Gerucht: H&M lanceert luxecollectie
Ze werden het gezicht van betaalbare mode, zoals Coca-Cola dat werd voor frisdranken. Maar H&M probeert al jaren meer te zijn dan het uithangbord voor goedkope wegwerpmode. Elk jaar werken ze daarom samen met topontwerpers, er is een collectie in biokatoen (die je, toegegeven, goed moet zoeken in de winkel) en nu zijn er de geruchten voor een 'luxecollectie'.
De luxe-H&M zou duurder zijn dan het merk COS dat de Zweedse keten nu al onder zijn vleugels heeft. Ontwerper Behnaz Aram (die nu al de COS-afdeling leidt) wordt dan ook genoemd als hoofd van de nieuwe collectie.
"No comment" H&M zelf weigert de geruchten te ontkennen of bekennen. Het enige wat woordvoerster Charlotta Nemlin aan Women Wear Daily kwijt wou is dat ze "continu op zoek zijn naar nieuwe ideeën, dat is een natuurlijk onderdeel van onze job. Op dit moment is er echter niets nieuw waar ik over kan praten."
Cryptisch. En ook al noemen sommige sites de overstap van 'cheap chic' naar duurdere kledingsstukken 'contra-intuïtief', het is niet zo onlogisch als het lijkt.
Zo droeg Michelle Williams tijdens de promotie van 'My Week with Marilyn' en in volle aanloop naar de Oscars een op maat gemaakte H&M-jurk op de rode loper van de BAFTA's. Qua statement kan dat tellen, vooral voor H&M zelf dat zich op een bepaald vlak duidelijk hoger wil positioneren.
Op 12 april worden deze glamoureuze rodeloperontwerpen ('Exclusive Conscious', zie ook fotoreeks) ook op het grote publiek losgelaten. Niet alleen Michelle Williams werd er in gezien, ook Amanda Seyfried, Viola Davis en Kristin Davis droegen jurken uit de collectie, gemaakt van meer duurzame materialen. Een variant van de jurk van Michelle Williams zal te koop zijn in meer dan 100 H&M's over de hele wereld.
Celebs aan je kant krijgen is een mooie promotiestunt, maar veel belangrijker: het effent ook de weg naar een pak vrouwen die H&M ondertussen verloren heeft. Vrouwen die opgegroeid zijn met H&M maar ondertussen geld verdienen, en dat liever aan iets duurdere maar beter gesneden en genaaide kledij geven. Vrouwen die weten dat goedkope mode meer kost dan het lijkt, omdat het ten koste gaat van het leven van de arbeiders in China, Taiwan en Turkije of waar H&M-kledij ook gemaakt wordt. Vrouwen voor wie ecologie in toenemende mate een rol begint te spelen.
H&M heeft zowel het geld als de positie om eerlijk(er) en beter(e) kledij op de wereld los te laten. Een luxelijn zou dus en een verloren groep klanten en een beter imago kunnen opleveren: een win-win-situatie dus. Voorlopig is het een gerucht, maar wel één met verdomd veel goede vooruitzichten. (br.hln - foto Kacper Kasprzyk)
|