Prada gebruikt voor het eerst in 19 jaar weer zwart model
Het Italiaanse Prada heeft zijn nieuwste wintercampagne gelanceerd en koos als gezicht daarvan verrassend voor het jonge zwarte model Malaika Firth (19 jaar). Dit is groot nieuws omdat het al bijna 20 jaar geleden is dat het modehuis zo een 'gewaagde' keuze durfde te maken.
Het is al van 1994 geleden dat de 24-jarige Naomi Campbell als zwarte vrouw nog voor Prada mocht poseren. Hoewel het modehuis af en toe een gewaagde stap durft te zetten met oudere mannelijke modellen en dames met rondingen, houdt Prada vast aan blanke dames. In 2008 wandelde wel het zwarte model Jourdan Dunn nog op de catwalk in creaties van dit modehuis, maar daarvoor was het met Naomi Campbell al weer van in 1993 geleden.
Deze voorkeur voor blanke modellen stelt zich niet enkel bij Prada. De meeste agentschappen hebben minder zwarte dan blanke modellen in hun aanbod, ze beweren dat dit komt door de vraag van de modehuizen. Uit een lijst van financieel magazine Forbes uit 2012 blijkt dat de tien rijkste modellen ter wereld allemaal blank waren.
Maar er zijn signalen dat de tijden aan het veranderen zijn, dit weekend op de couture modeweek in Parijs zagen we bij Dior veel zwarte, Puerto Ricaanse en Chinese modellen, in het verleden stuurde designer Raf Simons enkel blanke meisjes de catwalk op. Riccardo Tisco van bij Givenchy pakte het wel iets subtieler aan, hij is fan van het Puerto Ricaanse model Joan Smalls, zij werd verkozen tot de beste ter wereld door de website models.com.
Dat Firth, een Britse van Keniaanse oorsprong, mag meedoen in de campagne is van grote symbolische waarde voor de zwarte bevolking. Firth draait nog maar twee jaar mee in de modewereld, ze verscheen al op de website van Asos in het magazine Rollercoaster. De campagne van Prada is haar eerste stap in de reclamewereld. En waarschijnlijk is dit nog maar het begin, als ze in de voetsporen van haar voorgangster Jourdan Dunn treedt. (br.hln)
|