Google weet nu al welke modetrends populair zullen zijn deze herfst
Modemensen kan je opdelen in twee categorieën: de trendsetters, en zij die hen (al dan niet blindelings) volgen. Eén van die rasechte fahionista's is ... Google. De zoekmachine weet immers nu al als geen ander wat er komende herfst precies in de mode zal zijn.
Als 's werelds meest populaire zoekmachine is het niet moeilijk om inzicht te hebben in wat mensen willen kopen. En dat is niet alleen interessant voor marketing en analytische doeleinden, het is ook handig voor ons om te weten waar we nu precies voor moeten sparen. Dit zijn enkele van de trends volgens Google
Bomber jackets
Dit militair geïnspireerde jasje werd in sneltempo een favoriet in 2016, en ook deze herfst is het nog steeds veel op het straatbeeld te bespeuren. In april alleen al steeg het aantal zoekopdrachten naar deze jasjes maar liefst met 297 procent in het Verenigd Koninkrijk, en zelfs 612 procent in de Verenigde Staten. En met celebrity stijliconen zoals Kanye West en Rihanna was het niet moeilijk dat deze jasjes een echte hit werden. "Er was een tijd waarin vrouwen zich kleedden voor mannen," legt Google uit. "Tegenwoordig kleden ze zich vooral zoals mannen."
Schouderloze topjes
Als er deze zomer iets geëxplodeerd is, dan is het wel het schouderloze topje. Overal werden bloggers en fashionista's gespot in de off the shoulder look, en de Google-opzoekingen stegen maar liefst met 261 procent in Engeland en 347 procent in de VS. Volgens Google gaat de populariteit van deze topjes samen met een grotere interesse in de 'boho-stijl'.
Jumpsuit
Van korte pijpen in de zomer tot lange pijpen als het weer wat minder wordt: de jumpsuit is nog altijd een topper. Volgens Google begon de trend in 2013, en de ensembles zijn sindsdien niet meer uit de winkelrekken weg te denken. "Ze zijn makkelijk voor wie snel last heeft van keuzestress," aldus een fashionista die door Google werd bevraagd. "Ze zijn stijlvol maar nog steeds comfortabel. Gewoon aantrekken en je bent al klaar."
Birckenstocks
Comfortabel lijkt hét sleutelwoord te zijn, want ook de Birckenstocks blijven populair schoeisel. "Dit is het derde jaar op rij dat de sandalen bij de favorieten zitten," staat te lezen in het back to school-verslag van Google. De zoekmachine ziet de interesse zelfs stijgen met 46 procent per jaar. De sandaal begon aan zijn veroveringstocht toen Phoebe Philo, de creatieve directeur bij luxemerk Céline, haar modellen de catwalk op stuurde met het schoeisel aan de voeten. Andere designers volgden, en toen ook de celebrities erin gespot werden, was het hek helemaal van de dam. En dat zal dus nog wel even zo blijven. (br.hln)
|