Plus size magazine haalt uit naar 'anorexianormen' in de modewereld
"De meeste catwalkmodellen hebben een BMI dat gelijk staat aan
anorexia". Met deze stelling haalt 'Plus Model Magazine' uit naar het
schoonheidsideaal dat al jaren de wereld van mode en reclame domineert.
In de vorm van een rauwe en gedurfde fotoshoot met het Russische 'plus
size' model Katya Zharkova (met maatje 42), vergezeld door aangrijpende
statistieken en quotes, bevraagt het magazine het magere
schoonheidsideaal van vandaag.
Ze hopen met deze campagne
winkelketens eindelijk wakker te schudden opdat ze zouden beseffen dat
ze ook plus size vrouwen beter in de watten moeten leggen en dringend
afstand moeten nemen van het 'skinny' ideaal.
Het
meest provocerende beeld is zonder twijfel de dans van Katya Zharkova
met een heel mager meisje, dat symbool staat voor het standaard
catwalkmodel in de huidige modewereld. De quote op de foto haalt fel uit
naar de strenge en ronduit ongezonde standaarden voor modellen, die
zouden neigen naar anorexia.
Dit
is een vraag die veel vrouwen zich ongetwijfeld stellen en één van de
quotes op de fotocampagne van Plus Model Magazine. Twintig jaar geleden
woog het standaard model 8 procent minder dan de gemiddelde vrouw,
vandaag is dat 23 procent.
Ook plus size modellen moeten steeds
minder volle figuren hebben want 10 jaar geleden waren maatjes 42 tot 48
doodnormaal in de wereld van de plus size mode. Vandaag wordt maatje 36
al gerekend tot 'de maatjes meer' en is de grens voor plus size
modellen bij agentschappen gelegd op maatje 44. Nog weinig plus size
aan, als je't mij vraagt... Zeker als je weet dat 50% van de vrouwen een
maatje 44 of meer draagt.
Madeline Figueroa-Jones, hoofdredactrice van Plus Model Magazine, schreef ter ere van deze editie een persoonlijk stukje tekst
waarin ze verklaart dat de fotoreeks een antwoord is op de beauty- en
fashionindustrie die een schraal ideaal in leven houdt dat niet altijd
gezond is en een groot deel van de markt vervreemdt.
"We worden
dag in, dag uit gebombardeerd met dieetadvertenties, meermaals per dag
zelfs omdat er een multimiljardenindustrie is die teert op de angst om
te dik te zijn. Niet iedereen is echter gemaakt om een rank en slank
figuur te hebben! Ook onze lichamen zijn mooi en we hebben het hier niet
over gezondheid, want ook (te) magere mensen zijn zeker niet altijd
kerngezond", schrijft Madeline.
Er is
dus sprake van een gigantische kloof tussen consumenten en de
reclamemodellen die langs alle kanten worden opgedrongen via televisie,
in etalages en magazines en uiteraard ook op het wereldwijde web.
Hierdoor kunnen vrouwen zich onmogelijk nog identificeren met een body
image dat stelt dat plus size - anno 2012 - schommelt tussen maatje 36
en 44.
Het is vooral deze marketingstrategie waartegen Plus Model
Magazine zich wil keren en verweren. Ze riepen dan ook hun lezers op te
reageren op de campagne.
De
reacties op de foto's en de quotes zijn meer dan verdeeld te noemen.
Terwijl heel wat vrouwen zich perfect kunnen vinden in de statements,
zijn anderen van mening dat een voller figuur promoten eigenlijk even
gevaarlijk is als het opdringen van een heel mager lichaam. (br.hln - beeld photo news)
|