Het trendsalfabet voor 2010
Hou ze in het oog, want dit worden belangrijke trends in 2010.
Aanrader
Reclame geloven we niet meer, maar de mond-tot-mondreclame werkt nog prima. Laat je leiden door de aanradertjes van je vrienden.
Boyfriend shirt
Na
de boyfriend jeans en de boyfriend blazer, komt het boyfriend shirt.
Dat een wit, mannelijk overhemd, voor haar. Hoé je het draagt, is nog
niet helemaal duidelijk.
Cat look
In
navolging van de 'winged eyes', worden ook de zonnebrillen eleganter,
minder groot en katachtig. Een retrotrend, want de brillen waren al
eens een vette hit in de jaren '50.
Denk aan jezelf
Niet
dat je jezelf altijd op de eerste plaats moet zetten, maar bewust tijd
nemen voor jezelf, om te ontspannen, om je te verwennen, om tot jezelf
te komen, is hot.
Ecologische seks
De
vraag naar ecologisch verantwoorde seksspeeltjes blijft stijgen.
Vibrators zonder schadelijke stoffen, milieuvriendelijke condooms en
natuurlijke massageoliën worden nog belangrijker in 2010.
Flavonoïden
Flavonoïden
gaan een steeds grotere rol spelen in onze voeding. De stoffen bepalen
de kleur van fruit en groenten en ze hebben vaak een antioxiderende
werking.
Goedkope(re) handtas
We meldden het
al: celebs zijn dol op de goedkope(re) handtassen van Chanel. Chanel
Cocoon zijn grote, luchtige, omkeerbare tassen in nylon en leer.
Huiselijk parfum
Parfums
waarin leder of tabak verwerkt zit, zijn aan een opmars bezig. Ze
passen in de huiselijke trend, waarin we genieten van elkaar in een
gezellige, veilige sfeer.
Innerlijke rust
Het
zijn onzekere tijden, wat innerlijke rust des te belangrijker maakt.
Wie ben je, wat doe je en waarom: het zijn de vragen die je moeten
brengen tot wie je wil zijn en wat je wil doen, zodat je innerlijke
rust kan vinden.
Jeans
Jeans blijft, zoals gewoonlijk. De gescheurde jeans waar de celebs in 2009 al dol op waren, blijft 'big' in 2010.
Kalm en sereen
De
stresskonijnen, rondhollen als kip zonder kop, druk druk druk doen...
vergeet dat maar. Stress en onzekerheid is er al genoeg, kalm en sereen
doorwerken is het streefdoel.
Last minute shoppen
Last
minute vakanties, de supermarkt binnenstappen een half uur voor
sluitingsuur of kleren shoppen als het seizoen ten einde loopt, in de
hoop een pak kortingen mee te pikken: dat gebeurt vaker en vaker.
Mouwloos
Blote
armen zijn hét van hét. Heb je het snel kou, kies dan voor halflange of
driekwart mouwen, maar blijf altijd een stukje arm tonen.
Natuurlijk
In
onze voeding is een trend naar het natuurlijke waar te nemen, weg van
bereidingen met te veel zout, suikers, smaak- en bewaarstoffen. De pure
groenten, de zuivere vruchten, in natuurlijke bereidingen.
Ondergoed
Het
lijkt logisch, maar ondergoed blijft belangrijk. Ook hier worden
ecologische en fair trade stoffen belangrijker, zolang het model hip is.
Platinablond
Tot
spijt van wie het benijdt: (valse) blondjes zijn weer helemaal terug.
Met de geblondeerde haren worden ook korte en halflange kapsels weer
populairder. Lang, geblondeerd haar onderhouden vergt immers heel wat
werk.
Rijnstenen en strass
Een tikje ouderwets, maar rijnstenen en strass worden dé stenen in juwelen in 2010.
Straatmode
Omdat zo'n beetje alles 'in' is, wordt straatmode des te belangrijker. Wat daar te zien is, is de mode en bepaalt de richting.
Trainen
Sporten ja, maar niet in het wilde weg. Met TRX suspension training sport je functioneel en worden je spieren getraind.
Uniek
Vergeet
het hersenloos achterna hollen van merken, uniek zijn en een eigen
stijl ontwikkelen wordt superhip. Geen Uggs, geen crocs, geen it-bags,
geen manolo's, maar wat jij wil in een combinatie die jij kiest.
Verkoop het met veel zelfvertrouwen en iedereen trapt er in. (zie ook
straatmode)
Vintage
De vintagerage blijft
aanhouden. Je kan de kleerkasten van oma's, tantes en moeders plunderen
en die kledij moderniseren of met wat nieuwe stukken combineren. Kies
zelf en wees uniek.
Wijnbars
Champagne is op
de terugweg, maar wijn blijft in. Een avondje uit hoeft niet in een
rokerig café, maar liever in een stijlvolle wijnbar.
X-factor
Het
leek ooit een modewoord, maar uiteindelijk in de X-factor een van de
meest belangrijke begrippen worden. Het is 'iets', iets ongrijpbaars,
dat sommigen hebben en anderen niet. Of sommigen hebben het maar
volgens bepaalde mensen. Het betekent voor iedereen iets anders, maar
koester je eigen X-factor.
Y-generatie
De
Y-generatie begint af te studeren en de arbeidsmarkt te betreden. Deze
generatie is verwend, opgegroeid in een periode van voorspoed en niet
zomaar bereid te plooien voor tradities en hiërarchie. Dat maakt het
moeilijk voor hen om hun draai te vinden, en de realitycheck kan zeer
pijnlijk zijn. 2010 is zo goed als een startjaar voor deze generatie.
Stilaan zullen ze opklimmen, de koers in politieke partijen,
organisaties en bedrijven beginnen mee bepalen en hun stempel op de
wereld drukken.
Zenfood
In crisistijden
hadden we nood aan 'comfort food', maar de crisis is zowat bedwongen en
nu wordt zenfood belangrijker. Rust en gezondheid staan daarbij
bovenaan. Verse muntthee is daar het perfecte voorbeeld van.