Steeds meer mannelijk naakt in straatbeeld
Steeds meer reclamebureaus en hippe merken maken gebruik van blote mannelijke torso's om hun campagnes op te fleuren. "Reclameboodschappen met een vrouwelijke seksuele inhoud zijn aanzienlijk gedaald ten opzichte van tien jaar geleden", vertelt Theo Geldens, regiomanager van reclamegigant Clear Channel tegen StampMedia.
Internationale merken waren de eerste om vrouwen van hun affiches te schrappen en ze te vervangen door een knap, bloot mannelijk bovenlichaam. Die tendens sloeg al snel over op de Belgische reclamemarkt. "Niet alleen modemerken, maar ook autogiganten verwerpen het clichébeeld 'blitse auto met blonde vamp'. Op het autosalon dit jaar was er bijvoorbeeld veel minder vrouwelijk schoon te vinden op de motorkappen", vertelt Geldens tegen StampMedia.
Volgens Geldens worden adverteerders alsmaar terughoudender om hun campagnes met naakt te vullen. "Mensen smaken teveel naakt niet meer." Ook bij Zorra, het meldpunt voor rolpatronen in advertenties, zijn ze blij met het veranderende reclamelandschap. "Vijftien jaar geleden was het ondenkbaar om David Beckham in blote torso te aanschouwen op de Meir", besluit Zorra. (br.she)
|