Deze luxemerken strijden zonder het zelf te beseffen tegen armoede
"Heb de elegantie om hen te helpen die niks hebben", dat is de boodschap van de Parijse liefdadigheidsorganisatie Aurore. Met een confronterende affichecampagne duwen ze de Parijzenaars met hun neus in de kloof tussen arm en rijk.
Yves Saint Laurent wordt Yves Sans Logement. Christian Dior gaat voortaan door het leven als Christian Dehors. En Jean-Paul Gaultier heet nu Jean-Paul Galère. Zwarte humor van de Franse ngo Aurore, die strijdt tegen armoede en die jaarlijks 13.000 kansarmen en daklozen bijstaat.
Duizenden affiches in Parijs zorgen dat de boodschap nog moeilijk te negeren is: de kloof tussen arm en rijk wordt veel te groot, ook in deze stad, doe er iets aan! De timing zelf is niet toevallig. Nu de winteropvang voor daklozen sinds eind maart gesloten is, moeten duizenden onder hen terug de straat op. De organisatie zelf spreekt over "zij die we niet meer zien, omdat we ze elke dag zien".
Of de luxemerken in kwestie zelf kunnen lachen met die scherpe parodie is een andere vraag. Aurore zegt geen toestemming gevraagd te hebben voor de actie. (br.hln)
|