Levi's lanceert hippe jeans uit plastic flessen
De nieuwste milieuvriendelijke broek is niet alleen hip zoals we van Levi's gewoon zijn, maar bestaat ook voor minstens 20 procent uuit gerecycleerd plastic. Eerder werkte de jeansfabrikant al broeken waar minder water bij het productieproces aan te pas kwam.
De president van het bedrijf Michael Kobori zegt dat ze de nieuwe lijn milieuvriendelijke broeken uitbrachten omdat het milieu voor iedereen van belang is. Deze innovatie zou echter ook wel eens uit noodzaak kunnen zijn door het tekort aan katoen en de stijgende prijzen. Levi's is niet het enige merk dat groen probeert te zijn, zowel Nike als Gap proberen duurzame mode te creƫren.
De plastic flessen worden op kleur gesorteerd, gereinigd en als schilfers verkocht, vervolgens worden ze tot garen gesponnen. Het nadeel is dat gerecycleerd garen niet zo sterk is als nieuwe garen. De eerste Waste Less collectie bestaat uit broeken voor mannen en dames daarnaast zullen er ook gerecycleerde jasjes gemaakt worden.
Levi's is een van de grootste jeansfabrikanten ter wereld. Sinds 2007 investeert het bedrijf in organisaties in Pakistan, India, Braziliƫ en Mali om boeren te leren hoe katoen te telen met minder water. De eerste oogst was voor vorig jaar, deze kwam terecht in meer dan 5 miljoen jeansbroeken. In 2010 lanceerde het merk ook een campagne om mensen aan te moedigen hun jeans minder vaak te wassen en enkel koud water te gebruiken. Het veranderde zelfs het etiket met de wasvoorschriften, daarnaast moedigden ze klanten aan hun oude jeans weg te geven aan een goed doel in plaats van deze weg te smijten. (br.hln)
|