Dikker model knaagt aan vrouwelijk zelfbeeld
Al lijkt het erop dat de mode-industrie de wulpse vormen van een vrouw
herontdekte, nieuw onderzoek bewijst dat ruimere kleding niet beter doet
verkopen. Zowel bij zwaarlijvige als gewone dames wordt het
zelfvertrouwen er niet beter op na het zien van een 'plus size' model.
Zelfbeeld Volgens
Brits onderzoeker Naomi Mandel raken zwaarlijvige consumenten niet
enthousiast bij het zien van een zwaarlijvig model. Meer nog, hun
eigenwaarde daalt nog meer. Opmerkelijk is dat hetzelfde effect bereikt
wordt bij dames met gemiddeld tot mager gewicht. Hun enthousiasme voor
de beelden wordt wel aangescherpt bij het zien van een eerder mager
model.
Dun of dik De resultaten liggen in het
verlengde van een eerder gepubliceerde studie. Daaruit blijkt dat het
zelfvertrouwen van de volslanke consument daalt bij het zien van zowel
een dun of dik model. Het zelfbeeld van slanke dames zou, volgens die
studie, niet aangetast worden. Dat lijkt niet helemaal waar,
zwaarlijvige modellen zouden geen enkele vrouw aanzetten tot meer
aankoopgedrag. (br.hln)
|