H&M geeft toe: sommige modellen waren te mager
De ceo van H&M heeft eindelijk toegegeven wat wij al lang wisten: sommige van de modellen in hun campagnes waren veel te mager. De nieuwe reclames met plus-size model Jennie Runk en Beyoncé zijn dan ook geen toeval. Al wil dat niet zeggen dat H&M helemaal geen slanke modellen meer zal gebruiken.
Nu het debat over het gebruiken van extreem magere modellen weer opduikt, gaf Karl-John Persson in een interview met het Britse Metro zijn visie op de feiten. Hij zei te beseffen dat de modeketen een grote verantwoordelijkheid draagt. "Maar ik denk niet dat we het altijd goed gedaan hebben", bekende hij. "Sommige van onze modellen waren echt te mager."
Maar dat zou nu voorgoed verleden tijd moeten zijn. "Het is iets waar we veel over nadenken en aan werken. We willen diversiteit tonen in onze campagnes en niet de indruk geven dat meisjes er op een bepaalde manier moeten uitzien", zei de ceo.
En dat blijkt ook uit de laatste reclamebeelden. De ster van de huidige campagne is Beyoncé, bekend om haar ronde vormen. En voor de nieuwe strandcollectie huurde H&M maatje 44-model Jennie Runk in, zonder bij de foto's de alomtegenwoorde én stigmatiserende term 'plus-size' te zetten.
Toch wil dat niet zeggen dat H&M de traditie van de slanke modellen helemaal verlaat. De foto's van Victoria's Secret Angel Doutzen Kroes in een van de nieuwe campagnes bewijst dat. "Ik vind dat de modellen in onze reclames er gezond moeten uitzien. Er zijn modellen die te mager zijn of duidelijk ondergewicht hebben, maar er zijn ook meisjes die gewoon slank zijn. Met die laatste moeten we blijven werken", besloot Persson. (br.hln)
|