Waarom we houden van designkledij
We
worden helemaal warm vanbinnen als we de nieuwste collectie van Chanel
zien en lijken het noorden te verliezen bij het aanzicht van de
nieuwste Louboutin-schoenen. Een paar honderd euro geven we graag uit
om dat ene designstuk in huis te halen. Maar waarom zijn we eigenlijk
zo geobsedeerd door designkledij en accessoires?
Wanneer we ons
hullen in merkkledij eigenen we onszelf een hogere status toe dan
mensen die identiek dezelfde kledij dragen maar zonder logo.
Buitenstaanders aanzien merkkledij als een teken van succes en zelfs
vertrouwen. Wanneer proefpersonen gevraagd wordt een geldbedrag te
verdelen tussen iemand met merkkledij en iemand met identiek dezelfde
kledij zonder logo, zal degene met de merken zienbaar meer geld
toegestopt krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de psychologen
Marijn Meijers en Rob Nelissen van de Universiteit van Tilburg.
Volgens
de onderzoekers gedragen mensen zich als pauwen. Hoe meer luxe we
hebben, hoe meer we het willen etaleren. En net als bij pauwen is
degene met de mooiste veren de populairste. (br.she)
|