Tien redenen waarom shoppen (soms) een nachtmerrie is
Shoppen vinden de meeste vrouwen nog wel leuk; maar de kleren passen,
dat is iets anders. Soms zien kleren er in het daglicht gewoon niet uit
zoals in het pashokje, en voel je je bekocht. Dan weer kloppen de maten
niet en moet je halfnaakt door de winkel op zoek naar een andere maat
(die je gegarandeerd niet vindt). Is het dan verwonderlijk dat de helft
van de vrouwen 'ambetant' worden van de kleedhokjes, en tot drie kwart
ze liever zou vermijden? De tien redenen waarom shoppen soms een
nachtmerrie wordt...
1) De deur/ gordijnen sluiten niet goed
In
zo'n kleedhokje voel je je al niet zo veilig, maar als de deur niet goed
sluit/het gordijn dan ook nog eens een spleet laat, dan voel je je
helemaal bekeken. Of wat te denken over de saloondeurtjes, die in het
midden een kijkgat laten? Kleedhokjes zijn gewoonweg niet gemaakt om
vrouwen op hun gemak te stellen en in alle rust kleren te laten passen.
2) Alles goed daar?
Overijverige
winkelassistentes werken ook op de zenuwen. We willen namelijk niet
toegeven dat we toch een maat te klein hebben gekocht, of dat het
mode-experiment een totale flop is geworden. Vooral omdat we de vrolijke
'maar dat past als gegoten' nooit écht geloven: de mensen zijn
aangenomen om te verkopen toch?
3) Opgelegde accessoires Sommige
winkels keren hun werknemers een commissie uit per stuk dat ze
verkopen. Dus komen ze aandraven met 'de perfecte riem' (of halsketting,
broche, handtas, sjaal...) voor bij je nieuwe outfit. Weigeren is niet
altijd gemakkelijk, de verleiding weerstaan nog minder.
4) Maximum aantal items
Hoe
hatelijk is het niet om van je verzamelde pakje te passen kleren, de
helft te moeten achterlaten 'omdat er een maximum aantal items geldt'?
Vooral omdat het ruilen van de gepaste kleren voor de nog-niet-gepaste
kleren moeilijker is dan het lijkt. De assistente kijkt niet jouw
richting uit of de kleren zijn -oeps- al terug naar de winkel.
5) Foute maat
Je
kent het wel: na een half uur aanschuiven, kom je erachter dat het
bloesje dat je zo graag wil net iets te groot of te klein is. Dus je wil
een andere maat proberen... het duurt uren voor de winkelassistentes
tijd hebben voor jou en vinden vervolgens niet de juiste maat en
proberen je dan nog iets anders aan te praten.
6) De nooit-beantwoorde-bel
Lingeriewinkels
doen wel eens wat meer moeite voor hun klanten, die letterlijk tot op
hun onderbroek zijn uitgekleed. Ze installeren een bel in de kleedkamer,
zodat een winkelassistente jouw wensen kan komen opnemen. In theorie,
want in de praktijk komen ze gewoon weg niét.
7) Gemeenschappelijke kleedkamers
Gelukkig uitgestorven in de retailsector, maar nog altijd een bron van nachtmerries.
8) Geen spiegel
De
kleedhokjes zonder spiegel... je wordt uit de veilige zone gedwongen in
je outfit, waar je met vijf voor de spiegel moet staan drummen om een
deftig zicht te krijgen. Ideaal voor de shopassistente om te kirren hoe
tof je outfit wel is.
9) Vier spiegels
Andere
winkels overdrijven dan weer, en stellen vier spiegels op, zodanig dat
je jezelf van elke hoek kan bekijken. Sympathiek, in theorie althans.
Want die spiegels laten je altijd wel iets zien waar je je niet echt
bewust van was.
10) De flatterende spiegel
De
gemeenste spiegel in zijn soort: de spiegel die je er beter doet
uitzien dan het lijkt. Waarop je happy die nieuwe jurk of broek koopt,
om thuis in de spiegel verre van hetzelfde beeld te zien... (br.hln)
|