"Modeketens schuldig aan stijgend aantal tienermama's"
Steeds meer ouders maken zich zorgen over duidelijk verleidelijke
kinderkledij, dat blijkt uit een Britse enquête. Meer dan één op de drie
vindt dat kinderkledij verkocht in modeketens te volwassen is.
Experts waarschuwen dat grootwarenhuizen zich richten op beïnvloedbare
jonge meisjes door provocerende outfits te verkopen die hun favoriete
celebs, als tienersterretje Miley Cyrus, dragen. Hierdoor zorgen ze voor
een stijging van het aantal Britse tienerzwangerschappen door zich te
concentreren op jonge, modebewuste moeders die hun dochters als een
miniatuurversie van zichzelf willen kleden, aldus dezelfde experts. 41
procent van de Britse moeders vindt dat kinderkledij in modeketens te
volwassen is, dat blijkt uit een enquête bij 2000 volwassenen.
Celebs Modeanalyste
Tamara Sender van Mintel, het bedrijf dat het onderzoek uitvoerde: "De
laatste tien jaar raakten kinderen steeds meer geïnteresseerd in mode.
Ze lezen magazines, kijken televisie en willen zich kleden zoals celebs.
Ketens als Zara pikken dit op en verkopen een lijn voor kinderen. Het
aantal tienerzwangerschappen is erg hoog in dit land, jonge moeders
willen dat hun dochter als een miniversie van hen erbij loopt." De
woordvoerder van de 'British Retail Consortium': "Onze leden zijn
verantwoordelijke handelaars, ze werken hard om te verzekeren dat hun
producten voor kinderen gepast zijn."
Hoge hakken en bikini's Vorig
jaar werd het grootwarenhuis Primark verplicht zijn lijn van gevulde
bikini's voor meisjes vanaf zeven jaar uit de rekken te halen nadat
premier David Cameron deze schandelijk noemde. Dezelfde maand kreeg de
keten Tesco kritiek voor het verkopen van hoge hakken voor meisjes vanaf
drie jaar. (br.hln)
|