Collectie van Gianni Lapage voor JBC is voor velen een brug te ver
De nieuwe collectie van Gianni Lapage ligt een dikke week in de winkelrekken van JBC, maar is nog steeds niet uitverkocht. Logisch ook, zo zegt Bart Claes, CEO van JBC, "we hebben de productie een pak opgedreven ten opzichte van de vorige collectie van An Buermans.
De collectie van An Buermans, winnares van de vorige editie van De Designers, was razend populair en op een halve dag overal uitverkocht. Daar kan Gianni Lapage voorlopig enkel van dromen, want zijn collectie lijkt niet zo gegeerd.
"De collectie van An Buermans was toegankelijk voor een breed publiek, deze van Gianni is veel meer uitgesproken qua design. Ze is te nemen of te laten. We hebben in de productie ook bewust de creaties gerespecteerd en er geen commerciƫle vertaling aan gegeven, dat zou afbreuk gedaan hebben aan het talent van Gianni. In die zin was het ook afwachten hoe de klanten zouden reageren. Voor sommigen was het een brug te ver wegens te speciaal. Er zijn ook regionale verschillen: in stedelijke gebieden waar mensen doorgaans iets vooruitstrevender zijn, loopt de collectie fantastisch. In iets landelijkere gebieden moet de klant er blijkbaar nog een beetje aan wennen. Het is een feit dat we met deze collectie een nieuw cliƫnteel hebben aangetrokken en dat was ook onze bedoeling", aldus Claes.
"Vorig jaar hadden we te weinig stuks laten produceren omdat we de verkoop moeilijk konden inschatten, voor deze editie hebben we onze voorzorgen genomen en hebben we voldoende aantallen geproduceerd zodat ook iets latere kopers hun favoriete stukken nog konden vinden. De collectie is een succes, zonder van een echte hype te kunnen spreken. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat dit nu de tweede editie is van De Designers. Een eerste editie heeft altijd meer impact. Maar de interesse voor betaalbare designercollecties blijft groot", besluit Claes.
|