Louis Vuitton blijft meest krachtige luxemerk
Het modehuis Louis Vuitton blijft het meest krachtige luxemerk ter wereld. Dat maakte het kantoor Millward Brown Optimor bekend in hun jaarlijkse lijst van meest winstgevende bedrijven.
Louis Vuitton, Gucci en Hermès slaagden er in om, ondanks de economische malaise, toch nog winst te maken. Volgens Millward Brown Optimor komt dat voornamelijk door hun snelle reactie op de crisis. "Ze hebben zich meteen gefocust op hun meest legendarische merkonderdelen. Zo is Louis Vuitton gaan investeren in zijn aloude reistassen, terwijl Gucci zijn samenwerking met Christie's terug aanhaalde en Hermès opnieuw sponsor werd van de paardencompetitie in Parijs. Dit zijn activiteiten waaraan de modehuizen ook in het begin van hun bestaan aan meewerkten. Door terug te keren naar hun basis konden ze de klanten bekoren."
Voor modehuizen Burberry en Prada was er minder goed nieuws, zij verdwenen volledig uit de top 10. Ook Chanel, Hennessy, Rolex, Moët & Chandon, Cartier en Fendi maakten een sterke daling. Grote nieuwkomer was dan weer het juwelenhuis Tiffany&Co, dat met 6% winst eindelijk in de top 10 mocht plaatsnemen. (br.she)
|