De echte reden waarom je die dure handtas draagt
Vrouwen gebruiken luxeproducten om concurrentes duidelijk te maken dat ze van hun man moeten blijven. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat deze aanpak ook echt werkt.
Dames dragen luxemerken als Gucci, Louis Vuitton, Marc Jacobs, Christian Dior, Prada en Chanel om hun vrouwelijke concurrentes af te schrikken en te voorkomen dat ze hun man versieren. Yajin Wang en Vladis Griskevicius van de universiteit van Minnesota hebben ontdekt dat dames luxegoederen gebruiken om hun zelfvertrouwen een boost te geven, hun identiteit en status uit te drukken. Uit het onderzoek is ook gebleken dat dames uitblinken in het pronken met luxeproducten, ze zijn experts in het signaleren dat ze een sterke, goed functionerende relatie hebben.
Daarnaast is ook gebleken dat sommige vrouwen hun kostbare bezittingen gebruiken om geslachtsgenoten duidelijk te maken dat hun partner tot hen toebehoort. Experimenten hebben namelijk aangetoond dat vrouwen een man als erg toegewijd aanzien wanneer hij dure spullen voor zijn geliefde koopt. Dit was voor velen een reden om te stoppen met het azen op een reeds bezette man.
Sociaal analyst David Chalke zegt dat concurrentie afschrikken met een dure handtas een klassieker is. "We zien dit gedrag ook bij Afrikaanse stammen, waarbij het aantal nekringen een statussymbool is. Hiermee tonen vrouwen dat ze over status, macht, prestige, smaak en rijkdom beschikken. Dat doen we allemaal, iedereen draagt wel een bepaald kledingstuk of een horloge om aan te tonen wat voor een type persoon ze zijn."
"Mannen geven veel geld uit aan luxeproducten voor hun vrouw omdat het echt werkt. De vrouwen zullen je ook echt achternazitten. Luxeproducten worden gebruikt om de rijkdom van een persoon te communiceren. Ze hebben een belangrijke functie in romantische relaties omdat ze helpen romantische partners aan te trekken. Vrouwen vinden mannen die pronken met luxeproducten sexyer", besluit Chalke. (br.hln)
|