Talentvolle Belgische modeontwerpers steeds moeilijker aan de bak
De Belgische modeontwerper Kris Van Assche stopt met zijn eigen label. Eerder gaven andere landgenoten als Veronique Branquinho, Roos Vandekerckhove en Christophe Coppens er ook al eens de brui aan. Onafhankelijke modeontwerpers hebben het steeds moeilijker, mede door de populariteit van ketens als Zara en Primark.
Na tien jaar stopt de Belgische modeontwerper Kris Van Assche met zijn eigen gelijknamige label. Hoewel hij als artistiek directeur van Dior Homme nog steeds de handen vol heeft, bewijst dit nog maar eens dat het harde tijden zijn voor onafhankelijke labels, dat geeft de ontwerper ook zelf toe aan De Standaard.
Helaas is van Assche niet de eerste (Belgische) ontwerper die het steeds moeilijker kreeg om te overleven. Anderen zoals Roos Vandekerckhove en Christophe Coppens gingen hem al voor. En dat komt onder andere door ons, de consumenten. Want we willen met zijn alleen steeds meer en meer kleren, voor minder geld. De Zara's van deze wereld floreren, omdat ze de ontwerpen van de modeontwerpers letterlijk overnemen en die in een recordtempo in de winkelrekken kunnen krijgen. Lang voor de eigenlijke ontwerpers ze zelf klaarkrijgen.
Daarnaast moeten ontwerpers ook zelf de productiekosten van hun nieuwe collecties grotendeels voorschieten en dat kan al eens hoog oplopen als je een aantal bestellingen binnenkrijgt. Niet alle ontwerpers hebben dat kapitaal altijd voorhanden.
Vaak is het voor ontwerpers dan ook hopen op een overname door luxeconcerns als LVMH en Kering. Als dat niet gebeurt, is het hopen op investeerders of op een hype die de marktwaarde van een merk plots de hoogte induwt. Dat laatste gebeurde bijvoorbeeld onlangs nog met het piepjonge Belgische label Vêtements.. (br.hln)
|