Topshop onder vuur om dunne benen etalagepoppen
De Britse modeketen Topshop ligt onder vuur vanwege de etalagepoppen die ze gebruiken. De benen van de plastic 'mensen' zijn veel te dun. Een Britse vrouw postte enkele dagen geleden een foto van de benen van een vriendin naast de 'staken' van een van de poppen. Het beeld ging viraal en een storm van kritiek daalde neer op Topshop.
De 23-jarige Becky Hopper bezocht vorige week het filiaal van Topshop in Hull. Samen met haar vriendin Georgia Bibby zagen zij de enorm dunne benen bij een van de etalagepoppen.
De Britse zette haar vriendin, toch ook een slanke vrouw met maat 36-38, naast de pop en nam een foto van hun benen. Vergezeld met de hashtags #poorbodyimage en #irresponsible slingerde ze de foto op Twitter om zo een statement te maken tegen de onmogelijke maten van de pop. Het zou onverantwoordelijk zijn van Topshop de pop te gebruiken en daarmee een slecht zelfbeeld bij meisjes te veroorzaken.
De foto ging al snel viraal en werd duizenden keren gedeeld. Vanuit de hele wereld ontvingen de twee support van andere vrouwen.
"We zijn overweldigd door alle steun", zei Becky tegen Daily Mail. "We willen magere meisjes echt niet bekritiseren. We willen Topshop alleen aanmoedigen etalagepoppen met alle maten te gebruiken."
"Veel meisjes kunnen gezond zijn en er uitzien als deze pop", gaat ze verder, "maar de meeste meisjes kunnen dat niet. Tieners zijn de belangrijkste doelgroep van Topshop en daarom is de winkel het meisjes verschuldigd om op verantwoorde wijze om te gaan met het lichaamsbeeld dat ze neerzetten."
Ook verschillende organisaties die zich inzetten tegen anorexia pikten het statement van Becky op. Topshop zag zich daarom genoodzaakt te komen met een persverklaring.
Een woordvoerder van Topshop stelde dat de pop gebaseerd is op maat 38 (maat 10 in het Verenigd Koninkrijk), maar dat de vorm van de pop zo gestileerd is dat deze meer opvalt in de winkel en een bepaalde visuele aantrekkingskracht heeft. Verder zijn de etalagepoppen gemaakt van glasvezel. "Daarom hebben ze bepaalde vormen, om makkelijk aan- en uitgekleed te kunnen worden. Ze zijn niet bedoeld als een weergave van het gemiddelde vrouwelijke lichaam."
Het is niet de eerste keer dat winkelketens onder vuur liggen om hun gebruik van magere paspoppen. Eerder hadden Primark en lingeriemerk La Perla hiermee te maken. Primark verwijderd in juli van dit jaar daarop de poppen met uitstekende ribben, La Perla deed dat in mei. (br.hln)
|