt om er slanker uit te zien.
"Door
voornamelijk kleren te maken voor de jeugd, raakt de mode-industrie
vervreemd van haar oudere consumenten, want zij voelen zich niet langer
thuis in de hedendaagse elitaire industrie", zegt mode-analiste Emma
Clifford van Mintel.
Haar advies voor de winkels? "Gebruik
rijpere boegbeelden in jullie reclamecampagnes. Zo kan je de oudere
bevolkingsgroep laten zien dat ze een gewaardeerd publiek zijn, met hun
eigen plaatsje in de mode-arena."
|