Designermode onbetaalbaar voor gewone vrouw
Met de stelling of fashionitems de laatste jaren onbetaalbaar geworden zijn, lijken veel kopers het eens. Ook Hadley Freeman, journaliste bij de Engelse krant The Guardian. "De prijs voor een Chanel-handtas is de laatste vijf jaar met zeventig procent gestegen. De middenklasse wordt zo buitenspel gezet."
Freeman kreeg een berichtje van een lezeres in haar mailbox met de vraag of enkel zij vond dat mode de laatste jaren enorm duur geworden was. Ook Freeman vindt dat de fashionprijzen de laatste jaren inderdaad ongelooflijk snel de hoogte ingeschoten. "Designers weten dat ze hun prijzen redelijk vaak kunnen verhogen omdat er altijd mensen zijn die voor luxegoederen blijven betalen. Dure topmerken zoals Chanel of Dior zetten niet meer in op een vrouw uit de middenklasse die zichzelf af en toe eens wil verwennen met een dure handtas. Maak je geen illusies, ze mikken op een hogere klasse." Zo zouden merken zich vooral richten op de fenomenaal rijke klasse uit Rusland, China en het Midden-Oosten.
Ten tweede bevestigen Freeman haar berekeningen de stelling. Een Chanel-handtas is extreem duur, voor Jimmy Choo-schoenen betaal je nu 470 euro. Vijf jaar geleden kon je nog een paar schoenen scoren voor 360 euro. "Zelfs in magazines vind je geen enkele handtas meer waarvan de prijs slechts uit drie cijfers bestaat."
Een derde verklaring is te vinden in de beweegredenen van designers: "Een merk wil een elitaire uitstraling. De makkelijkste manier om dat te bereiken zijn immens hoge prijzen. Volgens mij is die tactiek gelukt. Miu Miu behoort bijvoorbeeld niet meer tot mijn prijsklasse, zelfs Miu Miu-sokken kan ik niet meer betalen."
Als raad geeft Freeman dat je als koper zelf moet afwegen hoeveel je wil betalen. "Ik raad iedereen aan om van fashion te blijven houden, maar laat je nooit oplichten. Je moet een prijs vinden die jouw liefde voor een designerstuk weerspiegelt. Als de werkelijke prijs volgens jou te hoog is, moet je het geld ervoor niet neertellen." (br.hln)
|