"Elke vrouw moet streven naar maat 42"
Een vrouw zou geen genoegen mogen nemen met het anorectische
schoonheidsideaal. In plaats daarvan moeten ze streven naar rondingen,
een zandloperfiguur en maat 42. Dat is de mening van de Britse minister
Lynne Featherstone. "Het moet gedaan zijn dat vrouwen zich te kort
voelen schieten omdat ze niet graatmager zijn."
Featherstone verwijst met haar statement naar de voluptueuze Mad
Men-actrice Christina Hendricks (Joan Holloway in de serie), die met
haar goed geproportioneerde lichaam vriend, vijand, man en vrouw
overtuigt.
Zelfs het gerenommeerde magazine Esquire ging voor de
bijl en benoemde Hendricks prompt als 'meest sexy vrouw ter wereld'.
"Christina is gewoonweg geweldig, en vrouwen zouden haar als rolmodel
moeten zien."
"Te vaak voelen vrouwen zich ongelukkig over hun
lichaam en hun gewicht, omdat het enige vergelijkingspunt de
onbereikbare lichamen van celebrities en modellen zijn. Dat brengt
serieuze gevaren voor de fysieke en psychische gezondheid met zich mee,
inclusief eetstoornissen. Gevaren die een heel leven hun stempel kunnen
drukken."
Begeleidende tekst Featherstone
meent het, en wil de druk op magazines opvoeren om (te) magere modellen
niet langer te gebruiken voor reclame of illustratie. Foto's die bewerkt
zijn zouden een stempel moeten dragen, met een bijhorende tekst die
waarschuwt dat de lichamen op de foto onrealistisch zijn, en slanker
gemaakt werden om bepaalde delen in de verf te zetten.
"Kinderen
en jonge vrouwen moeten gewaarschuwd worden voor airbrushing, zodat ze
zich kunnen wapenen tegen de beelden die ze zien en geloven dat een
taille van 60 centimeter echt mogelijk is. Want dat is niet zo."
Persvrijheid Is
dat geen censuur, of ten minste een inbreuk op de persvrijheid? "Ze
hebben het recht te printen wat ze willen, maar vrouwen en meisjes
hebben ook het recht zich goed te voelen in hun eigen lichaam. Op dit
moment wordt hen dat recht ontzegd", verdedigt Featherstone zich.
Gedragscode "Bovendien
breken de magazineuitgevers de gedragsregels omdat ze mensen misleiden
en potentieel beschadigen door onrealistische, vervormde en aangepaste
beelden te publiceren zonder enige vorm van kritiek. Advertenties zouden
volgens de standaardcode geen enkel kind mogen blootstellen aan
mentale, fysieke of morele schade, maar er worden wel volop advertenties
geprint die onbereikbare schoonheidsidealen tonen in tienermagazines",
klinkt het nog fel.
Is het voldoende? De
kruistocht van Featherstone is nobel, maar de vraag is of begeleidende
tekst bij onrealistische foto's wel voldoende is. Een beeld is vaak
zoveel sterker dan woorden, en ook al wordt het genuanceerd, de foto heb
je ondertussen toch maar gezien. Om nog maar te zwijgen van de
culturele idealen van de Westerse maatschappijen, die niet zomaar zullen
veranderen.
|