Vrouwen zoeken troost in Handtas handtas
Vrouwen blijven geld spenderen aan luxeproducten tijdens de crisis,
terwijl mannen eerder de vinger op de knip houden en hulp zoeken bij
een therapeut.
Horloges en handtassen De
gevolgen van de economische crisis zijn merkbaar bij de verkoop van
luxeproducten. Dure horloges, een typisch mannenproduct, verkochten een
kwart minder sinds vorig jaar, maar de verkoop van lederwaren bij
Hermes steeg met 28 procent. "Mannen zijn erg onzeker door de crisis,
hun job en hun daarmee gepaard gaande mannelijkheid wordt bedreigd,
waardoor ze minder spenderen. Vrouwen daarentegen proberen zichzelf
weer op te beuren door een nieuwe handtas te kopen. Ze zijn ook bezorgd
over hun job, maar niet zo erg dat ze zich bedreigd voelen, daarom
kopen ze meer tijdens de crisis", aldus marketingexperte Diana Jaffe.
Burn-out Jaffe
gaat verder: "Sommige mannen vinden het nogal ongepast om hun geld nu
aan dingen te geven die ze niet nodig hebben, maar anderen kunnen zich
het gewoon niet veroorloven. Veel mannelijke managers hebben een lagere
functie gekregen, daardoor staan ze onder enorme druk of leiden ze aan
een burn-out. Het laatste waar ze aan denken zijn luxeproducten, ze
verkiezen het advies van een life coach."
Vrouwen meer gewoon
"Vrouwen zijn er aan gewoon om te gaan met veranderingen wat hun
carrière betreft, wat het voor hen makkelijker maakt de financiële
crisis het hoofd te bieden", aldus Eva Kreienkamp. "Ook geldt dat een
handtas vaak een impulsieve aankoop is, een horloge niet." Ook andere
factoren bepalen waarom de verkoop van luxejuwelen daalt. De kost van
een chique horloge kan tot 50.000 euro oplopen, een luxehandtas is toch
een pak goedkoper.
|