Recessie transformeert vrouw in jager-verzamelaar
Primaire driften vieren hoogtij in de winkelstraten als we de laatste shoppinganalyses mogen geloven. Door de recessie zouden vrouwen zich steeds meer als jager-verzamelaars gaan gedragen met als enige missie het binnenhalen van goede koopjes.
Uit een onderzoek van TK Maxx blijkt dat meer dan een kwart van dames tussen 18 en 24 alles zouden doen om het alfavrouwtje van de fashionstam te zijn. Ze zijn zelfs bereid vriendinnen de loef af te steken als het aankomt op goede koopjes.
Gedragspsychologe Donna Dawson verklaart: "De recessie dwingt consumenten hun koopgedrag te wijzigen om te 'overleven'. Het is dan ook niet verrassend dat vrouwen shoppen nu zien als een uitdagende jacht. Het beloningssysteem in de hersenen focust op het binnenhalen van strategisch gekozen koopjes want meer dan de helft van deze 'Hunter-Gatheristas' voelt zich tegenwoordig pas goed als de jacht een succes was".
Ongeveer 81 procent plant haar shopdag tegenwoordig met militaire precisie. Zo wordt onder meer nauwkeurig uitgestippeld welke winkels dames zullen bestormen door websites, blogs en magazines af te schuimen. Twee op drie vrouwen geeft bovendien aan dat ze nog zelden faalt in haar jacht. (br.hln)
|