Impulsaankopen kosten vrouwen 1200 euro per jaar
Een extraatje hier, dat kleine speldje of die kauwgom daar... vele
kleintjes maken één groot, en dat geldt ook voor impulsaankopen. Alle
'kleintjes' opgeteld, geeft een gemiddeld bedrag van 1200 euro, per jaar
per vrouw. Eén op tien vrouwen zou zelfs meer dan 3000 euro uitgeven
per jaar.
Twee op drie vrouwen komen na een shoptocht thuis met iets dat ze niet
van plan waren te kopen. Schoenen worden vaakst in een opwelling
gekocht (70 procent), gevolgd door dvd's, tijdschriften en kledij (50
procent). Woondecoratie en boeken scoren ook goed.
Solden zijn het ergst Solden
doen vrouwen de das om. Drie op vijf vrouwen bekende een sterk
afgeprijsd item niet te kunnen laten liggen. Eén op drie koopt zelfs
expres iets ongepland in de solden zodat ze kunnen opscheppen over het
koopje dat ze hebben gedaan. 80 procent moet wel toegeven dat ze het
item nooit hadden gekocht als het niet was afgeprijsd geweest.
Vriendinnen vs manlief Ook
shoppen met vriendinnen, moeders en collega's is gevaarlijk: dan worden
net meer impulsaankopen gedaan. Waarom is niet geheel duidelijk.
Misschien leggen vriendinnen die innerlijke stem ('ik heb het niet
nodig', 'het is nog duur' of 'staat het mij wel?') het zwijgen op?
Iets
waar mannen duidelijk minder problemen mee hebben: 9 op tien vrouwen
zegt geen impulsaankopen te 'durven' doen als manlief mee shopt.
|