De opkomst van het luxe T-shirt en de 'casual decadence'
Het T-shirt is een basisstuk in een garderobe. Het heeft één groot
nadeel: de klassieke T-shirts zijn te casual voor formele gelegenheden,
maar wat draag je dan op die nette rok of broek? Een hemd is algauw te
schools of doet te veel aan het werk denken. De oplossing is daar: het
luxe T-shirt.
Dit soort T-shirt is gemaakt uit een duurdere stof, die mooi om het
lichaam valt en soms versierd is met pailletjes of geslepen glas. Het
voordeel van dit luxe (en duurdere) T-shirt is dat het eenvoudig je
jeans of een kokerrok kan opwaarderen naar een semi-formele of formele
outfit terwijl je de eenvoud en het comfort van een 'gewoon' T-shirt
behoudt.
Merken Alle grote merken zijn op de
kar gesprongen, van Balmain tot Alexander Wang en Maison Martin
Margiela. Hun T-shirts kosten een half tot een heel maandloon, maar
blijken toch heel populair.
Geen opzichtige mode "In
deze recessietijden zijn opzichtige blijken van dure mode uit den boze.
Dus grijpen veel fashionista's terug naar de luxueuze versie van een
T-shirt, waarbij ze een duur merk kunnen dragen maar er toch eenvoudig
bijlopen", verklaart styliste Simone La-Rose in de Britse krant The
Telegraph. Bijkomend voordeel volgens La-Rose? "Deze T-shirts zullen
nooit uit de mode gaan."
Casual decadence Daarmee
is meteen een nieuwe modeterm geboren: casual decadence. "Sommige van
deze T-shirts zijn gemaakt van zijde of kasjmier en zijn decadent in al
hun eenvoud. Casual decadence dus."
Voor wie het toch graag
simpel en bescheiden houdt, zijn er nog altijd de eenvoudige witte
T-shirts, met daarop het simpele opschrift 'Luxury'. Zo hou je het
rebelse en eenvoudige van het T-shirt toch in leven. (br.hln)
|