Waarom het zwarte jurkje niet meer populair is
Lang was het zwarte jurkje de favoriet voor de feestdagen van veel vrouwen. Maar nu zijn felle jurken of patronen heel wat populairder, dat melden verschillende internationale webshops.
Matchesfashion.com verkocht twee keer meer felgekleurde jurken dan zwarte modellen. En concurrent Asos.com zegt dat 60 procent van zijn verkochte exemplaren niet zwart zijn. Volgens mode-experts valt wel op dat deze winkels vooral online kledingstukken erkopen. Op een computerscherm kan zwarte kleding 'plat' lijken doordat het 'slechts' in twee dimensies gepresenteerd worden. Felle kleuren en prints lijken online aantrekkelijker.
Jacqui Markham van Asos.com: "Prints zijn belangrijk voor onze webshop, deze jurken zien er gewoon beter uit op een scherm." Heel wat designers hebben de laatste seizoenen ook geëxperimenteerd met prints. De Britse ontwerper Jonathan Saunders was de eerste om dit te doen. Ontwerper Katrantzou volgde niet veel later: "Een print is geen taboe meer. Vrouwen willen outfit dragen die iets zegt over hun persoonlijkheid. Kleur en details zijn erg belangrijk voor kledingstukken die online verkocht worden. Omdat ze hierdoor meer opvallen."
En sociale media zijn ook verantwoordelijk voor de populariteit van prints. Instagram en Facebook maken van een avondje uit meteen een rode loper moment. Een opvallende jurk is aantrekkelijker op foto, een zwarte jurk oogt saaier. "De enige zwarte stukken die online indruk zullen maken, zijn die met borduursels, pailletten of couturedetails", aldus moderedactrice bij Vogue Emma Elwick-Bates. Het ziet er naar uit dat het internet de shopgewoonten van vrouwen heeft veranderd. (br.hln)
|