Modewinkels zien omzet met 5 procent stijgen tijdens koopjes
De modewinkels hebben hun omzet tijdens de zomerkoopjes zien stijgen
met 4 à 5 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van
Unizo-Winkelraad, Mode Unie en Fedis. De eerste twee organisaties
lieten onderzoeksbureau Marketing Development navraag doen bij 153
zelfstandige modewinkels.
Sterke start De
eerste koopjesdag was er een omzetstijging met 5 procent tegenover
2008. Nadien zou de verkoop licht zijn teruggevallen. Amper 15 procent
zag zijn omzet dalen. Wie meer verkocht, merkte een stijging met 11
procent. Wie minder verkocht, zag een daling met 2 procent. Vier op
tien merkte geen verschil. Schoen- en lingeriewinkels stelden een iets
hogere stijging vast dan gemiddeld.
Fedis geeft aan dat de
zomerkoopjes konden afgesloten worden met een omzetstijging van 5
procent tegenover 2008. "Ook de overgebleven stocks zijn kleiner dan
vorig jaar", luidt het.
Toekomst Volgens
Unizo-Winkelraad en Mode Unie verwacht 55 procent van de winkeliers dat
de economie terug aantrekt in 2010. Modewinkeliers zouden als remedie
tegen de crisis vooral minder inkopen en kosten besparen.
|