Modemerk Gucci gaat "groen"
De papieren Gucci-bag zal niet meer uit Indonesiƫ komen.
Gucci is een van de eerste haute couture-merken die plechtig heeft
beloofd 'groen' te worden. Het Italiaanse modemerk, dat ook de merken
Balenciaga, Yves Saint Laurent en Alexander McQueen omvat, wil daarmee
specifiek het Indonesische regenwoud helpen en zette daartoe een
samenwerking met Rainforest Action Network op poten.
Papier Concreet
zal Gucci geen papier meer gebruiken dat gemaakt wordt van gekapte
bomen in het Indonesische regenwoud en Indonesische plantages en zegt
ook alle samenwerking met het bedrijf Asia Pulp en paper op. Waar het
papier dan wel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk.
Luxe "De
regenwouden in stand houden is geen luxe, het is noodzakelijk als we de
strijd tegen de klimaatverandering willen winnen. Onze beslissingen
moeten onze ecologische voetafdruk verkleinen en hopelijk maken we ook
de rest van de mode-industrie bewust dat het ook voor onze sector
mogelijk is ons steentje bij te dragen voor de regenwouden en het
klimaat", zegt Mimma Viglezio, woordvoerster bij Gucci.
Voortrekkersrol Bij
Rainforest Action Network zijn ze supergelukkig met de beslissing van
Gucci. "Ze hebben duidelijk de groene leiding genomen in de
mode-industrie en hopelijk zullen ze andere merken inspireren. Hun
beslissingen zetten een standaard voor de andere modemerken en winkels.
Gucci toont zo dat ze willen dat onze kinderen en kleinkinderen ook een
stabiel klimaat en regenwoud hebben."
Werkelijke drijfveer Maar
bij anderen klinkt de belofte een beetje hol. De regenwouden liggen al
decennia onder vuur en tot nog toe lieten luxemerken dat soort 'groen
gedoe' links liggen. "Niet chique genoeg". Gedacht wordt dat ze geld
hebben geroken in de trend naar eco en natuurlijke materialen, en dat
dat de werkelijke drijfveer is voor de plots ommekeer.
|