Dikkerds niet welkom in winkels van Abercrombie & Fitch
Het hippe Amerikaanse merk Abercrombie & Fitch maakt geen vrouwenkledij groter dan large of broeken groter dan maat 40. Nu werd de keten, die ook een filiaal in Brussel heeft, beschuldigd van het bewust uitsluiten van dikke klanten.
Co-auteur van het boek 'New Rules of Retail' Robin Lewis zei dat de directeur Mike Jeffries geen dikke mensen wil in zijn winkel, enkel dunne en mooie klanten mogen er shoppen. "Jeffries wil niet dat zijn vaste klanten minder aantrekkelijke mensen in de kleren van Abercrombie & Fitch zien. Mensen die dit merk dragen moeten namelijk het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van de 'coole club'. Abercrombie & Fitch biedt wel mannelijke T-shirts in XXL aan, al is dat volgens mij om gespierde atleten aan te trekken." De keten staat er om bekend knappe jongens en meisjes met strakke buikspieren schaars gekleed in de winkel rond te laten paraderen. Dat maakt het merk ontzettend populair bij jongeren: het is bijvoorbeeld niet uitzonderlijk dat er voor de deur een wachtrij van klanten staat. Jeffries zei in 2006 in een interview: "We nemen enkel aantrekkelijke verkopers in dienst, omdat we enkel coole sexy mensen willen lokken. Abercrombie & Fitch wil niemand anders aanspreken."
De visie van het merk zorgt wel voor heel wat tegenkanting. In 2004 werd het bedrijf aangeklaagd wegens discriminatie, omdat het enkel blanken in dienst zou nemen. In 2009 kreeg de Britse studente Riam Dean, die geboren werd zonder linker voorarm, ongeveer 9.000 euro van de arbeidsrechtbank. Ze werd door de managers van de winkel verplicht om in de stockruimte te werken, zodat klanten haar niet konden zien. Vorig jaar werd het personeel in het Milanese filiaal verplicht om driloefeningen tijdens het werk uit te voeren, om zo slank en mooi te blijven. Mannelijke werknemers moesten tien keer pompen, vrouwen moesten beenoefeningen doen.
Jeffries vindt het goed dat het merk kopers uitsluit. "In elke school zijn er populaire en minder populaire kinderen. Wie willen de eerste groep aanspreken. Heel wat mensen horen niet thuis in onze kledij en daarom mogen ze deze niet aantrekken. Sluiten we mensen uit? Zeker en vast." Door seks te gebruiken om kledij te verkopen, wil hij dat zijn trouwe klanten meer willen. "Door iedereen toe te laten, sluit je niemand buiten, maar dan maak je ook niemand enthousiast", besluit Jeffries. Het is nu maar de vraag of dit de juiste aanpak is. Voorlopig scoort deze houding goed, maar het aantal mensen met overgewicht blijft toenomen. Momenteel heeft 67 procent van de Amerikaanse consumenten namelijk maat 44 of meer en de kans is groot dat dat cijfer nog zal stijgen. (br.hln)
|