Echte hoofden op valse lichamen bij H&M
De lichamen van de meeste modellen die H&M online laat zien, zijn
zo virtueel als de site zelf. Ze zijn voor 90% computergefabriceerd
aangezien enkel de hoofden nog afkomstig zijn van 'echte' vrouwen. Dit
doet uiteraard nog een schepje bovenop alle discussies over de
onrealistische maten en schoonheidsidealen in de modewereld. Als zelfs
levende modellen al niet meer volstaan...wat zegt dat dan over de
toekomst van het vrouwelijk zelfbeeld?
Het feit dat H&M dit hoofdengeplak toepast voor hun online promo, werd voor het eerst opgemerkt door het Zweedse Aftonbladet. Je hoeft geen Zweeds te verstaan om te zien wat hier aan de hand is, de beelden spreken voor zichzelf.
Zo
zie je dat deze 4 online modellen krak hetzelfde lichaam hebben (zie
bovenaan dit artikel voor een vergelijkende studie). Beetje bevreemdend
niet? Ze waren wel zo 'multicultureel correct' om toch minstens 1 model
een donkere huid te geven.
Al
goed dat H&M niet in ontkenningsmodus wegzinkt, want de modeketen
heeft deze virtuele praktijken bekend: "Het is geen echt lichaam, het is
100 procent virtueel en gemaakt met de computer. We nemen foto's van de
kleding op de poppen die ook in de winkels te zien zijn en geven er
vervolgens een menselijke verschijning aan. We doen dit puur om met de
kledij te pronken", zegt de persverantwoordelijke voor H&M, Hacan
Andersson.
Ja, want
kleren zien op een realistisch vrouwenlichaam zou zo een storend element
in beeld zijn wanneer je online aan het winkelen bent... Hilarisch
eigenlijk, want je kan op de website
de kapsels van de hoofden veranderen en je pop voorzien van alle
kledingstukken die je zelf wilt. Alleen aan verschillende lichaamstypes
hebben ze duidelijk nog niet gedacht...
Maar
niet zo snel H&M... je kan niet alles verbergen achter de kledij.
Het doet namelijk de ronde dat de winkelketen simpelweg niet tevreden is
met de modellen die ze voorgeschoteld krijgen. Een tijdje geleden kwam
dit nog maar eens pijnlijk aan bod toen Donatella Versace niet met
'echte' vrouwen wilde samenwerken voor haar H&M-collectie, terwijl
de keten zichzelf net wil verkopen als toegankelijk voor elke vrouw.
Hell
Vaagland van de 'Norwegian Broadcasting Corporation' ziet het zo: "Dit
illustreert de torenhoge esthetische eisen die op het vrouwelijk lichaam
worden geplaatst zeer goed. Het is zelfs zo schrijnend dat H&M
niemand kan vinden met het perfecte lichaam en gezicht om hun bikini's
te verkopen".
Nu zitten we
opgescheept met valse, computergegenereerde modellen die ongetwijfeld
een doorn zullen zijn in de ogen van ontelbare onwetende vrouwen. Het is
een oneindige strijd dames en nog maar eens een signaal dat modellen
echt niet bekeken mogen worden als het perfecte plaatje van ideale
schoonheid. (br.hln)
|