Eindelijk bewezen: je wordt wél gelukkiger van shoppen
We wisten het al langer maar nu is het ook daadwerkelijk bewezen: je wordt wel degelijk gelukkig van shoppen. Het levert ons volgens neurowetenschappers erkenning op en het zorgt ervoor dat we deel uitmaken van een groter geheel. Of je nu liever bij Zara gaat winkelen of Apple boven Samsung verkiest, zegt blijkbaar meer over je persoonlijkheid dan eerder gedacht. Dat blijkt uit het recent verschenen boek 'How the Brain's Hidden Quest for Cool Drives Our Economy and Shapes Our World' van twee neurowetenschappers van het Californische Institute of Technology. Volgens hen worden we ook gelukkiger van shoppen, of althans toch voor een tijdje.
Uit onderzoek op een groep Californische studenten blijkt dat we ons beter voelen als we hippe producten kopen. Het zorgt ervoor dan we ons erkend en gerespecteerd voelen, dat was duidelijk zichtbaar in de hersenen. De twee zeggen ook dat we bewust op zoek gaan naar coole producten om tot een bepaalde groep te behoren, omdat we bij mensen willen horen met dezelfde waarden en normen.
Daar kan ook Neuro-econoom Carolyn Declerck (UAntwerpen) zich in vinden. Aan De Morgen vertelt ze dat we voornamelijk consumeren, omdat we een lidmaatschap kunnen kopen "Het geeft ons het gevoel dat we niet alleen zijn in een maatschappij die anoniemer en virtueler is geworden. Shoppen zal niet alles oplossen, maar het zal ons wel een beetje verblinden." (br.hln)
|