Nog nooit zoveel naakt als nu in modebladen
Claudia Schiffer en Naomi Campbell naakt voor D&G.
Naakt lijkt stilaan de norm te worden, zeker in de modewereld zie je
steeds meer blote lichamen. Wat wel vreemd is als je er over nadenkt,
modellen moeten kledij promoten, maar ze doen dat steeds vaker zonder
enig kledingstuk. Denk maar aan de parfumcampagne van Dolce &
Gabbana.
Magazines en merken Steeds
meer modemagazines trekken hun modellen steeds minder kledij aan en
tonen artistieke foto's van naakte vrouwen om de laatste trends te
illustreren. Vooral bij Franse modemagazines valt dit op, de vrouwen
daarin hebben haast niets aan. De Fransen zijn op modevlak wel altijd
iets vooruitstrevender geweest dan de rest van de wereld. Maar ook in
Amerika neemt het gebruik van naakt toe. Naakt lijkt wel de nieuwste
stijltrend te zijn. Het Amerikaanse magazine Marie Claire publiceerde
vorige editie een modereportage met vrouwen die niets droegen. En de
campagnes van grote merken volgen, denk maar aan die met een naakte
Naomi Campbell en Claudia Schiffer voor Dolce & Gabbana, de
ontblote borsten van Keira Knightley voor Chanel, een naakte Kate Moss
voor de handtassen van Longchamp, de halfnaakte medewerkers die de
kledij van American Apparel aanprijzen, maar ook traditionele merken
als Abercrombie & Fitch gebruiken vaker sexy foto's.
Kate Moss voor Longchamp.
Internet Er
zijn enkele duidelijke redenen waarom er meer naakt getoond wordt in de
media. Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de grenzen van het
aanvaardbare vervagen sinds het ontstaan van de kunst. Naakte beelden
bestaan echter al ontzettend lang. Van zodra mensen begonnen te
schilderen of te tekenen, dienden blote lichamen als inspiratiebron.
Maar sinds het ontstaan van het internet kwam er een explosie van
pornografie. Het wordt steeds bereikbaarder voor mensen en vooral meer
aanvaard.
Schoonheidsideaal Maar het feit
is dat seks verkoopt, het heeft een shockeffect, het trekt aandacht.
Een naakt lichaam is een goede manier om schoenen of andere accessoires
te verkopen, omdat er dan geen andere visuele elementen de aandacht
afleiden. Als vrouwen een modemagazine met naakte modellen kopen, doen
ze dat niet voor de kledij, niet voor de seks, maar voor het hele
pakket van schoonheid op zich. Een perfect naakt lichaam is iets wat
alle vrouwen willen bereiken, het is de basis voor schoonheid, het
innerlijke is daarbij veel minder van belang.
Keira Knightley voor Chanel.
Plastische chirurgie De
lichamen die je in de bladen ziet, is iets wat vrouwen moeten
nastreven, het is van enorm belang voor hun zelfvertrouwen. We kunnen
daaraan zoveel mogelijk aanpassen als we willen. Je kunt stoffen laten
injecteren, huid laten liften en implantaten laten inbrengen. Het is nu
een instrument dat kan aangepast worden, daarom is het lichaam de
nieuwe kledij geworden. Tegenwoordig kun je alles kopen, ook een mooi
lichaam, de modebladen dienen als een soort catalogus, waarin we ons
ideale lichaam maar hebben uit te kiezen.
|