Amerikaanse mode speelt op veilig
Modeweek New York Vrouwelijk en kleurrijk, maar voorspelbaar
Opgekleed en vrouwelijk. Kleurrijk en bont
bedrukt. En soms heel erg saai. Heel wat New Yorkse designers durven te
weinig de platgetreden paden te verlaten.
In de Woman's Wear Daily
stonden enkele fantastische pagina's die een overzicht boden van wat de
ontwerpers voor komende zomer geïnspireerd heeft. De oude esthetica van
China (bij Marchesa), het Chinese Angel's Festival met een pracht van
een bloem als beeld (bij Narciso Rodriguez), Chanel in Venetië in 1936
(bij Derek Lam), en 'a sea of light' (bij Donna Karan). Het
beeldmateriaal bestond uit opmerkelijke schetsen en opvallende foto's
en werden gelardeerd met een stukje poëzie dat tot de verbeelding
sprak.
Helaas was de vertaling van die invloeden
naar de catwalk heel wat minder. Bepaalde designers teerden in New York
op hun naam, deden waar ze goed in zijn en vooral wat ze goed verkopen.
Daar is niets op tegen, natuurlijk, maar het helpt de mode niet
vooruit.
Amerikaanse designers houden van
opgekleed en glamoureus. Ze kicken op cocktailjurkjes met hoge hakken,
driekwart manteltjes en opgestoken haar. En blijven maar ronddraaien in
dat kleine cirkeltje van 'rode loper'-kleren (getuige de collecties van
bijvoorbeeld Carolina Herrera en Oscar de la Renta ).
Misschien denken ze - ietwat gefrustreerd? - nog altijd dat ze de
Parijse elegantie uit de jaren vijftig naar New York moeten halen.
Kan best, maar het mag écht wat meer zijn. En dat is het, gelukkig, nu en dan.
Na de show van Marc Jacobs
kwam het publiek haast zwijmelend naar buiten. Ze hadden God gezien, en
die voorzag zijn modellen van de meest fantastische kledingstukken. Ook
jurken en jasjes weliswaar, maar elk stuk verrassend goed gemaakt,
blinkend, of net in de juiste kleur. Soms leek de aankleding iets te
overdadig, met te veel accessoires, maar dat is nu eenmaal goed voor de
business.
Bij Tommy Hilfiger had de
ontwerper het backstage over 'true American tailoring': goed geknipte
manteltjes en broeken, lange trenchcoats en een mooie jumpsuit (een
trend voor volgende zomer). Hilfiger speelde met gebroken wit en
marineblauw, een enkele keer zelfs met verrassend geel. De look was
elegant en vrouwelijk, maar tegelijk erg modern, en dus een echte stap
vooruit voor de man die vroeger een icoon van de Amerikaanse sportswear
was maar intussen de stap zette van downtown naar uptown.
Ook G-star
verbaasde met een show vol vaart en toonde dat jeans vele levens heeft,
op straat, maar ook op de meest chique gelegenheden. Een prachtig wit
thema kon het meest bekoren, met een heerlijke jekker in parachutestof
en - alweer - een jumpsuit. G-star mixte jeansstoffen en kleuren in
eenzelfde outfit, maar de schoenen veranderden telkens het beeld.
Heel veel nieuwkomers verrasten afgelopen week het meest. We onthouden Rodarte , maar ook Miguel Adrover , Jonathan Saunders (die in Milaan zijn eerste Pollini-collectie zal tonen) en Alexander Wang . Het gros van de modejournalisten is blij met hun hang naar avant-garde, maar kan die overleven in New York? (br.Het Nieuwsblad)