Beautymerk lanceert eerste advertentie zonder photoshop
De Franse cosmeticafabrikant 'Make Up For Ever' lanceerde de eerste
reclamecampagne waar geen photoshop aan te pas kwam in Amerikaanse
magazines. Betekent dit een verandering in de advertentiewereld of is
het maar een publiciteitsstunt?
De advertentie voert promotie voor een nieuwe lijn van producten die
zo'n hoge kwaliteit belooft dat zelfs een HD-camera geen foutjes zou
kunnen registreren. "Ons doel voor deze campagne is te bewijzen dat deze
make-up zo goed werkt, dat er geen nood aan retouches is", aldus Gilles
Kortzagadarianv van Make Up For Ever.
In reclamecampagnes wordt
heel wat digitaal bijgewerkt om zo de perfectie na te streven. Zo
worden bij al erg aantrekkelijke modellen oogkleuren veranderd, dijen
slanker gemaakt, poriƫn verkleind en imperfecties weggegomd. Voor de
champagne nemen vier verschillende vrouwen foto's van zichzelf met hun
gsm.
Model van Victoria's Secret met schrikwekkende O-benen.
Toegegeven, de campagne schetst nog steeds geen beeld van de gemiddelde
vrouw, er werden prachtige modellen gebruikt die bekend staan om hun
mooie huid en schoonheid. Maar het is wel zo dat nu ook bij hen bultjes
en puistjes te zien zijn, ze hebben glanzende voorhoofden en hebben
oneffenheden op hun armen. Ook op de website van het beautymerk zijn
binnenkort heel wat onbewerkte beelden van de shoot te zien, gebruikers
kunnen dan inzoomen om te kijken hoe goed de nieuwe beautyproducten
zijn.
Het is een mooi initiatief,
hoewel de nobele bedoelingen van het beautymerk ter discussie staan,
Make Up For Ever zal dit wel voornamelijk vanwege de publiciteit en de
media-aandacht doen en niet om de gemiddelde vrouw een goed gevoel over
zichzelf te geven. Toch is dit een mooi begin van de afschaffing van
photoshop in modemagazines en beautyadvertenties.
Er
verschijnen nog steeds te veel beelden in de media waar aan geprutst
werd. Zo werd nog onlangs een campagne van Victoria's Secret waar het
model een wel erg vreemde vorm van benen had. Het model draagt een
tuinbroek, maar haar benen lijken onnatuurlijk dun en ze heeft extreme
O-benen. Dit veroorzaakte, zoals al vaker in het verleden gebeurde, een
heisa op heel wat blogs. Een vergelijking met een model dat hetzelfde
kledingstuk in een andere kleur draagt, toont aan dat ze een
realistischer figuur heeft en dat er daadwerkelijk enkele retoucheringen
aan te pas kwamen.
Het is niet de eerste keer dat het
Amerikaanse lingeriemerk hiervoor onder vuur ligt, een enthousiaste
beeldbewerker gomde onlangs per ongeluk een arm van een model weg.
|