Gat in de markt: kleding speciaal voor dikke meisjes
Modecollecties in grote maten voor meisjes vanaf drie jaar zijn razend populair in de Verenigde Staten. Steeds meet grote ketens brengen deze met succes op de markt.
Amerikaanse merken als Gap, Forever 21, Old Navy en Target maken kleding voor kinderen die niet in gewone maten passen. Zo lanceerde de Amerikaanse keten Sears de lijn 'Pretty Plus' voor meisjes tussen zeven en tien jaar. Deze collectie is een groot succes en de keten plant een uitbreiding van het gamma. 17 procent van de kinderen kampt met obesitas, een op de drie heeft overgewicht. Het probleem bij de jeugd is nu zo gegroeid dat kinderartsen zeggen dat de traditionele groeicurven niet meer van toepassing zijn op de jeugd van vandaag.
De financiƫle krant Forbes onthulde in 2010 al dat kinderen met overgewicht de nieuwste doelgroep zouden vormen voor winkeliers, nu lijkt het erop dat merken ook daadwerkelijk op de kar springen. Expert in kleinhandel en consumentengedrag Marshal Cohen: "Deze markt zal zich enkel uitbreiden, heel wat merken hebben ontdekt dat hier heel wat geld te rapen valt. Kindermode in grote maten bestaat al veel langer, maar veel van deze collectie zijn een stille dood gestorven. Nu is dit aan een comeback bezig, vooral grote maten voor meisjes doen het goed."
Hoewel heel wat ouders blij zijn met het grotere aanbod voor dikke kinderen, vrezen critici dat kinderen hierdoor een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen zullen ontwikkelen. De stempel 'plus size' zou zelfs voor schaamte kunnen zorgen.
Mode-experte Jene Luciana: "Het is geweldig dat een kind dezelfde kledij kan dragen als zijn leeftijdsgenoten, maar als je deze lijn als plus size bestempeld, krijgt dit een wrange nasmaak. Een kind ziet dit al op een jonge leeftijd en zal zich nog steeds anders voelen dan de rest." De 11-jarige Morgan Joseph meet 1,80 meter, ze heeft moeite om kleren te vinden die haar passen. Ze wil niet horen dat ze 'een maatje meer' heeft, maar zou liever hebben dat haar maten objectieve nummers hebben, want nu voelt ze zich in een hokje gestopt.
MeMe Roth, oprichtster van een Amerikaanse organisatie ter bestrijding van obestias is ook tegen deze lijnen. Ze zegt dat wie munt wil slaan uit deze obesitasepidemie zich moet schamen. (br.hln)
|