Nagellak promoten met blote borsten
Het Amerikaanse American Apparel staat op de rand van een faillissement,
daarom zet het modemerk alles op alles om in de aandacht te komen.
Hoewel het al langer bekend staat om zijn controversiƫle advertenties
lijkt het nu toch voor de meesten een stapje te ver te gaan.
Topless American
Apparel werd bekend dankzij advertenties waarin jonge verkoopsters in
gewaagde poses en schaars gekleed hun koopwaren promoten. Onlangs
beweerde de stichter van American Apparel Dov Charney het gewaagde imago
te herzien en te stoppen met deze provocerende beelden. Maar wanneer we
naar hun nieuwste reclamecampagnes kijken, blijkt hij toch van gedacht
te zijn veranderd. In tal van publicaties verschijnen tegenwoordig weer
beelden van halfnaakte modellen, vaak gaat het niet op professionals
maar personeel van American Apparel. Op eentje is een ballerina te zien
die de stoppels onder haar oksels toont in een onthullend topje, in een
ander beeld bengelt een erg jonge studente in een transparante t-shirt
en kniekousen aan een boom. Als laatste prijst een topless dame de
nieuwste lijn nagellakaan. Het gaat hier allesbehalve om functioneel
naakt, want wat hebben borsten met nagels te maken, het merk wil
duidelijk provoceren in ruil voor wat media-aandacht.
Ballerina showt de stoppels onder haar oksels in onthullend topje.
Verbod Het
is dan ook niet verwonderlijk dat in het verleden heel wat overheden
gelijkaardige campagnes van het merk verboden. In het Verenigd
Koninkrijk werd een advertentie van American Apparel niet in het
magazine VICE geplaatst omdat het mensen zou kunnen beledigen. In 2007
plaatste American Apparel twee billboards in New York en Los Angeles met
een beeld van een personage uit een film van regisseur Woody Allen,
waarbij hij verkleed is als rabbijn. Allen klaagde het bedrijf voor 10
miljoen dollar aan en noemde de campagne goedkoop en kinderachtig.
De
beelden vallen ook niet in goede aarde bij het grote publiek. Heel wat
gebruikers van Twitter reageerden al dat dit overdreven is.
|